Utökat testområde

Att samarbeta med och erbjuda, det enda land i mellanöstern med en fungerande demokrati, en möjlighet till att värna sina gränser mot terrorister är i förlängningen en steg mot ett säkrare Sverige.
Du får ursäkta att jag inte tänker ta den debatten på ett "Allmänt om friluftsliv"-forum. Det relevanta här, är att jag inte delar tangos bild av en intressekonflikt mellan hänsyn till lokalbefolkningen och Sveriges akuta säkerhetsinrtesse. I så fall snarare mellan en sådan hänsyn och lönsamhet. Vidsel Test Range bjuder ut sina "tjänster" till utländska militärmakter på kommersiell basis, och har kontroll över villkoren.

Vidsel Test Range ägs och drivs i sin helhet av Svenska staten. Vilka som får hyra in sig har i allra högsta grad med strategiska säkerhetspolitiska överväganden att göra, snarare än kommersiella.

Frågan är ju dock om man inte kan sköta detta snyggare och ansvariga ha en bättre kommunikation och doalig med de berörda. Nästa fråga är om om de inte kan vara mer flexibla och avlysa mindre sektorer än en sådan stor yta? Inte ens när man testar artilleri på Borfors Test Range behöver man ha sådana ytor. Men det får väl FMV svara för..

Du får ursäkta att jag inte tänker ta den debatten på ett "Allmänt om friluftsliv"-forum. Det relevanta här, är att jag inte delar tangos bild av en intressekonflikt mellan hänsyn till lokalbefolkningen och Sveriges akuta säkerhetsinrtesse. I så fall snarare mellan en sådan hänsyn och lönsamhet. Vidsel Test Range bjuder ut sina "tjänster" till utländska militärmakter på kommersiell basis, och har kontroll över villkoren.

Du är ursäktad :) Var dock medveten att du tog upp just det som ett exempel inkl. en personlig värdering. Sådant brukar inbjuda till debatt - eller åtminstone en annan synvinkel.
Håller dock med dig om att det inte, på ett direkt sätt, rör ett akut säkerhetsintresse, men det är inte FMVs eller länsstyrelsens huvudsakliga uppgift att sköta heller.

OK. Jo jag vet att FMV är en egen myndighet men jag hade för mig att den var underordnad FM. Att Länsstyrelsen avlyser skyddsområden känner jag där emot till.

Alla kan göra misstag - så långt är det du skriver ok.

Något medvetet uppsåt att sprida osanning, eller vara icke trogen sanningen, eller ett medvetet uppsåt att fara med strunt, har jag där emot inte. Av den anledningen ber jag ödmjukast om ursäkt för mina bristande kunskaper och för att jag var dåligt insatt i verksamheten vid testområdet i Vidsel. Att detta ledde till, att jag drog en förhastad och felaktig bedömning av verksamhetens huvudman i Vidsel, och därmed kommenterade och kritiserade fel myndighet, ber jag också ödmjukast om ursäkt för. Om någon person, yrkes eller privat, eller om någon organisation eller myndighet, blivit kränkt, på grund av, mina bristande kunskaper, så ber jag även här ödmjukast om ursäkt.

Än så länge bra skrivet...

Jag är en enkel människa, om än med en del akademiska poäng, som lever mitt liv som de flesta människor med tankarna upptagna på arbete, familj och fritid därför kan det hända att jag, så som många andra upptagna medborgare ibland inte hinner med att sätta mig in i samhällets uppbyggnad i detalj. Jag torde därför heller inte få min heder och/eller moral ifrågasatt för mitt ringa misstag.

Här börjar du argumentera för att det är ok att argumentera för något som har fundamentala felaktigheter - det är här det börjar gå snett...

Under min värnplikt vid K.gl. Jämtlands Fältjägare regemente bedrevs en övning i och omkring just testområdet i Vidsel. Då denna övning bedrevs under vinterförhållanden blev det en hel del skidtolkning efter bandvagn 206. Skidtolkningen blev en storkälla till roliga situationer och lustiga kommentarer. Just en sådan kommentar vill jag därför ge till den person vars fot jag tidigare idag trampat på. En sådan kommentar vi frekvent använde då någon överspänd viktigpetter ifrågasatte vårt beteende, var:

-Släpp tolklinan och slappna av för helvete!!!

Här använder du ett totalt irrelevant argument, försöker få pathos genom att nämna värnplikt i kall väderlek, implicit kallar mig "överspänd viktigpetter" samt försöker "skämta" om det vilket uppenbarligen en läsare fallit för...

Även jag har gjort värnplikt. Jag har bott i snöka och inte sovit på flera dygn vad det nu skulle vara värt. Jag har i en lina firat mig nerför 60 meter höga stup i en sele jag själv knutit av plattband och hoppat fallskärm från bakramp på en TP-84 (Hercules). Jag har varit i flera krigszoner och jag har genomfört både rökdykning och i tjänsten blivit attackerad av polisens hundar. Även jag skulle kunna dra anekdoter från värnplikten och till exempel kalla dig för "sittkissare", men det tänker jag inte göra. Jag gillar inte att du anklagar min arbetsgivare och därmed indirekt mig för att förstöra din semester och jag tror inte att du heller skulle gilla om jag anklagade dig för att förstöra din. Så lägg av nu! (För övrigt kan du spara på tangentbordet genom att bara använda ett utropstecken...)

För övrigt fanns det säkert en mycket god anledning till att just Jämtlands filtjägare lades ner - ni hade ju alla förutsättningar att finnas kvar som det bygderegemente ni var...

Viktigpetter var ordet.

Det var dig jag menade här ovan...

Kan ni mäta kukar via PM please.

Borde väl gå göra nån typ av anmälan och begära ersättning för utebliven inkomst, alternativt överklaga länsstyrelsens beslut.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg