Utrustningsfrågor från en entusiastisk nybörjare =)

Hej alla! Skriver inlägget eftersom jag för någon vecka sedan spontant sa ja till att cykla sträckan Umeå - Stockholm tillsammans med en kompis när vi jag ska hem för sommarledighet (studerar i Umeå och bor i Stockholmstrakten).

Vi har dock väldigt liten erfarenhet (läs: ingen) av långdistanscykling och minst sagt så gör det alltihop lite mer spännande. Igår var jag inne på en lokal cykelbutik och jag tänkte bolla det cykelkoncept som säljaren presenterade med er. Vad jag önskar veta är om det verkar som en lämplig uppsättning grejjer till ett ok pris. Eftersom vi båda studerar så kniper plånkan något men kan grejjerna motiveras så får väl banken ge med sig :cool:.

Ni förstår säkert att jag är mycket tacksam för alla tankar och idéer =). Övrig utrustning såsom tält, kök, sovsäck m.m. har jag redan (som tur är).

Cykel: Nishiki pro SL (6795 kr)
Ska man välja med eller utan skivbromsar (alltså SLD eller SL)? Utan är ju avsevärt billigare och det verkar bli billigare med pakethållaren också.

Pakethållare fram lowrider. (299 kr)
Jag vet inte vad det innebär rent upplevelsemässigt med lowrider men jag har läst att folk verkar tycka både bra och dåligt om det.

Packficka fram spectra ST935 15L. (320 kr/st)
Är de något att ha? Jag tycker att det är sjukt svårt att hitta några andra väskor. Det var den enda väska som affären hade inne och även säljaren tyckte det var dyrt.

Väskset spectra multipack 50L. (449 kr)
Verkade billig och bra =).

De hade också vändbara SPD pedaler (486 kr) och ett par cykelskor med fäste för SPD (749 kr). Är det något som jag kommer ha nytta av? Säljaren tyckte ju det, men så är han säljare också ;). Är det inte att föredra så kan jag ju lägga pengarna på något annat vettigt som rekommenderas :).

Jag ber om ursäkt för att det blev ett långt inlägg men hoppas att någon orkar läsa och även svara.

Vi ses på vägarna till sommaren! :D

Jag har själv en Nishiki (Competition visserligen men även testat pro) och är nöjd med deras kvalite. Eftersom ni skall köra långdistans med dem kommer ni antagligen inte använda bromsarna överdrivet mycket och framför allt inte göra så många häftiga inbromsningar som det blir i stadstrafik, så skippa skivbromsarna.

Väskor är jag dålig på men det brukar oftast vara bättre pris i butiker som inte säljer cyklar som huvudnäring. Typ Biltema eller Clas Ohlson, har ni inte tänkt att misshandla dem för mycket borde de hålla utan problem. Lasta dock inte för tungt i en väska eller försök att proppa den fullare än som rimligt går... gäller alla väskor oavsett kvalité.

SPD är jäkligt skönt, och gör att du kan utnyttja kraften från båda benen hela varvet runt. Jag anser det är värt det.

Håller med föregående talare; SPD-pedaler garanterar en behagligre resa genom landet. Men en viktig detalj är att du då har en pakethållare som fungerar i kombination med pedalerna. Ingen höjdare att slå klackarna i väskorna genom halva Sverige...
Är ingen större vän av lowriders, men med tanke på sträckan du ska köra bör det inte vara några som helst problem. Hur mycket packning ska du ha med dig? Du kanske klarar dig med en bakre pakethållare.
Vad gäller cykel har jag fullständigt förälskat mig i Treks modell 7.3. Hade den varit utrustad med bröst och livmoder hade jag tagit den till altaret redan idag. Kanoncykel! Trek 7.3 går att få tag i för under 6000 kronor med frakt.

Kör hårt!
/Anders Forselius

Vad bra ni är!

Tack för svaren (därav rubriken) :):)!

Det får helt klart bli SPD pedaler + ett par skor till dem. Vad säger ni om prisklassen på skorna då? Är det stor skillnad på billiga och dyra skor och vad bör jag tänka på när jag testar dem?

Angående väskorna så är jag fortfarande lite osäker på vad jag ska ha. Kom dock på mig själv med att inte ha någon aning om ungefär vad jag ska ta med mig för utrustning. Det bör ju vara lite lättare att räkna ut hur stor volym jag behöver ha att packa i när jag vet vilken utrustning jag ska ha med ;).

Rent allmänt borde man väl klara sig på en 50-60 liter?!?

Nu har jag 2 mycket bra tips på cyklar att testa innan jag handlar, Nishiki pro SL och Trek 7.3.

Vart hittar man förresten cykelkartor för sträckan Umeå - Stockholm tro (Sverigeleden?)?

Stort tack för hjälpen så långt =)

Strunta både i skivbroms och skor (köp clips istället), speciellt om ni vill spara pengar. Det är ju ingen lång sträcka ni ska köra, fixa en second hand hoj och köp sen ett par nya fälgar och be någon svetsare att förstärka pakethållaren.

Sånna här trippar gjorde ju alla på sextiotalet på cyklar som redan var omoderna då - utan större problem än att laga en punka titt som tätt.

Ska ni behålla hojarna för framtida turer så är det väl en annan sak, fast SPD skor och skivbromsar tycker jag aldrig hör hemma på en långfärdshoj! :)

Ligger självklart någonting i detta. Det är ju ingen sträcka det handlar om och det där fixar ni som sagt lika bra på en begagnad cykel med vanliga pedaler. Men för totalupplevelsen garanterar jag att det är en stor skillnad om ni använder er av SPD-pedaler. Man får ut en helt annan kraft med dessaoch de hör definitivt till en långfärdscykel!
Skivbromsar är även jag tveksam till. Jag testade det för några år sedan under en långtur och var inte nöjd med resultatet. De har säkert blivit bättre, men jag föredrar det gamla hederliga systemet.
Vad gäller cykelköp så rekommenderar jag er att ni vänder er till en cykelklubb på orten, de brukar alltid ha bra avtal med någon cykelhandlare. Ni kommer säkert över en cykel till ett kanonpris via den vägen.

Lycka till!
/A

Finessen

med styva sulor finns även i cykelskor för clips, jag har ett par franska i nät och ett par italienska i läder/skinn. Finessen med clips och skor utan fäste är att det går bättre att gå i dem när man inte cyklar, dvs en sak mindre på listan. Långfärdshojar har oftast längre försprång och något längre bakgaffel så att även ryttare med 46or slipper slå i bakväskorna hela tiden.
Fisker Andersens Cykelbok, på danska är en god början. Bra och regntäta väskor gör Vaude och Ortlieb, man klarar sig länge med en standardcykel, bra hjul och kevlarförstärkta däck, glöm för den skull inte reservslang och lagningsjox!

Långfärdshojar har oftast längre försprång och något längre bakgaffel så att även ryttare med 46or slipper slå i bakväskorna hela tiden.

Liggcykel råder bot på sånna saker som att slå hälen i bakväskorna, jag har 75cm mellan pedal i bakersta läget och framväskan, den sitter närmast då bakväskan sitter direkt bakom framväskan.

Pedaler och skor!
Kul att ni tog upp frågan med skostorlek. Själv blir jag ju en ryttare med 46-47 skor (beroende på vilket märke). Med tanke på att jag gillar cykel och spinning så tror jag ändå att jag köper ett par SPD pedaler och skor. Tanken är ju att jag ska ut och cykla fler gånger =).

Packvolym?!
Hur mycket packvolym har ni när ni åker ut för en vecka? Jag börjar bestämma mig för att ha en 50 liters packväska på pakethållaren bak och eventuellt köra en styrväska också. Jag tänkte köpa en pakethållare fram och fästa tält + liggunderlag där samt eventuellt fler grejjer om jag får plats. Låter som att det som behövs får plats?

Tältet!
Tältet är för 3 pers och väger 4,5 kilo. Borde väl funka för en glad amatör eller behöver man lättare?

Kartor?
Någon som vet något lämpligt ställe att köpa cykelkartor ifrån?

Återigen, TACK! =)

Finessen med clips och skor utan fäste är att det går bättre att gå i dem när man inte cyklar, dvs en sak mindre på listan.

Med skor gjorda för MTB-varianten av SPD så blir det inga som helst problem att promenera flera km, då SPD-klotsen är "infälld" i sulan. Däremot lär motsvarande promenad med racer-skor närmast vara att jämställa med tortyr.

MTB-SPD-pedalerna känns enklast igen på att de är dubbelsidiga, medans racer-pedalerna är enkelsidiga.

Pedaler och klotsar säljs ihop, medan skor säljs separat. Var beredd att gå upp 1-2 storlekar vid köp av cykelskor eller cykelsandaler jämfört med vanliga skor.

För långfärdscykling rekommenderar jag tveklöst MTB-varianten av SPD-skor. då det kan vara skönt att kunna och titta på diverse sevärdheter.
/Niklas

Senast ändrad:
Pedaler och skor!
Kul att ni tog upp frågan med skostorlek. Själv blir jag ju en ryttare med 46-47 skor (beroende på vilket märke). Med tanke på att jag gillar cykel och spinning så tror jag ändå att jag köper ett par SPD pedaler och skor. Tanken är ju att jag ska ut och cykla fler gånger =).

Håller med Bengtsson om att clips är ett bättre/billigare alternativ. Speciellt om man tar hänsyn till lera, snö, sand och is och fler klimatzoner. Spinning ser jag inte vitsen med. Man kommer ju ingen vart, och inte en mm längre med SPD. ;)

Hur mycket packvolym har ni när ni åker ut för en vecka?

Jag har nog ungefär samma för 1 v och 12 månader. två väskor fram och två bak. Vid behov kan man ha en ryggsäck eller väska på pakethållaren också (mellan packväskorna) och kanske en styrväska. Detta räcker gott om man inte har något skrymmande specialintresse.

thb_236177.jpg

Här har jag tält, sovgrejer, kök, mat, skidutrustning, kläder, fotoutrustning, verktyg, etc för 16 dagar (inte mat för den tiden dock).

Jag börjar bestämma mig för att ha en 50 liters packväska på pakethållaren bak och eventuellt köra en styrväska också. Jag tänkte köpa en pakethållare fram och fästa tält + liggunderlag där samt eventuellt fler grejjer om jag får plats. Låter som att det som behövs får plats?

Låter mycket.

Tältet! Tältet är för 3 pers och väger 4,5 kilo. Borde väl funka för en glad amatör eller behöver man lättare?

Ingen fara. Det är ju alltid trevligt med utrymme, men lättare är ju trevligare i backarna. Nu finns det ju UL-tält som väger ca 1 kg.

Kartor?
Någon som vet något lämpligt ställe att köpa cykelkartor ifrån?

Du behöver inte köpa specialkartor för cykling. Det är onödigt dyrt. Köp en av de mer detaljerade vägatlaserna (KAK och Motormännen duger och kostar från en hundring) och sprätta upp den i delar. Ta med de blad du behöver. Kan också vara bra att skriva ut någon stadskarta från nätet (som inte finns i kartboken).

Att clips skulle vara ett bättre alternativ än SPD för cykling håller jag för att vara ett närmast vettlöst påstående. Är man rädd för att SPD-pedalerna sätts igen med snö, så går det bra att hugga rent pedaler + klotsar med en vanlig plattmejsel av billigare kvalitet. Ska man prompt cykla där det är mycket snö, kan man ju använda "vispar" som pedaler http://www.crankbrothers.com/eggbeater.php.

Dock är clips billigare i inköp och medger att man kan cykla i vandringskängor.
/Niklas

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg