Utrustning/kläder vid alpint

Det enklaste är nog trots allt att du vässar armbågarna och ger dig ut i julruschen till de fysiska butikerna och kan klämma på kläderna och prova i provhytt. Att gå på andras rekommendationer vid klädköp är ju att köpa grisen i säcken - man kan ha tur, eller inte...

Stadium (Everest) brukar nog ha ganska bra priser på sina saker, och jag har för mig att Sverker och Plus gav dem bäst betyg i andning / täthet. När man åkt ett tag brukar man veta vad man vill ha utav kläderna, och mer specifikt kan leta efter vissa funktioner och lösningar.

Ha så kul i backarna.

Ah, tackar!

Tyvärr har ju Everest inga skaljackor, vad jag vet. Mycket bittert.

Andras rekommendationer tänker jag kan vara en ögonöppnare - vad som finns och som man borde prova. Hållbarhet och annat kan också vara svårt att känna till innan man har haft plaggen ett tag. Jag förstår dock din poäng, ulrika.

Jakten fortgår!

Nu har jag ingen erfarenhet i dessa kläder, men Everest har tex:
EVEREST SKI JKT F8

http://www.stadium.se/sport/vintersport/klader/082733/everest-ski-jkt-f8?BackPipeline=cc_ViewCategory-Paging

som ska vara vind och vattentät och kostar en tusing. Sen finns det mer "exklusiva" jackor och byxor som Haglöfs, Tierra, Norröna som har en lite högre prislapp.

Jag gillar personligen ytterkläder där blixtlåset skyddas av en vindslå efter att ha råkat ut för sönderslitna dragkedjor (och då är det trevligt med en skyddande vindslå). Många gillar en skön huva som man kan dra över huvet vid busväder (kontrollera att den går över hjälmen om du har hjälm). Sen är någon form av snölås bra i fötterna för att inte snö ska leta sig in i pjäxorna. Jag gillar även salopettebyxor (höga med hängslen), även om det verkar vara omodärnt i backarna.

Jag har en Tierra Conrad Cain (tror att den hette så) med ett par Klättermusen Freke byxor. De senare kostar en mindre förmögenheten men då är jag barnsligt förtjust i dem. Vindtäta handskar, och hjälm + goggles. Kontrollera att hjälm och goggles är kompatibla så man inte får en lucka i pannan, kan vara kallt.

Närmast kroppen har jag underställ oftast av syntet som tenderar att börja lukta efter en tid. Det finns fina merinoullsprodukter som inte kliar men tenderar att kosta (självklart köper man mulesingfria). Helly Hansen underställ från tex Stadium brukar fungera. Sedan beroende på väder kan man ha en tunn fleece eller mer. Någon kring halsen burkar vara skönt. Brukar för enkelheten ha en buff runt halsen, men snusnäsduk eller något av ull kan vara trevligt.

/J

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
apfaktor Uppgradering av utrustning Skidor allmänt 2
Graip Utrustning till 6-åring Skidor allmänt 5
Didde Kläder alpinskidåkning? Skidor allmänt 10
kalalokki Klädsel vid längdåkning Skidor allmänt 16

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg