Utrustningstips för nyinköp

Hejsan,

Jag har nyligen nyupptäckt mitt naturintresse och är nu sjukt sugen på att ge mig ut och vandra mer. Planen är väl både kortare helgvandringar till längre vandringar framöver, naturen kommer väl vara varierande men jag planerar att vandra både i fjäll och planare skog/mark. Jag har insett att jag behöver köpa på mig bra saker för att detta skall bli till trevliga turer.

Mina funderingar är väl egentligen vad som är mer värt att lägga mer pengar på och vad som faktiskt duger som lite billigare ex tänker jag att ett tält är värt att lägga lite mer pengar på.
Jag behöver köpa tält (har kollat lite på ett fjällräven abisko, är det någon som har erfarenhet av detta?), liggunderlag, underställ (planerar ett icebreaker då jag kan använda detta även vid ridning vintertid), jag har en ryggsäck som fungerar för nu och lite kortare övernattningar men tar gärna emot tips på större ryggsäckar, jag är inne på en större som både är topp- och frontmatad för/nackdelar med detta?
Sovsäck? Har sett att Haglöfs har en grön som skall vara anpassad för kvinnor. Jag är lite frusen av mig så vad ska jag tänka på när det gäller komforttemp?
Vandringskängor.
Mina föräldrar har ett äldre trangiakök som jag kan lägga beslag på så det skall vara lugnt.

Är det något mer som jag bör tänka på utrustningsmässigt?

Jag hoppas att ni vill hjälpa mig med detta :)

Det finns massa trådar och tips här om du söker på utsidan. Ett tips är att börja med lite billigare grejor tex köpa begagnat och det du har och sedan efterhand förbättra utrustingen. Själv tycker jag att det absolut är av vikt att kolla hur mycket saker väger eftersom vi bär vår packningen för det mesta. Vilka behov och vad man ska köpa beror ju på hur man tänkt använda det.
Här kommer några tips utifrån hur jag hade prioriterat:
Tält - Läs trådar här på Utsidan om billiga tält. De fina märkena är inte alltid mest prisvärda. De lite billigare tälten som Bergans funkar även på fjället. Begagnat är också ett bra alternativ här.
Sovsäck: Hur varm du behöver beror på var du ska sova. Själv brukar jag ta till lite och ha en varmare säck än den Conf som anges och hellre öppna sovsäcken och ha den som täcke med ett sovsäckslakan/reselakan i. Mindre lyckat i vindskydd och med mygg...
Det kan absolut duga med en billigare sovsäck. Vi har varit i fjällen med en billig säck som klarar runt 0 grader. Hållbarhetens är inte den bästa och efter 4 år med en hel del nätter börjar den tappa isoleringsförmåga.... Kolla in Friluftsvaror.se som har en lite lättare säck som inte kostar ett multum. Dunsäckar finns det en hel del tips om här på sidan eftersom de är lätta. ju lättare - ju dyrare. billiga och de har mycket prisvärda säckar.
Liggunderlag: För värmen är ju liggunderlaget minst lika viktigt som sovsäcken. Ett skönt liggunderlag är a och o för att jag ska tycka övernattning ute ska vara njutbart. Själv är jag förtjust i Expeds Synmat 7 både den varm breda och UL som är smalare och mycket lättare (och kallare). Jag kompletterar nu mitt UL (efter råd här på sidan) med ett mycket tunnt cellplastunderlag från Jysk vilket funkar toppen.
Underställ och friluftskläder: Kolla in ITAB som har sköna ylle underställ som håller formen bra. Även Isis som finns på XXL tycker jag är bra. Icebreaker håller formen bäst, men jag tycker faktiskt att de andra är skönare.
Jag tycker Trangia är toppen. Tungt, men kan slimmas om man inte tar med alla delar. Vi har valt att uppdatera vårt med en gasolbrännare. Mindre risk med spill. Använder du spritbrännaren: Tenol sotar mindre än T-röd.
Ett par goa kängor är enligt mig ett måste - men smaken är som baken. Vissa går med gympaskor... Har du XXL Sport och Vildmark i närheten så har de ofta bra pris.
Njut av utelivet! / Sofia

Ju mindre du bär, desto trevligare blir turen - om du ska köpa nya saker, satsa alltså på att lätta 343, dvs tält, sovpryttlar och ryggsäck. Ju mindre det väger desto mer kostar det, men personligen är jag (för två personer) nöjd med Nallo 2GT, Osprey Exos 46, Thermarest NeoAir och Western Mountaineering Highlite för sommarturer. Väger inte så mycket ock är tillräckligt bra.

I övrigt så tycker jag att det är rätt trevligt med ett Primus Eta Express, men om du inte ska gå några längre sträckor och det är "första gången" så brukar det man har i förrådet funka rätt bra. Se bara till att inte ta med dig något onödigt så får du nog ner vikten rätt bra även utan några sanslösa investeringar...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg