Utrustning

Vad behöver man för utrustning för inomhus klättring?
Vad kostar det ungefär (allt ihop, sammanlagt)?
Brukar det finnas att låna?
 
klätterutrustning

Du behöver:

1. sele
2. skor
3. repbroms
4. kritpåse
5. krita

kostnad från 1800kr

Om du är med i en klätterklubb så kan det finnas möjlighet att låna, annars finns det nästan alltid för uthyrning.

Lycka till!
 
tack,
Kan du förklara varför jag behöver de olika sakerna?
Är allting absolut nödvändigt? (såsom krita, kritpåse)?
 
Allt detta går att hyra på de större gymen (se exv Karbins hemsida). Gör detta första gången, för att se om du gillar klättring. Sen handlar du, troligen billigast på Northstar. En kritpåse kostar inte särskilt mycket och är väl bra att ha även om det inte är nödvändigt. Det märker du om du provklättrar.
 
eike; sa:
Vad ska man ha kritpåse & krita till? (jag är VERKLIGEN nybörjare på det här med klättring....)

För att göra en skiss av rutten som man kan följa på väg upp och för att markera bra grepp med färgkrita
för nästa klättrare som ska upp på väggen. (Röd för "stege", blå för "trappa", grön för "räcke" osv.)
Bra att ha lite pyssel medans man väntar på nerfirning också.

/C-K
 
eike; sa:
Vad ska man ha kritpåse & krita till? (jag är VERKLIGEN nybörjare på det här med klättring....)

Krita är till för att du ska få bättre grepp med fingrarna, bra om du får lite handsvett. Men om du inte vet med dig att du lider av svår handsvett så är detta något du kan vänta med och inget måste.

Köp en skruvkarbin modell större, de är lättare att handskas med när du topprepsklättrar (som du gör på gym).
/Danne
 
... och om du bara ska bouldra innomhus (Bouldra = klättra utan rep men gärna ovanför en madrass) behöver du bara skor och krita. Kritan kostar kanske 30:- och du kan ha den i en liten plastpåse.

Bra och billiga skor är Mad Rock, men dom slits fort. Andra bra dojor är Boreal och LaSportiva. Lite sämre skor är Free Climbing, Triop och Saltic. Som nybörjare sliter du skorna fort,så det är inte nån idé att köpa dyra dojjor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andrevs Köpa utrustning till klättervägg. Sportklättring 1
oskar_neanderthal Klätter utrustning Sportklättring 1

Liknande trådar