Allt från dig uppskattas, men detta med "stavtält" (inte tipi, det är en helt annorlunda konstruktion) har jag följt lite extra noga. De väckte mitt intresse därför att de såg ut att kunna bli riktigt lätta. Men jag mötte ett antal vandrare med stavtält längs HRP, och vi kunde byta lite åsikter och erfarenheter - och efter den turen blev jag ju mer skeptisk.Väldigt roligt att det uppskattas 🙂
Fick bl a hjälpa en kille att få upp ett stavtält i hård vind efter att jag redan, ensam, fått upp min inte så lilla Ringstind SL utan att tänka på att det skulle vara särskilt jobbigt. Med hans tält blev det en kamp, fast vi var två. Det var högre än mitt och med större footprint, men den användbara innerytan var mindre än min egen. Men höjden och utbredningen gjorde ju inte uppsättningen lättare.
Före den vandringen hade jag bara oroat mig "teoretiskt" för de stora punktlasterna, men tänkt att det starka DCF-tyget kanske löser problemet. Men då blev det väldigt påtagligt att varken tältets form eller tygets stelhet var optimala i högalpint klimat.
Så nej, inte heller på sommaren vill jag ha den sortens tält i några höga och/eller kala berg.
Lösningen på detta med att vinden vänder tror jag är antingen ett riktigt litet enbågstält som inte har så mycket till långsidor. Eller, om man som på vintern behöver mer plats, något mer kupolformat.