Vad är bästa lättviktslyx i fjällen.

Mycket av sparad vikt görs hemom med rejäla förberedelser, matblandning och uppvägning är en av grejorna samt den detaljerade kartstudien.

Kallrökt torkad lax...

Hållbarheten är ganska exakt en vecka (den blir inte otjänlig men smakar lite härsket efter det) och det är fan i mig det godaste jag nånsin burit med mig i fjällen (till nån vettig vikt...jag mins en gång vi bar fyra(!) konserver med grapeklyftor. Det var sagolikt gott, och sagolikt skönt att slippa vikten av.)

En öl eller två är det helt klart värt att slänga ner i ryggsäcken. Och om jag mot all förmodan skulle gå i lättviktstankar blir det öl på bruk istället för flaska.

Pannkakor behöver inte väga särskilt mycket om man kör med torrmjölk och äggpulver (eller äggersättning).

Memphis Belle kräver inte ägg och är lätt. Lite äkta lönnsirap till det så blir det riktigt lyxigt och lätt. Bacon eller rökt fläsk och lyckan är komplett. Raggmunkar är fint också. Det tunga med detta är dock stekpannan som man normalt inte har med.
Fördelen med raggmunkar och amerikanska pannkakor är att man inte behöver steka så många.

Rök utan eld

En liten flaska skotsk maltwhisky,Laphroaig 10 years.
"blommig smak,fatkaraktär,ljunghonung,tjärpastill,jod,lakrits och nougat "
Sitter helt perfekt i alla lägen och väder.

Mvh/Kenneth Johansson

Kryddor

vitlök, torkad svamp, torkade tomater, Västerbotten, Parmesan, En bit getost, smör, Finn Crisp.

Thure

Memphis Belle kräver inte ägg och är lätt. Lite äkta lönnsirap till det så blir det riktigt lyxigt och lätt.

Jag vill protestera mot Memphis belle som jag provat efter tidigare tips från forumet.
Enligt anvisningarna skall man tillsätta ägg, mjölk och matolja. Själva mixen innehåller alltså endast mjöl, salt, socker och bakpulver! Det måste finnas bättre mixar som innehåller allt. Jag har nu köpt Mixwell som bara skall tillsättas vatten men har inte hunnit prova den ännu.

Varför hålla på och krångla med esoteriska fabrikat när kungsörnen finns på närmaste ica?

Varför hålla på och krångla med esoteriska fabrikat när kungsörnen finns på närmaste ica?

Hahahaa, Hahahahaha!
Esoteriska fabrikat. inte speciellt esoteriskt för mig. dessutom är dom mycket, mycket, mycket godare än Kungsörnens motsvarande produkter.
Aunt Jemima har funnits sedan slutet på 1800-talet...tror det är den mest sålda pannkaksmixen i USA troligtvis i Världen.
Hahahaha, mmmmm...

PS
Jag är inte uppväxt på Coops Blå/Vita varor.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg