Utrota stackmyror

Badstranden vid stugan har invaderats av skogsmyror, så nu tänkte jag bedriva lite viltvård som verkar vara så populärt här på utsidan :)
De små jävlarna har gjort badstranden obrukbar för människor, och så kan vi inte ha det!
Jag har funderat fram och tillbaka på hur man bäst löser problemet, testade två vintrar i rad att köra ner ett järnspett i boet dock utan framgång. Jag har läst och hört att diesel ska vara väldigt effektivt, men jag är lite ovillig att hälla på diesel då de byggt bo i ett träd som står precis i vattenkanten, och det trädets rötter är ganska viktiga för mig att ha kvar... Jag funderar på glykol, det är ju både sött och giftigt, skulle det fungera att ställa ut ett stort fat med glykol bredvid boet? Tanken är att de lockas dit av det söta, tar med sig det ned i boet och sakta men säkert så dör de ut.

Badstranden vid stugan har invaderats av skogsmyror, så nu tänkte jag bedriva lite viltvård som verkar vara så populärt här på utsidan :)
De små jävlarna har gjort badstranden obrukbar för människor, och så kan vi inte ha det!
Jag har funderat fram och tillbaka på hur man bäst löser problemet, testade två vintrar i rad att köra ner ett järnspett i boet dock utan framgång. Jag har läst och hört att diesel ska vara väldigt effektivt, men jag är lite ovillig att hälla på diesel då de byggt bo i ett träd som står precis i vattenkanten, och det trädets rötter är ganska viktiga för mig att ha kvar... Jag funderar på glykol, det är ju både sött och giftigt, skulle det fungera att ställa ut ett stort fat med glykol bredvid boet? Tanken är att de lockas dit av det söta, tar med sig det ned i boet och sakta men säkert så dör de ut.

Låt myrorna vara ifred.

Tror inte du får nåt bra svar här. De flesta utsidan-hängare är city/villa-folk (dvs icke bönder/markägare) med en överdivet romantisk syn på naturen som en plats för vildmarks-leverne, rekreation och sportprestation. ;)

Ring anticimex och fråga. Innomhus får du myrdosor gratis om du uppger försäkrnigsbolag, utomhus kanske inte dom är bäst. Ett annat förslag är att fråga någon handelsträdgård. Har myrorna kommit nyss kan du ju fundera på om du öndrat något i omgivningen som fått en gammal stam att ta nya vägar.

Anticimex gör inget mot myror utomhus och de kommer troligtvis säga att du ska låta myrorna vara ifred. Kollar man skogsvårdslagen så anses det att myrstackar och gamla träd med myror ha höga naturskyddsvärden och igen uppmanas det att man ska låta myrorna vara ifred.

Jag hade jättegärna låtit myrorna vara ifred om de bara hade gjort samma sak :)

Myrstacken har funnits länge men nu börjar den bli så stor att det är ett riktigt problem. Jag behöver inte utrota myrorna som art, det finns flera stora stackar runtomkring vår badplats och med dem kommer jag bra överens, det är just den här som ligger lite för nära. Bästa vore väl kanske om man kunde få dem att flytta på sig en 40-50 meter, för att döda av dem helt tror jag inte är möjligt...
Min tanke om glykol på ett fat var just att försöka minska spridningen av giftet till just myrstacken och inte i vattnet, marken och trädet...

@Vandrare; Ja du har kanske rätt, jag omformulerar frågan: Vid min badplats finns det en myrstack som utgör ett direkt hot emot vargens överlevnad i hela Skandinavien, hur skyddar jag bäst vargen? ;)

Mindre myror..

Hade samma "problem", huset omringat av fyra gigantiska myrstackar och rödmyror ÖVERALLT!!

Myrr tror jag medlet heter...ett vitt pulver du häller ut på stacken, du kan med fördel gräva runt i stacken med järnspettet först!
Inte en myra kommer att finnas kvar i stacken efter det!

Alternativ två är att placera ut sådana här små runda platta behållare vid myrstacken(vet inte vad dom heter)..så att myrorna går på dom och drar med sig giftet in i stacken..tar längre tid(har inte prövat det själv)

Och visst, alla djur och insekter fyller en funktion(förutom fästingar)...

//A

Helt fel!!! Fästingen fyller en oerhört viktig funktion! Utan den skulle borreliabakterien ha väldigt svårt att överleva!

:) ! Den var bra!

Kanel funkar bra på svartmyror. En granne stoppade ner trädgårdsslangen i en rödmyrestack och vred på, lät det stå över natten. Han påstår att de är borta. Frågan är bara om de dött eller flyttat...

Slår du ner ett tvåtums rör i stacken på senhösten, ca 2 m. Blåser det rent med tryckluft, låter det stå över vintern så flyttar de p g a kylan. Vi fick en stack med rödmyror i trädgården och Antizimex löste problemet åt oss.
Allt med skadedjur är inte etiskt och snyggt men somligt kan lösas utan eld och våld.

Häller man ut dieselolja i en myrstack torde det räknas som ett miljöbrott, sedan lagen har skärpts.

Myrr (deltametrin) är i princip ofarligt för människor men mycket giftigt för vattenlevande organismer, speciellt fiskar. Obra idé att använda i strandnära läge med andra ord.

Järnrör i myrstack har jag också hört tips om, det är åtminstone giftfritt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg