Utrustningen vid trad

Curved Wallnuts? Nu vet jag inte riktigt vad du menar... Jag hade för mig att det bara fanns en typ av Wallnuts... Om det nu är de vanliga Wallnuts du har så tycker jag att de är de bästa allround kilarna. En bra egenskap med dem är att du kan sätta dem på tvären och linjerna är inte hela parallella med varandra, dvs de är 'offset' på tvären. Jag hade några Wild Country kilar och haft o göra med några Black Diamon kilar som varit helt raka på tvären och finner dem nästan helt oanvändbara på tvären.
Men jag gillar att ha två kilset med mig, en på varje sida och vill att de inte ska vara av samma sort. Så mitt kilsett nr två består av de större DMM offsets och Wild Country Superlight Rocks.

Smaken, och vanan är väl olika...
Har ett sett Wallnuts som jag inte riktigt börjat använda eftersom jag är inkörd på min WC Rocks...

Bara lite ur minnet sådär så undrar jag om det inte är Metolius som har nåt som kanske heter Curved Nuts?

Annars kanske man kan säga att Wallnuts har mest former, sen finns t ex Rock, BD Stoppers och Cassins kilar som alla är ganska lika, möjligen är Stoppers "rakast".

Har en bild i mitt album sen nån tidigare kiltråd...

a08b58435c9a3f3fb945219875043980.jpg

Wallnuts, då tänker jag på DMM.
De är ju lite udda i formen, tidigare var de större storlekarna ihåliga på "baksidan" istället för att ha ett genomgående hål på tvären. Nu ser de lite mer konventionella ut med tvärgående hål,
men samtidigt med ett vertikalt spår på framsidan
A1619A.jpg

Har just i år lagt undan mina WC Rocks till förmån för DMM Wallnuts, och jag är mycket nöjd :)

Den nya versionen ser ju faktiskt ut att ha väldigt lika vinkel osv vid "alternativplaceringen" som t ex Rocks. Mitt Wallnutsset är köpt precis när de ny kom, och jag köpte glatt den gamla sorten innan den försvann, dessutom till lite lägre pris. Det är kanske så att den konvexa ytan är lite bredare än den konkava på dem, så att man får lite offsett-effekt...

Jag tycker aldrig att det brukar vara nåt fel på kilarna när man ska placera dem, men sprickorna däremot brukar kunna vara felaktigt utformade....

Hm... Jag blev säkrad just med en sån sticht (fast utan färgad anodisering) i lördags. Jag gillade inte det där med "shittiest" i artikeln...

Ja jag har säkert skrivit fel, som sagt, jag kan inga namn på prylarna direkt.

Att det är wallnuts det är jag säker på. Sen kanske jag bara kallar dem curved för att de är svängda. Jag gillar dem skarpt men märker att det kan vara svårt att få mycket anläggningsyta ibland, men det kanske är min ovana. (Eller sprickans fel) :)
Jag ska i alla fall komplettera med lite mindre svängda kilar samt några små häxor.

I helgen blir det ut och försöka "racka" på ett smart sätt.

Funderade ett tag på om jag sett en slags sele med öglor där man hade satt fast utrustning. Som hängslen nästan. Men det måste ju vara otroligt mycket i vägen...

Bilagor

• Thomas60%.jpg
    Thomas60%.jpg
    46.3 KB · Visningar: 386
Vad för typ av kilar och friends som passar bra är väldigt avhängigt på vilken klippa man klättrar.

Kilar sitter mycket bättre än friends på vissa klippor och vice versa.

Om någon framhåller ett märke eller typ som absolut bäst så finns det all anledning att tro att denne har en begränsad erfarenhet.

Funderade ett tag på om jag sett en slags sele med öglor där man hade satt fast utrustning. Som hängslen nästan. Men det måste ju vara otroligt mycket i vägen...

Du menar som en sånhär:
228.jpg

http://www.cassin.it/uk/scheda.asp?Codice=228

Jag tror att de mest används vid aid-klättring, men jag har sett folk som har dem på långa friklätterleder också.
Har man mycket prylar så gissar jag att det kan vara skönt att slippa ha all vikt skavande på höfterna

Den nya versionen ser ju faktiskt ut att ha väldigt lika vinkel osv vid "alternativplaceringen" som t ex Rocks. Mitt Wallnutsset är köpt precis när de ny kom, och jag köpte glatt den gamla sorten innan den försvann, dessutom till lite lägre pris. Det är kanske så att den konvexa ytan är lite bredare än den konkava på dem, så att man får lite offsett-effekt...

Jag tycker aldrig att det brukar vara nåt fel på kilarna när man ska placera dem, men sprickorna däremot brukar kunna vara felaktigt utformade....

Ja, jag tror att yttermåtten på nya Wallnuts är ungefär som på den gamla. Det är mest hålets placering som är annorlunda.
Skillnaden mellan DMM och WC (Wild Country) Rocks syns om man tittar på dem uppifrån.

• Wallnuts är som du säger lite offset-formade, den konvexa ytan är lite bredare än den konkava. Jag tycker det gör att de biter bättre i oregelbundna sprickor när man lägger dem på tvären.
  • Wallnuts har också större skillnad mellan bredd och längd (sett uppifrån), medan Rocks är mer kvadratiska.
  • Jag tror också att Wallnuts är lite lägre på höjden jämfört med Rocks av samma storlek.
Skåran i mitten på Wallnuts är också användbar, den har räddat mig i alla fall en gång när jag fick i en stor kil på tvären i en grund spricka :)

wallnutdim.gif

De mått som anges som A och B skiljer sig åt rätt mycket på gamla Wallnuts, men är rätt lika på de nya.

Fast numera finns det så många kilfabrikat och modeller. Kanske är dock HB Offsets i mässing ännu de enda mässingskilarna som dessutom är i offsetmodell. (Fast de heter väl numera DMM...)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zzeezz Första utrustningen skall inköpas Klättring allmänt 19
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
MarLodge Klättra vid laxälv Klättring allmänt 1
sfrge Dödsolycka vid Trollväggen. Klättring allmänt 4
Klätterroosen Gömda nycklar vid Vårdberget idag söndag Klättring allmänt 0
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
apfaktor Kvarglömt vid Fullbroberget Klättring allmänt 0
gusyd578 Olycka vid Ågelsjön Klättring allmänt 16
packåsna Kvarglömt vid Ryssgraven Klättring allmänt 0
Kristofer1982 Upphittad hjälm vid grönbrink Klättring allmänt 1
Bolg Klätterskor upphittade vid Häggsta Klättring allmänt 1
bellasoda Prylar upphittade vid Bistaberget Klättring allmänt 0
OsYa Upphittat rep vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 2
annakask Kniv upphittad vid Silverberget. Klättring allmänt 0
bellasoda Camalot #1 upphittad vid Simonsberget Klättring allmänt 2
Bloggomann Jordgetingar vid Tansvägga / Predikstolen i Dalarna Klättring allmänt 1
Kolkritan Kilpetare vid gritstone Klättring allmänt 0
sunkensson Utrustning funnet vid Simonsberget Klättring allmänt 1
Visenten Myggigt vid Offerhällan? Klättring allmänt 2
andflygh Två eller en slinga vid ankring Klättring allmänt 27
seon Etik vid kurser och gruppaktiviteter. Klättring allmänt 21
magwo Säkerhet vid de öppna bouldertävlingarna? Klättring allmänt 2
avslut210607 Hur varm blir bromsen vid firning? Klättring allmänt 5
DouglasE Upphittade quickdraws vid ryssgraven 24/9 Klättring allmänt 0
OakNinja Karbinens hållfasthet vid felaktig belastning? Klättring allmänt 21
johnliungman Twistat rep vid dåliga firningsankare Klättring allmänt 16
Vovven Händerna vid ledklättring Klättring allmänt 10
magwo Två dubbla överhandsknutar vid firning? Klättring allmänt 26
cake Dricksvatten vid ågelsjön? Klättring allmänt 5
magwo Lägga kilar vid travers Klättring allmänt 12
peon Rep som gått av vid fall? Klättring allmänt 16
Curium GriGri vid trad? Klättring allmänt 49
klätterpojken vägg vid rodelberget Klättring allmänt 0
ramboe Röjt framför klippan vid svarten ( längs med 153an mot Ullared ) Klättring allmänt 4
magwo Fallteknik vid fall på sva? Klättring allmänt 9
Mezzner Dansk föll vid Kullaberg Klättring allmänt 34
johnliungman Planerad bergstäkt vid Skälefjäll Klättring allmänt 10
Mezzner Älgjakt vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 9
Raketglass Klätterskor upphittade vid Örnberget Klättring allmänt 0
Pialin Glasögon upphittade vid Häggstaklippan Klättring allmänt 0
johnliungman Fall vid löpande säkring Klättring allmänt 59
Mike C Ta hem kvarglomda saker man hittat vid klippan? Klättring allmänt 24
SMR Vad gäller vid skapande av nya leder? Klättring allmänt 6
Maurits Tricam vid Slabben i Utby Klättring allmänt 0
jcederli Getingbo vid ankaret på omöjligaväggen Klättring allmänt 0
AriGold Klätterolycka vid Lyse kyrka Klättring allmänt 7
Rimfrost_i_skägget Statrep upphittat vid Häggsta Klättring allmänt 2
gahne Skor upphittade vid Ävja Klättring allmänt 0
johnliungman Idiotparkering vid Hallinden Klättring allmänt 29

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg