Utrustningsfrågor från en entusiastisk nybörjare =)

Vändbara SPD / vanliga är praktiskt

För oss som inte cyklar extremt mkt så är det praktiskt med pedaler som är SPD på ena sedan och "vanliga" plattformspedaler på andra. Då kan man använda cykeln med sina vanliga skor när det behövs eller någon vill låna den... Man får det bästa av två världar!

Förut hade jag clips och remmar. Biltema har en helt ok sådant kit i plast som jag har på pendlingshojen. Kostar 29:90.

SPD är beroendeframkallande men lite träning behövs för att få rutinen på att komma ihåg hur man kommer ur. Räkna med att minst en gång glömma att du sitter fast och välter. ;). I teorin är det lätt, vrid foten lite grand så klickar du ur.

/Andreas

Att clips skulle vara ett bättre alternativ än SPD för cykling håller jag för att vara ett närmast vettlöst påstående.

Dock är clips billigare i inköp och medger att man kan cykla i vandringskängor.
/Niklas

Motsägelser är alltid roliga, men jag förstår vad du menar och håller nog med (tror jag). Att själva cyklingen i sig skulle bli bättre är ju stolligt, men det är ju även stolligt att isolera själva trampandet från resten av verkligheten med långfärder. Det finns ju långfärdscyklister som prioriterar bort bekväma skor/sandaler att gå i för att ha SPD (och slippa två par skor på långresan). Jag skulle inte göra så eftersom jag varken vill ha flera skor eller gå med spd-skor i berg och städer. Det handlar om prioriteringar helt enkelt. För en student är priset naturligtvis också en fördel som du skrev.

Börjar hända lite nu.

Tack alla ni som svarade på tråden! Jag köpte för några dagar sedan en Nishiki Pro Sl som jag känner mig mycket nöjd med. Det de säger om att cykla i medvind tycker jag faktiskt stämmer (dock inte när det är faktiskt motvind men det är väl lite mycket begärt kanske :)).

Jag kollade också upp Trek 7.3 FX men eftersom cykelhandlaren strulade så fantastiskt mycket så tröttnade jag på att vänta och ville heller inte köpa cykeln hos honom till slut.

Det fick bli vändbara SPD pedaler så att jag kan använda båda cykelskor under resan och vanliga skor till vardags.

Bakväskan är av märket SPECTRA (50 L) och kostade 599 kronor, billigt för att vara en cykelväska verkar det som. Får väl se om den visar sig vara dyr i längden =).

Att clips skulle vara ett bättre alternativ än SPD för cykling håller jag för att vara ett närmast vettlöst påstående. Är man rädd för att SPD-pedalerna sätts igen med snö, så går det bra att hugga rent pedaler + klotsar med en vanlig plattmejsel av billigare kvalitet. Ska man prompt cykla där det är mycket snö, kan man ju använda "vispar" som pedaler http://www.crankbrothers.com/eggbeater.php.

Dock är clips billigare i inköp och medger att man kan cykla i vandringskängor.
/Niklas

Tänker mest på vad man ska göra om skorna helt enkelt går sönder/blir stulna/uppätna av hundar (om man glömt skorna utanför tältet en natt ) etc i land där man inte kan gå och köpa nya. Det är överlag viktigt att forma sin utrustning med marknaden i länderna du ska till i åtanke. Nya SPD-skor hittar man överallt i USA men det är svårare i Niger.

Perdalplattor

Tänker mest på vad man ska göra om skorna helt enkelt går sönder/blir stulna/uppätna av hundar (om man glömt skorna utanför tältet en natt ) etc i land där man inte kan gå och köpa nya. Det är överlag viktigt att forma sin utrustning med marknaden i länderna du ska till i åtanke. Nya SPD-skor hittar man överallt i USA men det är svårare i Niger.

Det finns ju faktiskt lösa pedalplattor (med och utan clips) att köpa om man promt vill ha backup i Niger... F.ö. så har jag bara cyklat i sverige
/Niklas

Strunta både i skivbroms och skor (köp clips istället), speciellt om ni vill spara pengar. Det är ju ingen lång sträcka ni ska köra, fixa en second hand hoj och köp sen ett par nya fälgar och be någon svetsare att förstärka pakethållaren.

Sånna här trippar gjorde ju alla på sextiotalet på cyklar som redan var omoderna då - utan större problem än att laga en punka titt som tätt.

Ska ni behålla hojarna för framtida turer så är det väl en annan sak, fast SPD skor och skivbromsar tycker jag aldrig hör hemma på en långfärdshoj! :)

Hej,

jag gjorde i princip den turen: Umeå-Uppsala för en massa år sedan, utmärkt avslutning på en termin på universitetet! Och jag antar att ni kör inlandet? Men jag måste backa upp The_Lost_Cyclist lite: om ni "är på en budget" så tänk på att det i princip inte finns några måsten förutom en cykel som rullar. Det är ju fina vägar och lätt att handla käk. Själv tog jag min racer, (med clips!) och köpte en pakethållare. Sovsäck, sovsäcksöverdrag, och alla grejor rymdes där samt i en liten ryggsäck. Det var lite minimalistiskt, väldigt enkelt, men fungerade bra.
Nu har du ju redan köpt på dig bra grejer, så det återstår väl bara att säga lycka till. Det blir helt säkert en fin tur! /Nils

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg