Utnyttjar man kajakens potential?

Hej igen!

Igår var jag ute på en liten kort-paddling bara.
Men jag stötte ändå på något som gav mej en av alla dessa evinnerliga funderingar...

Jag mötte en liten konvoj kajaker. Jag är extremt dålig på detta med märken och modeller, vet ej heller vilka som är "bra/dåliga" dyra eller billiga.
Hursomhelst, så mötte jag kanske ett tiotal paddlare.

Vad som fångade min uppmärksamhet var att dom liksom "plaskade fram lite lätt, bara". Det såg kanska skönt och avslappnat ut! Snarare "rätt" än "fel", om jag skall uttrycka mej lite fyrkantigt.
De flesta gånger jag ser kajak-fränder ute och paddla, så går det mycket långsamt och rofyllt till.

Härav min lilla reflexion:
Vi talar emellanåt om bra utrustning. Kajaker som skall vara lättdrivna, ha goda sjöegenskaper, vara lätta att rolla etcetera. Paddlar som skall ge hög verkningsgrad, vara lätta och starka och bidra till en fördelaktig paddelteknink, till exempel. Vikten av att ha en kajak som inte begränsar paddlarens potential och andra aspekter.

Jag får intrycket av att man inte utnyttjar dessa fina grejors potential. Den typ av rofyllt "plaskande" som jag ser allt som oftast lär ju knappast sätta de avancerade produkterna på speciellt svåra prov eller ens behövas! Man sitter lite lätt nersjunken och tillbakalutad, paddlar några tiotal meter, stannar upp, paddlar vidare.

Som sagt, jag ser inget fel i att använda sin kajak på det sättet. Inte alls! Men det framstår som svårt att få det att gå ihop med diskussioner och funderingar om vikten av att skaffa sej "det allra bästa" i prylväg.

Mvh
Strmbrg,

Det är väl som med tältdiskussionen. När vädrets makter slår en medvetslös (nåja nästan iallafall), då har man nytta av alla dessa fina prylar man köpt.

Man kan även, då andan faller på, utnyttja sin fulla potential då man känner för det (jämför med hur ofta du utnyttjat accelerationen i din bil till max. Skulle iofs se ganmska kul ut om du alltid gjorde det, tex utanför dina barns (om vi utgår ifrån att du har barn, vilket du kanske inte har) skola).

mvh Christian,
som också har dyra prylar som jag inte alltid utnyttjar till deras fulla potential.

Re: mmm..

FJS90/91; sa:
Det e jäkligt enkelt.. Det e skitkul med prylar!!

och här sitter jag och skriver långa utläggningar när sanningen låg så nära till hans.

Jag håller med dig till 110%, men ibland måste man kunna motivera sina dyra prylar, och då passar mit svammel ovan ganska bra:)

Det finns ett egenvärde i fina grejor!

Det tycker i alla fall jag!
Ett av de främsta skälen - för mej - att skaffa mej något exklusivt, snyggt eller avancerat är just KÄNSLAN av att äga grejen. Tillfredsställelsen bara av att titta på den, eller tänka på den kan vara värt mycket!

Om jag någon gång vill skaffa mej en exklusivare kajak, så tror jag att jag kommer att göra det av känslomässiga skäl. Att den har någon bättre egenskap är naturligtvis ett plus, men för mej så är det nog underordnat.
Detta uttalande förutsätter att jag är medveten om hur jag fungerar. Och det kan jag ju inte vara helt säker på...

Strmbrg,

Guest

Gäst
En sak som slår mig när du säger att du nästan enbart möter paddlare som "plaskar" lite lätt med paddeln är:

Var någonstans paddlar du själv?

Eftersom du är nybörjare (har jag för mig) så är det kanske så att du själv håller dig till lite lugnare vatten och i någorlunda bra väder!? Stämmer det?
I så fall innebär det att när du är ute så stöter du främst på paddlare som njuter av vädret utan att stressa. Där ser du ingen dramatik. Du missar alltså dem gånger det går rikligt med vågor, blåser rejält etc. Det kanske är då kajakernas egenskaper och annan utrustning spelar större roll och kommer till sin rätt!?

Ovan är ju ett antagande att du paddlar i behagligt väder och på "lätta" vatten. :)

/Jonas

Re: Re: mmm..

chralm; sa:
FJS90/91; sa:
Det e jäkligt enkelt.. Det e skitkul med prylar!!

och här sitter jag och skriver långa utläggningar när sanningen låg så nära till hans.

Jag håller med dig till 110%, men ibland måste man kunna motivera sina dyra prylar, och då passar mit svammel ovan ganska bra:)

Jag kan ju villigt erkänna att jag kan svamla rätt bra för både polare och flickvän när det skall motiveras nya prylar.. Det värsta e nog svamlet när man övertygar sig själv om att man verkligen behöver den där nya prylen..

Shoppi.. Shoppi..

Tänkte på det också

Jag paddlar mest inomskärs och då oftast i Mälaren.
Det kanske är en överrepresentation av "plaskare" på dessa ställen. Det är det säkert. Å andra sidan så ändrar det ju inte så mycket på reflexionen.

Men att ösa på lite kan man ju göra även om det inte blåser orkan! :)

Nå, det var alltså endast en reflexion och inte någon definitiv slutsats, jag ville komma med.

Mvh
Strmbrg,

Lätt paddel = lätt att plaska!

Det finns en väldig prylhysteri bland paddlare. Men något som slog mig under sommaren är alla dessa som har köpt kajakprylar för 25-30 tusen och sedan snålat på paddeln. Pris skillnaden mellan en glasfiber och kolfiber paddel är inte så stor, men skillnade när man paddlar är enorm. Räkna hur många gånger man lyter paddeln på en dag. 500g mindre att lyfta blir ganska många kilo till slut. Allra störts skillnad tycker jag att man märker om man är ute "plaskar" lite lugnt. När man "tar i" är alla krafter så mycket större att man inte märker paddelvikten på samma sätt.
/Micke

Lite nyfiken på en lätt-paddel är jag nog

Ditt resonemang om paddeln och multipeleffekten av vikt ggr paddeltag är intressant.

Jag har en vanlig Point glasfiberpaddel. Vet inte vad den väger.
Jag har börjat att sänka frekvensen och istället öka draglängden samt lägga mer kraft på draget.
Den del av momentet där paddeln är i luften är ju bara onödig energi. Ju färre gånger per distansminut som jag lyfter paddeln, desto midre onödig energi spenderar jag.
En fördel med en tyngre paddel kanske kan vara att jag bygger upp en större styrka. Men det är den enda fördel jag kan komma på. För utom lägre pris, då.

Det borde ju vara bättre att disponera mer av den totala armvevningsenergin på draget och mindre på paddellyftandet!

Skall nog fundera på en carbonare...

Strmbrg,

Paddelvikt

Fiberglas.
Vill slå ett slag för VKV-paddeln VKV (fantasifullt?).
Visserligen i glasfiber men 950 gram är hyffsat för 1390 spänn.
Finns i kolfiber för 1990, man tjänar 150 gram.
Absolut ett plus att man reglerar längden genom att byta skarvhylsan i mitten, kortade själv ner min paddel 4 cm i sommar.
Självklart steglös vridning.

Vem nämnde nåt om VKV snobbar?

Full potential

Sedan jag fick min Offshore i maj har jag paddlat varje ledig helg.
Likadant var det tidigare med min Lisa.

Jag missar var fjärde helg pga jour men jag har tackat nej till både barndop och bröllop för att vara ute.
Tyngdpunkten ligger på långfärd men ibland går jag ner till kajaken och bara leker lite, det är det enda som jag skulle kunna göra oftare.
För att utnyttja min kajaks fulla potential måste jag sluta arbeta, det arbete som tillåter mig att paddla kajak...

Svaret måste bli att hur jag än sliter kan jag aldrig utnyttja min kajaks potential fullt ut.
Likväl älskar jag den, liksom jag älskar mina tält, mina kök och mina sovsäckar.

Får man ta dom med sig in i himlen?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Blade06 Helt Ny Hemsida om Surfskipaddling - och hur man börjar... Paddling allmänt 0
bahlgren8 Packraft i Rogen om 1 vecka - vad bör man inte missa? Paddling allmänt 4
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
DalecarliaBushcraft Vart kan man paddla till helgen? Paddling allmänt 5
Nicopia Var hittar man krokar? Paddling allmänt 6
henka111 Hur tätar man en Alu-kanadenssare som läcker i mitt skarven Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Ainon Att tänka på om man paddlar själv? Paddling allmänt 96
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
Bootsy25 Fiskekajak el. liknande där man sitter mot varandra? Paddling allmänt 6
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
lkp317 Var hyr man kajak nu i Sthlm området? Paddling allmänt 4
Stuvarn Kan man ha för liten vinge? Paddling allmänt 17
Ace 374 Ja då ha man vält ! Paddling allmänt 6
jamo Hur långt orkar man simma i 7-gradigt vatten? Paddling allmänt 65
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
fraewu Hur man botar rädsla efter paddelolycka Paddling allmänt 6
sir Toby Hur länge överlever man i vatten? Paddling allmänt 4
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9
kajakmicke Hur stretchar man efter paddling? Paddling allmänt 3
marot858 Vart hittar man estlandskajaker? Paddling allmänt 9
lellky Hur långt paddlar man? Paddling allmänt 4
Hederstedt Kan man paddla från mälaren till yngern? Paddling allmänt 5
stefanhum Hur köper man en Lendal paddel ? Paddling allmänt 3
Bertil Får man tälta i Nationalpark? Paddling allmänt 3
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
xtrem Törs man paddla..? Paddling allmänt 23
Zingo62a Var kan man köpa epoxy..... Paddling allmänt 3
oberg_niklas Hur långt in på säsongen kan man paddla med våtdräkt Paddling allmänt 7
Mr Ardbeg Då är man Paddling allmänt 5
Zingo62a Hur bör man sitta.... ?...*L* Paddling allmänt 3
salgo60 Webservice hur lång paddel man skall ha Paddling allmänt 3
Kajakob Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på? Paddling allmänt 12
tstevg Skall man verkligen Behöva köpa kartor & Sjökort Paddling allmänt 12
Stadan Hur får man tag i kapellväv? Paddling allmänt 9
Stefan Torstensson Hur håller man sig torr i sittbrunnen ??? Paddling allmänt 12
gullegubben Då var man igång igen då... Paddling allmänt 2
mbm Hur får man isär VKV paddel? Paddling allmänt 11
lazze Vilken tur att man har statistik! Paddling allmänt 0
kajakmicke Hur lossar man skäddan på Artisan? Paddling allmänt 0
Kona hey hey Var köper man Kajak? Paddling allmänt 6

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg