Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Ibland är det bättre att följa trista handböcker än tvärsäkra amatörer. Ur boken Filter Praxis 1962, P-filtret har en förlängningsfaktor på 2-3x, sid 88. Rätt exponering är första steget.
go tur
Mnja, ett variabelt gråfilter är snarare ett gråfilter för att förlänga kamerans slutartid och att det är variabelt menas med att man kan styra hur starkt filtret ska vara. Precis som du med ett polfilter justerar hur stark effekten ska vara.
Ett graduerat gråfilter är bara halva filtret mörkare och andra halvan är ljus för att man ska kunna få rätt exponering både på himmel och jord. Men eftersom man sällan har lika del himmel som jord så blir dom graduerade gråfiltren man sätter i objektivets gänga värdelösa. Här krävs istället rektangulära filter i en hållare som gör att man kan styra vart man vill ha horisonten..
Användandet av ett filter som medför en förändring EV-värdet med ett steg (ett bländarsteg) motsvarande filterfaktor på två, dvs dubbelt så lång exponeringstid. En skillnad på två bländarsteg ger en filterfaktor på fyra. Det är skillnad på filterfaktor och bländarsteg, blanda inte ihop dessa!
Användandet av ett filter som medför en förändring EV-värdet med ett steg (ett bländarsteg) motsvarande filterfaktor på två, dvs dubbelt så lång exponeringstid. En skillnad på två bländarsteg ger en filterfaktor på fyra. Det är skillnad på filterfaktor och bländarsteg, blanda inte ihop dessa!
Det är inte alltid det är eftersträvansvärt att få mer färg och mindre reflexer, ibland kan det vara bäst att bara låta det vara.
Att använda ett graderat gråfilter som någon tipsade om tidigare i denna tråd är heller ingen dum lösning, det ger en mörkare och ofta mer blå himmel.
Vid fotografering under extremt ljusa förhållande bör ett ND-filter användas, det funkar även bra för att förlänga exponeringstider när vattenfall ska bli så där släta orsakad av rörelseoskärpan.
Bra polfilter är ganska dyra (~1500 kr för stora mått) och kan också bli repiga. Dåliga polfilter är inte värda besväret. Dessutom blir det märkbart mörkare i kameran, det behöver knappast vara extremt mörkt för att man ska märka skillnaden.
Bländarhålets diameter påverkar inte tiden automatiskt. Fördubbling av håldiametern eller dubblering av tiden väger jämt. Lär skillnaderna. Precis som Glännman säger är rektangulära halvgråfilter mest funkis, sätts mellan kompendiet och ev övriga filter, med linjen i lämpligt höjdläge. Stativ underlättar stort.
go tur
Det objektiv som är aktuell tatt skydda just nu, är det inbyggda objektivet i Nikons nya P7800. Till objektivet som jag använder till min D300, har jag redan sedan många år tillbaka ett uv-filter från B+W. Följde med när jag köpte kameran & objektivet.
Jupp, därav de lite märkliga bländarstegen 2,8-4-5,6-8-11-16-22 etc
Nikon Coolpix P7800 använder tydligen 40,5mm filtergänga, så kolla ex Cyberphoto.se som har ett flertal både UV och Polarisationsfilter i den storleken.