Utrustning Abisko-Nikka (vattenstånd, impregenering m.m.)

Hej,

Tänkte göra min första fjällvandring (kommer att gå stuga till stuga) nu i Augusti och har några funderingar som dykt upp:

Hur brukar vattenståndet vara i Augusti? Behöver man vada någonstans eller är risken stor att man blir blöt om man inte har riktiga vandringskängor? Har ev. tänkt att vandra i Jogginskor (Goretex samt är ganska hårda och stadiga i sidled)...skulle det funka bra tro eller är vandringskängor ett måste? (vet inte om jag vill lägga ut 2000:- om jag aldrig kommer att använda dem igen)

Angående klädsel så har jag tänkt mig ett vanligt enkelt underställ samt ett löparställ R90 och även ett tunnt regnställ MPC samt en fleece-jacka att ha under om det blir kallt. Skulle detta räcka tro? Verkar som vädret är runt 10-15 grader på dagarna i alla fall så det borde funka bra gissar jag?

Impregeringsspray till Tenson MPC? Rekomendationer...eller funkar vad som helt?

Tänkte också höra (när jag ändå skriver) om någon gått den ledarledda vandingen med STF? Bra eller bäst att gå ensam?

Vad bör man vara beredd på som nybörjare i fjällen? (är i övrigt vältränad) Antar att inte så mycket kan hända och det är ju nära till stugorna på denna sträcka. Stukad fot...dåligt väder/storm.................................?

Tacksam för alla seriösa svar, tack. Mvh Christian

Eftersom du ska gå stugvandring och mellan Abisko-Nikkaloukta så antar jag att det är Kungsleden du ska gå? Då är det inga vad alls, så lågskor funkar. Ta med 2-3 par strumpor i merinoull så du kan byta till torra.

I övrigt, packa så lite och lätt som möjligt. 5-8 kg bör du klara dig på.

Det kommer vara mycket folk på leden, så om något händer så lär du bli hittad fort.

Och inte för att vara dryg, men sök här i formet. Jag har sett minst 5 nya trådar om nybörjarvandring Abisko-Nikkaloukta bara de senaste månaderna.

Jag har en liten packlista som jag skrev till mina vänner när de skulle med upp och vandra för första gången. PMa mig din mailadress så skickar jag över den.

Go tur och hoppas att det ger mersmak.

Eftersom du ska gå stugvandring och mellan Abisko-Nikkaloukta så antar jag att det är Kungsleden du ska gå? Då är det inga vad alls, så lågskor funkar.

Jo, två: ett över jokken från Čoalmmeriehpejávrráš norr om Alesjaurestugorna och ett över Šielmmánjira norr om Tjäktjastugan. Inget av dessa är nåt speciellt så länge det inte hällregnat i en dag redan, men lite fuktig om fötterna lär man kunna bli.

Mjo, du ska över dessa jokkar. Men det är inte så att du måste stanna och fundera hur du ska ta dig över. Det finns en utlagd stenväg över som man kan hoppa på. Så här ser det ut efter en dags ösregn.

Bilagor

• vad.jpg
    vad.jpg
    55.9 KB · Visningar: 649
Ta m. påsar

Jag tror din klädsel är lämplig. Förmodar att fleecetröjan som du ska ha under vandringen är tunn. Jag skulle föreslå att du tar med en tjockare tröja alt. lättare täckjacka att han som förstärkningplagg när du rastar. Förutom detta brukar jag ta med en tunnare mössa och "vindvantar", alltså ofodrade - vad som helst duger, de behöver inte vara vattentäta. Bara hålla borta vinden som kyler.

Har just varit med mina söner (6, 9 och 11 år) och vandrat runt Björkliden. Det som fungerade bra i tre dagars regn var att sätta fryspåsar på sockorna i skorna för att hålla dessa torrare/varmare, exempelvis vid vad. Även om du har torra sockar kommer dessa bli blöta om skorna blivit blöta.

Min personliga favorit är systembolagets påsar dessa upplevar jag håller bäst.

Som tidigare inlägg - försök hålla nere vikten på packningen, då njuter du mer.

Jörgen - fleece-jacka är det som jag tänkt ha när man stannar eller om det blir väldigt kallt. Tror det blir för varmt att gå i.

Oavsett om du ska vandra i joggingskor eller kängor - ta med ett par extra tofflor/sandaler/tunna joggingskor att ha på stugan. Skönt att gå i något annat än vandrarskorna där.
Jag gick samma tur för ett par veckor sedan och beroende på om du vill skutta på stenar eller inte så kan det bli något superenkelt vad, men inte värre än att du klarar det med ett par foppatofflor på fötterna.
Vet inte hur dina goretex-skor är men jag upplever det som viktigt med bra stöd vid fotleden, alltså någorlunda högt skaft på skorna. Det har räddat mig från många vrickningar.
Om du vill kan jag också skicka min packlista.

God tur!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonah hex vilken utrustning Abisko-Nikkolaukta ? Fjällvandring 13
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
tolij Utrustning för Sarektjåhkkås Stortopp Fjällvandring 9
S.Hellman Utrustning med liten budget Fjällvandring 10
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3
Helosun Vilken nice-to-have utrustning följer med er på tur? Fjällvandring 31
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Lina-Arvid Uppdaterad packlista för fjällvandring Fjällvandring 20
Melhike Utrustning - Ryggsäck Fjällvandring 5
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
tomhylsan Bestiga Sarektjåkkå utan utrustning Fjällvandring 3
robinlu Kebnekaise, utrustning mm. Fjällvandring 9
Cantrell Utrustning Kebnekaise Fjällvandring 9
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fjällvandring 13
frsa0500 Utrustning Fjällvandring 2
victor.berglund Kebnekaise i början av april - utrustning, turförslag och erfarenhet? Fjällvandring 5
mathiasggg Hur mycket utrustning? Fjällvandring 14
greendanger Vilken utrustning använder du under sommaren? Fjällvandring 56
Marie77 Utrustning på Keb Fjällvandring 4
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
Maua Hyra utrustning? Fjällvandring 8
Maskros444 Utrustning för Jojo-leden? Fjällvandring 24
highlandpark Utrustning när man sover i stugor? Fjällvandring 6
CyberJunkie Köpa utrustning utrikes? Fjällvandring 5
da_flower Hyra utrustning omöjligt eller ??? Fjällvandring 5
Utrustning för Sarektjåkkå? Fjällvandring 5
Maalla Alternativ väg mellan Abisko och Kårsavagge Fjällvandring 7
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 18
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 6
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg