Utrustningslistor

...

Ahh...uppsala...nice!

Jag har ju UL-djävulen i mig, så visst har man funderat på att stycka upp liggunderlaget och köra ryggsäcken under benen.

Men efter att ha tänkt till lite så skippar jag nog det. Föredrar ett fullängds-liggunderlag!

Fast nu blir det jobbigt när det väger mycket mer än jag har trott...

/Andreas, Uppsala

UL??

Det är en j**la tur man inte har joinat Ul-fetischisterna!! Jag menar två sketna sektioner på liggunderlaget, måste väga typ som en fis i rymden:)

/mattias

kapa liggunderlag

Heh, en sommar när jag sprang och tältade en del fick jag dumrycket att kapa en bit av liggunderlaget innan resan. De 120 gram jag vann på att ha ett kortare liggunderlag fick jag äta upp med besked när tempen oväntat sjönk en bra bit under nollan. Min +5-säck (ME Skyline) höll vad den lovade och jag frös inte om kroppen, men attans när jag i sömnen halkade utanför mitt avsmalade och avkortade liggunderlag! Dessutom kondenseras svetten på tältbottnen, som man ligger mot med dunsovsäcken, och resten förstår ni själva...

Hädanefter kapar jag aldrig gram på liggunderlaget. Väntar jag skogsterräng/vill snåla med vikten, kör jag med ett 8 eller 10 mm tjockt underlag som väger knappt 300 g, väntar jag grus/sten (=kebnefjällen, stora delar av Sarek etc) åker mitt Z-rest med (som jag tror är tjockare per viktenhet än Ridgerest?!?!)

Hellre en lätt sovsäck än ett lätt liggunderlag!

Ha det!

/A.

Prioriteringar, strategi...

Ingen komplett lista kvar efter senaste formatteringen, men jag kan dela med mig av mitt "tänk" vid sommarvandring:

Prioriteten ligger på att ta sig fram, på att bo skönt och säkert och på att kunna få sig mat enkelt och oavsett väder. Få utrustningsdetaljer har riktigt avgörande betydelse för säkerhet. Även om det är nödvändigt med förband och kompass (nähä?), så är det inte som på vintern där saker kan bli farliga utan att man egentligen klantat sig. Precis som vid överlevnad gäller att ju fler områden en pryl kan användas till, desto bättre. Vissa kompromisser är dock mindre lyckade, t ex windstopperfleece som är tung men inte varm, inte svettransporterar särskilt bra och packar bylsigt.

Enligt ovan:
1. Skorna är a och o. Funkar inte de funkar ingenting. Bra, ingångna kängor/stövlar efter religionstillhörighet samt dubbla strumpor sparar både kraft och humör. Kan du inte tälta dig ur ett problem så måste du gå ut ur det. Meindl Air Rev 5.0
2. Ryggsäcken. Här givetvis relaterat till vikt: Min 4-kg säck har jag bara till tunga bördor, men där är den bra. Enklare/kortare turer (med starka färdkamrater) innebär lättare och och billigare säck. Huvudsaken är att den är bekväm. Och inte går sönder. Regnskydd på topplocket. Bergans 2095 Alpinist I
3. Tältet kommer också högt på listan. Vädret rår man inte över, och ett bra tält kan rädda en dålig tur. Inget som hindrar att man väljer ett lätt tält dock, alla har vi vår balans mellan komfort, vikt och budget. Hilleberg Nallo 2GT (tidigare utan GT)
4. Köket är en pryl där det finns vikt och pengar att spara utan att förlora pålitlighet. Kör på gas sommartid, tuben i sovsäcken om natten bara. MSR Pocket Rocket kostar ca 400 och väger ingenting. 2 kastruller till 2 pers, folievindskydd och pajform (alu-folie) som lock. Alu-kastruller kan diskas med sand etc och kostar inget. Sked i Lexanplast och kåsa på 3 dl. "Allt" kan ätas med sked direkt ur kastrullen, utom soppa som äts ur kåsan. Lätt och enkelt kök eliminerar behovet av termos om sommaren.
5. Sovsäck och liggunderlag körs så lätt man vågar. Är man lättfrusen ska man INTE spara vikt och pengar här, förstörd natt=förstörd dag. ME Skyline och Z-rest
6. Kläder i allmänhet: Här finns stort utbud och många åsikter. Bara att prova sig fram. Underkläderna kör jag i fåtal, 1 par syntetkalsonger/boxers (Newline Coolmax) och 2-3 par strumpor (INklusive de 2 som alltid är på fötterna), Ullfrotté och noname syntet. T-shirt eller "bredbandat" linne vars enda funktion är att transportera svett och torka fort (Haglöfs Actives 10, bäst hittills). Ett underställ i syntet (HH LIFA) som förstärkning, samt en tunn fleece (Millet Sweat Fleece) och en lätt dun-/syntetväst (PH Designs, Minimus Vest). Genom att ha understället som sovplagg och förstärkning om jag blir blöt/badar sparar jag sovsäcksvikt och slipper tunga förstärkningsplagg.
På benen kör jag ett par standard utebyxor (TNF Paramount Trail Pant) i grönt, inte bra men inte dåliga. Slittåliga och torkar fort, lera fastnar inte så fasligt.
Själv kör jag ett lätt regnställ (Marmot Precip) som skydd mot både vind och regn. Ingen annan jacka behövs sålunda vilket sparar vikt, pengar, tid och utrymme. Går jag i jacka svettas jag om ryggen oavsett material (and believe me, I tried...). Mössa (fleece, nästan gratis) och tunna (ylle-) vantar förstärker i sovsäcken och vid dåligt väder. Vid höstrusk åker ett par tunna skalhandskar med.
7. Allt det andra: Liten kniv, liten pannlampa, karta, kompass, skavsårstejp + förband, öronproppar, tvål etc kan man lätt hitta små, billiga och smarta lösningar på. Som handduk passar en wettextrasa (ta den större modellen i någon annan färg än rosa). Vadarsandaler brukar jag köra lättast möjliga, förutsatt att de har bra remmar runt "hela" foten. Tacksam för tips på lätta budgetsandaler!
8. Maten. Generellt kör jag allt i storpack i plastpåsar, där jag hemma mätt upp hur mycket som kommer att krävas för turen. Har man med ett decilitermått/kåsan är det sedan lätt att portionera maten. Minskar också risken att man äter för lite om man är trött (vilket lätt händer!). Cous-cous kräver ingen koktid=sparar gas. Start-müsli/Crunchy dito är perfekt frukost med både snabba och långsamma kolhydrater samt fett, kan ätas i en skål med vatten eller med mjölkpulver för den känslige. Bröd och pålägg är generellt tungt i förhållande till innehållet, men ack så trivsamt! Skiljer från tur till tur. Kex typ Digestive, samt choklad i stora kakor är bra, innehåller mindre vatten (=onödiga gram)än russin och torkad frukt.

/A.

Två ihopsydda fårskinn (vaxade på insidan) brukar räcka om man är ute en kortare sväng. Varmt och gott. Klarar dessutom glödsprätt från brasan finfint. Mat kan man skippa, det kan man vara utan i någon vecka om det kniper.

/ G

tigertamjaren; sa:
Två ihopsydda fårskinn (vaxade på insidan) brukar räcka om man är ute en kortare sväng. Varmt och gott. Klarar dessutom glödsprätt från brasan finfint. Mat kan man skippa, det kan man vara utan i någon vecka om det kniper.

/ G
Räcker med en yxa, man knackar en björn på kvällen, sover i pälsen som man flår av med hjälp av yxan och halstrar köttet över en eld man startat med stål (yxa) och flinta (som man självklart hittar på platsen...

Re: Prioriteringar, strategi...

Strykarräven; sa:
.....
Vissa kompromisser är dock mindre lyckade, t ex windstopperfleece som är tung men inte varm, inte svettransporterar särskilt bra och packar bylsigt.
.....
/A.
En åsikt som delas av vissa men inte av andra, bl.a. inte av undertecknad. Här finns att läsa om WS- diskussionen, och länk till tidigare WS-diskussioner:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=24973

Raskesven

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leffe357 Program för utrustningslistor Utrustning allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg