Utrustningstips, länge vandring

Min ryggsäck väger 1kg mer när den är dyblöt, värt å tänka på vad gäller regnskydd.

Jag dränkte min i duschen, drygt 100L och cordura 1000, och vägde före-efter. Skillnaden var 86 gram. Bekräftade vad jag alltid upplevt nämligen att regnskydd är onödigt.

Dessutom, som redan påpekats, regnskyddet skyddar inte ryggsidan. Har man svampiga bärremmar, polstring etc som drar åt sig mycket vatten så blöts de ändå ner...

//J

avslutad210712

Gäst
Jag dränkte min i duschen, drygt 100L och cordura 1000, och vägde före-efter. Skillnaden var 86 gram. Bekräftade vad jag alltid upplevt nämligen att regnskydd är onödigt.

Dessutom, som redan påpekats, regnskyddet skyddar inte ryggsidan. Har man svampiga bärremmar, polstring etc som drar åt sig mycket vatten så blöts de ändå ner...

//J

Men är det inte ändå så att på de delar som regnskyddet skyddar så har man oftast en massa öppningar i form av dragkedjor och annat där vattnet kan ta sig in. Jag använder inte regnskydd i första hand för att ryggsäcken skall hålla sig så lätt som möjligt utan för att skydda innehållet i ryggsäcken. Och om man ersätter regnskyddet med drybags så lär man kanppast spara något i vikt. Finns såklart andra enklare lösningar som att använda sopsäckar invändigt i säcken eller att packa ner underkläder och liknande i zip-påsar men allt väger i slutänden.

avslutad210712

Gäst
När det gäller underkläder så är bomull för alltid borta från min lista.

Delade förut ut morgontidningarna under tre års tid och då körde jag med syntetunderställ. Visst blev de svettiga men de torkade rätt snabbt efter det att man var klar. Ett bomullsunderställ hade varit fuktigt hela dagen.

På sommaren syntet, på vintern ull.

Har testat Ullmax och tycker att deras kvalitet är hög. En nackdel är dock att man måste köpa stället i en storlek vilket är lite struligt för mig som drar olika storlekar upptil och nertill. Man kan (kunde i alla fall förut) köpa Aclimasundeställ hos Northstar i olika storlekar upptill och nertill och ändå få paketrabatt.

Ull i alla väder!

Går i ull såväl sommar som vinter. Yllelinne under vanlig t-shirt även vardagen eftersom ull ger behagligare värme och sällan blir för varmt. Vid en längre tur på fjället skulle jag aldrig tänka på att ta bomull eftersom det blir kyler om det blir blött. Syntetunderställ stinker gärna efter ett tag och jag tycker att det är svårt att få bort lukten. Ull i alla väder är mitt tips. En riktigt tunn t-shirt för varma dagar. Vad gäller underkläder nöjer jag mig med microfiber eftersom det torkar snabbare.
Prisvärda alternativ till Icebreaker: XXL har Isis som är inte lösare i "konsistensen" än ITAB eller Icebreaker. ITAB hade tidigare en ylle t-shirt som var fantastiskt skön och med bra kvalitet.

Behöver inte kosta skjortan (ursäkta uttrycket) att skaffa några sköna t-shirt som underställ att vandra i, perfekt under ex en skjorta. Ullmax just nu säljer dessa för 199kr/st pga ändrat tvättråd.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Northstar Hur länge räcker gasol? Fjällvandring 36
qawser Hur länge brukar ni vara ute? Fjällvandring 22
Mattias O Hur länge kan man vandra i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 3
Vonsan Hur länge kan man hålla på?? Fjällvandring 5
sachsaren Skarjabron - hur länge? Fjällvandring 0
flite Komprimera dunsäck, hur mycket och länge? Fjällvandring 4
hur länge räcker gasolen? Fjällvandring 0
Hur länge räcker gasolen?? Fjällvandring 5
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg