Utter

Jag har sett Uttrar vid flera tillfällen vid ett o samma ställe i Härjedalen. Jag o mina kamrater stog o studerade dom ett bra tag innan de upptäckte oss. Finns det någon annan som sett Uttrar någonstans här i landet eller som vet vart de sett Uttrar för dom är ju inte lyckligtvis fåtaliga längre.

Utter i Nordvärmland

Hej,
Jag kan meddela att eleverna på Vilt- och naturvårdslinjen vid Klarälvdalens folkhögskola i samarbete med Länsstyrelsen i Värmland i höstas genomförde en utterinventering i Torsby kommun och glädjande nog kunde konstatera att uttern är tillbaka i Nordvärmland. Bedömningen är att vi har minst 4-6 uttrar i Torsby kommun, men mera exakta besked om antal individer och eventuellt också deras kön, ålder och släktskap kommer när DNA-analyserna som görs av forskare vid Uppsala universitet är klara. Kommande höst ska ytterligare en del av Värmland inventeras och likaså hösten därefter. Tanken är att hela Värmland ska inventeras framgent med 3-4 års omdrev.
Anders

Oki va kul

Här omkring så finns det Uttrar lite här o var efter Ljusnan o Voxnan. Men det är ju många som inte vet hur de ser ut. Många kanske tar Uttern för en Mink o det finns säkert nån som tagit den för Bäver också.

Re: Oki va kul

rullbo; sa:
Här omkring så finns det Uttrar lite här o var efter Ljusnan o Voxnan. Men det är ju många som inte vet hur de ser ut. Många kanske tar Uttern för en Mink o det finns säkert nån som tagit den för Bäver också.

Jag ar helt saker pa att jag har sett en utter Abisko. Den var iofs blixtsnabb, sa man hann inte att se mycket. Ar det nagot som sager att det inte skulle finnas utter i Abisko nationalpark?

Utter i centrala Gävle?

Såg en krabat för 5 år sedan jag starkt misstänker är utter, i Boulognerparken i Gävle. Eller kan det ha varit mink? Den var helt klart orädd. :)
Det finns mer än gädda i Gävleån?

Hallå

Ja var den orädd då var det med mycket stor sannolikhet en Utter för dom brukar vara väldigt oskygga

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pilfink Bäver eller utter? Vilda djur 4
Jimbos matte Utter i parken? Sörmland Vilda djur 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg