Utnyttja dollarkursen? nähä.

Jag råkade kolla in på moontrails hemsida bara för att se vad det skulle kosta att köpa tält där.

Då såg jag följande meddelande:
"Hilleberg has asked that US retailers not ship to addresses in Europe, Japan or S Korea."

Trist och förmodligen dumt. Den som gör sig besväret att kolla priset hos amerikanska leverantörer innan köp importerar nog snarare ett annat märke i det läget.

Om man själv reser, eller känner någon som reser så kan man ju beställa till hotell/arbetsplats i USA.

Det finns en del skrivet om det där sedan gammalt: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=61669

Jag råkade kolla in på moontrails hemsida bara för att se vad det skulle kosta att köpa tält där.

Då såg jag följande meddelande:
"Hilleberg has asked that US retailers not ship to addresses in Europe, Japan or S Korea."

Trist och förmodligen dumt. Den som gör sig besväret att kolla priset hos amerikanska leverantörer innan köp importerar nog snarare ett annat märke i det läget.

www.shipito.com

Jag beställde nyligen själv från moontrail.com men då de inte skickar Westen Mounteneering utanför USA (samma som Hilleberg) så rekommenderar de en sida som heter www.shipito.com. Det funkar helt enkelt som ett brevlådeföretag som sedan skickar vidare. Det har funkat kanonbra!
Visserligen tar de 8,5 usd i avgift plus frakten men då de hade billigare fraktalternativ än moontrail själva så blev det bara 2 usd dyrare. Och en glass kan det väl vara värt?

Det som även är bra med detta är att man själv deklarerar vad som är i paketet, så alla möjligheter finns om man vill skriva ner värdet och skriva gift (för oss utan känsla för moral)

Kamratvägen kan man få det man vill ha från utlandet. En frakt till men det är småsummor jämfört med vad man sparar. Även om det för försäkringsskull deklareras till verkliga värdet.

Utnyttjade shipito.com för några veckor sedan då jag beställde ett tält från moontrail och sovsäck från backcountryedge.com eller om det var tvärtom..

kanongrej enligt mig, då man anmäler trackingnummer till dom och får sedan ett mail när den anlänt med bild på hur kartongen ser ut, sedan var det bara att be dom sampacka de 2 i 1 ett paket för att spara frakt, första valet jag gjorde fick inte plats i den tänkta kartongen så jag valde en ny, som de packade en lördag !

Tog sedan 1 vecka så kunde jag hämta ut leveransen på posten.

+ går att välja svenska, tulldeklarerar själv , snabba
- ligger på västkusten så ganska stor tidsskillnad

Utnyttjade shipito.com för några veckor sedan då jag beställde ett tält från moontrail och sovsäck från backcountryedge.com eller om det var tvärtom..

kanongrej enligt mig, då man anmäler trackingnummer till dom och får sedan ett mail när den anlänt med bild på hur kartongen ser ut, sedan var det bara att be dom sampacka de 2 i 1 ett paket för att spara frakt, första valet jag gjorde fick inte plats i den tänkta kartongen så jag valde en ny, som de packade en lördag !

Tog sedan 1 vecka så kunde jag hämta ut leveransen på posten.

+ går att välja svenska, tulldeklarerar själv , snabba
- ligger på västkusten så ganska stor tidsskillnad

Ok, en gammal tråd men intressant ändå

Hur är det med säkerheten när man gör som du gjorde? Du har väl trots allt köpt en vara och sen skickat till någon annan? Hur kan du vara säker på att företaget inte bara tackar och tar emot varan som du just skickat tilll dem?

Ok, en gammal tråd men intressant ändå

Hur är det med säkerheten när man gör som du gjorde? Du har väl trots allt köpt en vara och sen skickat till någon annan? Hur kan du vara säker på att företaget inte bara tackar och tar emot varan som du just skickat tilll dem?

Ett sådant beteende skulle förmodligen snabbt leda till att branschen blev en aktör fattigare...

Eller menar du att detta företag är en bluff..?

//J

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg