Större bromsskivor är känsligare för stötar/slag och kan relativt lätt bli vinda. Då låter det i varje fall.
Med rätt justerade skivbromsar är det i princip alltid tyst, en del bromstjuter när de är blöta och en del bromstjuter oavsett. Varierar med olika modeller och fabrikat, men även med hur noga man är vid montering. Ibland kan fästena i ramen behöva justeras med ett speciellt verktyg men bara om man har IS-fäste, annars kan det vara svårt att få beläggen helt parallella med skivan.
De bra mekaniska skivbromsarna kostar så pass mycket att man istället kan köpa ett par hydrauliska som fungerar bättre. Vajersystem är en dålig idé i skogen, damm, lera och fukt gör att man bör byta höljen och vajer ungefär var 300:e timme (precis som med växlarna). En vajer flexar också mer än ett hydraulsystem.
Jag byter belägg väldigt sällan utom vid riktig nedförscykling. På pendlarhojen har jag aldrig bytt och den köpte jag 2006... Visst, den har inte gått jättemycket men i varje fall 31 timmar bara i år. På vägen bromsar man sällan.
Med rätt justerade skivbromsar är det i princip alltid tyst, en del bromstjuter när de är blöta och en del bromstjuter oavsett. Varierar med olika modeller och fabrikat, men även med hur noga man är vid montering. Ibland kan fästena i ramen behöva justeras med ett speciellt verktyg men bara om man har IS-fäste, annars kan det vara svårt att få beläggen helt parallella med skivan.
De bra mekaniska skivbromsarna kostar så pass mycket att man istället kan köpa ett par hydrauliska som fungerar bättre. Vajersystem är en dålig idé i skogen, damm, lera och fukt gör att man bör byta höljen och vajer ungefär var 300:e timme (precis som med växlarna). En vajer flexar också mer än ett hydraulsystem.
Jag byter belägg väldigt sällan utom vid riktig nedförscykling. På pendlarhojen har jag aldrig bytt och den köpte jag 2006... Visst, den har inte gått jättemycket men i varje fall 31 timmar bara i år. På vägen bromsar man sällan.