Mont Blanc
björner; sa:
Undrar hur du förberedde dej med acklimatisering till höjden. Gick du även då med guide, eller kan man hitta sällskap på plats?
UCPA kostar sisådär 10 000 kr exkl resa om man går deras 2 v Mt Blanc-kurs, å andra sidan får man vad jag föstår en klätterkurs och flera andra turer inkl acklimatisering. Det verkar prisvärt.
Sen är ju frågan om den ngt ökade säkerheten med att gå ensam med guide har någon större betydelse, kan du utveckla det? Det vore också kul att höra dina erfarenheter av UCPA. Själv har jag åkt med off-pistgruppen i Argentiere några gånger, helt OK, om än lite stor grupp med 10 pers, men klart prisvärt sätt att åka en vecka med bergsguide. Och boendet/maten håller en enkel nivå, men även detta upplever jag som god valuta för pengarna.
Vi gjorde endast Mont Blanc-bestigningen plus en förberedelsetur på en dag med bergsguide. Vi var 2 personer. Acklimatiseringen skötte vi på egen hand med tips från bergsguiden. Eftersom vi hade tur med vädret kunde vi ägna fem hela dagar åt detta.
Först gjorde vi en dagstur på ca 2000 meters höjd som kallas Le Grand Balcon Nord. Sedan gick vi upp till en bergshytta (refuge) på 2700 meters höjd och övernattade där. Nästa steg var att åka upp till högsta nivån på Les Grands Montets (3300 meters höjd) och göra en dagstur. Allt för att andas så mycket tunn luft som möjligt. Sedan var det dags för förberedelseturen med guiden. Vi åkte upp till Aiguille du Midi och vandrade på glaciärerna en dag.
UCPA har ofta väldigt stora grupper. Det säger ju sig självt att säkerheten ökar om gruppen är mindre. Guiden får färre personer att hålla reda på.
Min egen subjektiva uppfattning om UCPA behöver nödvändigtvis inte stämma med andras. Jag var anmäld till Haute Route i UCPA:s regi nu i vintras. Redan i första backen (svarta offpisten ner från Grands Montets till Glacier d'Argentière) blir två av oss avvisade av guiden eftersom han anser att vi är för dåliga på utförsåkning. Vi blir skickade tillbaka till Lognan på egen hand och tvingas passera flera sprickiga, översnöade partier av glaciären. Som tur är blir vi omhändertagna av en annan bersguide som råkar vara i närheten. Annars kunde det gått riktigt illa. Nästa dag återvänder ytterligare fyra personer ur gruppen eftersom de inte klarade av guidens höga tempo uppför backarna.
När jag senare får höra av en bekant att "vi var ett gäng 40-åriga kontorsråttor som tog det hur lugnt som helst och fixade Haute Route utan problem" - då blir man besviken. Mycket pengar gick förlorade också.
Kraven på deltagarna är luddigt formulerade i den svenska versionen av UCPA-katalogen. "Du tar dig ner i alla typer av snö". Vad menas med det? I den franska versionen bör man vara "Niveau Expert" och det ligger nog närmare sanningen. Guiden ville ha självgående gäster och en skön semester utan att behöva vara "guide" i egentlig mening.
Min Mont Blanc-bestigning ville jag göra på mitt sätt, jag ville välja sällskapet och få en skön vecka där jag själv är med och lägger upp programmet. Jag fick välja guide och valde en mycket kompetent svensk bergsguide som talar flytande franska.
Klätterkurs behöver jag ingen, jag har gått klätterkurser förr men nu ville jag bestiga Mont Blanc. Jag kan inte uttala mig om klätterinnehållet i UCPA:s Mont Blanc-kurs.
Då det bara var vi och guiden kunde vi välja att gå på tider då det var lite folk i farten. T ex började vi gå mot toppen kl 08.00 istället för att göra alpin start som är brukligt. Tilläggas bör att det låg ett stabilt högtryck över området och man kunde gå på eftermiddagen utan att riskera åskväder. Vi passerade ökända Grand Couloir i gryningen, då stenarna är fastfrusna och inga människor går där och river ner stenar på andra.
Vi bodde prisvärt i lägenheter i Chamonix Sud och hade nära till allt. För mig var detta alternativ helt klart bättre än UCPA-varianten.
Hör av dig till mig per e-mail om du har fler frågor som jag inte besvarat här.
MVH Petra