ptengvall; sa:Väldigt off-topic..men vad betyder UL??
//Pontus
UL=UltraLattjo
Somliga har stundom lite underliga åsikter och tycker att det betyder UltraLätt, men men...
ptengvall; sa:Väldigt off-topic..men vad betyder UL??
//Pontus
Raskesven; sa:Men antag att man efter en vandring säger: Ok, ylletröjan behövdes inte. Och utesluter den. Kommande vandringsväder kanske inte blir lika gynnsamt. Knepigt vid denna årstid, som kan ge såväl fina höstdagar som vinterlikt läge.Grunna kritiskt på om du kan lämna allt eller delar av det du ej använde nästa gång.
Craft långkalsongerna har jag tagit bort. Tanken med dem var att gå i dem om det är rått och kallt. Det har jag gjort ibland under senhösten, men man blir tillräckligt varm efter ett tag ändå så det var lite lyx.nermander; sa:Just därför ska man göra som han skriver: Grunna kritiskt.
Just när det gäller kläder så handlar det ju om att hålla sig varm och där är ju sällan extra lager nåt som går bra att bara ta bort. Däremot kan man fundera på om det kan ersättas av nåt lättare.
Jag gillar filosofin att man inte ska ha mer kläder med sig än att man kan sätta på sig allt samtidigt om det blir riktigt kallt. Sen får man naturligtvis komplettera det med extra av t.ex. strumpor (som man kanske behöver byta under dagen för att få bort fukten från fötterna).
Har man t.ex. två underställ med sig och de har sådan storlek att man faktiskt får på sig båda samtidigt så kan en extra kofta "ifall att" vara ganska onödig. Bättre att sätta på sig bägge underställen då än att ha ett i packningen och sätta på sig en kofta.
Många tunna kläder isolerar faktiskt ofta bättre än ett tjockt (om de inte är för tajta).
Fick svar från Sysslebäck idag. Älgjakten pågår denna vecka, med weekendjakt om inte kvoten är uppnådd. Men jakten är över när vi vandrar i området.Raskesven; sa:...alhambra; sa:...
Ps Akta dig för att likna en älg för de där med bössan skjuter på allt som rör sig. En radio eller trumpet som du har med för att inte låta som en älg är nog bra att ha. Inget imot älgjägare skulle själv vilja jaga älg men har insett vilka som sitter där på pass.
God tur och du har skapat en trevlig slinga om utr.
[Ändrat av alhambra 2003-10-14 kl 13:21]
Älgjakten drog igång 12 oktober i Värmland. Vet inte hur länge den pågår, men har skrivit till turistinfon i Sysslebäck och väntar på besked. Sant att man ska vara uppmärksam på en del gubbs. Polaren har en jaktkeps, dvs. med orange tyg som går att vika fram. Trumpet skippar vi
Raskesven; sa:Dock, så här resonerar jag; antag att det varit uselt väder under vandringen. Framme vid lägerplatsen är den lätta underställströjan och skjortan blöta. Det är ok medan lägret görs iordning, eftersom underställströjan innehåller ylle och hjälper mig hålla värmen. Men när lägret är klart och aktiviteten avtar vill jag byta till torrt.
Trots allt skillnad på den väta som kommer utifrån i form av iskallt regn, och den väta som kommer inifrån.nermander; sa:.....
Lösningen består av flera delar:
1. Man måste se till att undvika att blöta ner mer än man behöver. Istället för att låta jackan bli blöt av regn och understället bli blött av svett så kan man skippa jackan och låta understället bli blött av både regn och svett. Det kan i alla fall inte bli blötare än blött så att säga.
2. De kläder man blöter ner måste torka fort, av bara kroppsvärmen, medans man slår läger. (Alltså är ylle inte nån bra ingrediens i de kläder som behöver torka fort.)
3. I värsta fall får man krypa ner i sovsäcken en stund och värma sig.
Fast jag är inte helt bra på att tillämpa den där lösningen själv, men så är det med mycket (jag vet hur man ska göra men är dålig på att göra det. Det låter så enkelt när de på BackpackingLight skriver om det, men när man väl står där i skogen så inser man att man nog blött ner lite för mycket.
Tack, sådana inlägg värmerCanMan; sa:Man kan bara tycka om mäniskor som inte bryr sig om att "ha med rätt saker" utan har med sig det MAN vill ha med ! som t.ex en kamin till kåtan ! Vadå "gram-jägare ??? ... Impad blir man och jag önskar dig en riktigt skön och trevlig tur ! /Gunnar
(P.S. när jag blir stor & stark ska jag också bära mer packning som jag vill ha med ! D.S)
Nermanders (Backpackinglights?) 1-2-3 låter som rena nödlösningen tycker jag, där man hamnar när planeringen gått snett eller man trampat ner sig i ett myrhål etc.nermander; sa:Lösningen består av flera delar:
1. Man måste se till att undvika att blöta ner mer än man behöver. Istället för att låta jackan bli blöt av regn och understället bli blött av svett så kan man skippa jackan och låta understället bli blött av både regn och svett. Det kan i alla fall inte bli blötare än blött så att säga.
2. De kläder man blöter ner måste torka fort, av bara kroppsvärmen, medans man slår läger. (Alltså är ylle inte nån bra ingrediens i de kläder som behöver torka fort.)
Raskesven; sa:Trots allt skillnad på den väta som kommer utifrån i form av iskallt regn, och den väta som kommer inifrån.
jarlmoden; sa:Jag skulle aldrig dra ner på vikten om det innebar att jag rutinmässigt var kall & blöt, vore ju helt kasst.
jarlmoden; sa:Nermanders (Backpackinglights?) 1-2-3 låter som rena nödlösningen tycker jag, där man hamnar när planeringen gått snett eller man trampat ner sig i ett myrhål etc.nermander; sa:Lösningen består av flera delar:
Jag vill verkligen inte avsiktligt få understället blött av regn och svett. Om en skaljacka blir blöt på utsidan gör det ju inte mycket. Om jag börjar svettas i underställ tar jag av det.. Kläder torkar förvisso av kroppsvärme men det drar mycket energi och man kan bli rejält kall. Jag skulle aldrig dra ner på vikten om det innebar att jag rutinmässigt var kall & blöt, vore ju helt kasst.
[Ändrat av jarlmoden 2003-10-17 kl 10:45]
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Utrustningslista? | Utrustning allmänt | 30 | ||
Tips på utrustningslista | Utrustning allmänt | 7 |