Hej, min 15 åriga grabb ville gå kungsleden och bestiga Keb. Han har inte någon direkt erfarenhet av att vandra i fjällen. Jag vandrar en del och har bl a varit uppe på Keb två gånger. Vi har varit ute några lördagar och gått 2,5 -3 mil och det har gått bra. ( dock lite enklare terräng). vi bägge är ganska vältränade och i bra kondition.
För att få till sommarens planering och då vi inte vill trängs med allt för mycket folk så tänkte vi ta tåget till Katterjåkk och börja vandra innan säsongen har öppnat (22 Juni). vi sover alla nätter i tält och tar med mat.
så här ser vår tänkta rutt ut.
Dag 1. Sö 20 Juni. KatterJåkk – Unna Allakas. 33 km.
Dag 2. Må 21 Juni. Unna Allakas – Alesjaure - Sälka 15 km + 25 km = 40 km
Dag 3 Ti 22 Juni. Sälka – Singi - Keb fjällstation 12 + 14 = 26 km Fjällstationen öppnar.
Dag 4 On 23 Juni. Bestiga keb. 14 km T&R
Dag 5 To 24 Juni Keb fjällstation – Nikkaluokta 19 km. reser hem .
så frågan är om det är dumt att ge sig iväg så tidigt
- med tanke på mycket vatten ifrån snösmältning.
- extremt mycket mygg
- ganska långa vandringspass
- man låser in toppbestigningen till 1 dag, skulle det vara för dåligt väder så kan vi inte bestiga toppen, som är en stor del av vårt äventyr.
- vi har inte mycket marginaler om något skulle hända.
Har ni några kloka råd att komma med. Varken jag eller grabben är rädd för utmaningar och vi har bra utrustning. då det är ljust länge så kommer vi lägga mycket tid på att vandra och ta korta raster.
För att få till sommarens planering och då vi inte vill trängs med allt för mycket folk så tänkte vi ta tåget till Katterjåkk och börja vandra innan säsongen har öppnat (22 Juni). vi sover alla nätter i tält och tar med mat.
så här ser vår tänkta rutt ut.
Dag 1. Sö 20 Juni. KatterJåkk – Unna Allakas. 33 km.
Dag 2. Må 21 Juni. Unna Allakas – Alesjaure - Sälka 15 km + 25 km = 40 km
Dag 3 Ti 22 Juni. Sälka – Singi - Keb fjällstation 12 + 14 = 26 km Fjällstationen öppnar.
Dag 4 On 23 Juni. Bestiga keb. 14 km T&R
Dag 5 To 24 Juni Keb fjällstation – Nikkaluokta 19 km. reser hem .
så frågan är om det är dumt att ge sig iväg så tidigt
- med tanke på mycket vatten ifrån snösmältning.
- extremt mycket mygg
- ganska långa vandringspass
- man låser in toppbestigningen till 1 dag, skulle det vara för dåligt väder så kan vi inte bestiga toppen, som är en stor del av vårt äventyr.
- vi har inte mycket marginaler om något skulle hända.
Har ni några kloka råd att komma med. Varken jag eller grabben är rädd för utmaningar och vi har bra utrustning. då det är ljust länge så kommer vi lägga mycket tid på att vandra och ta korta raster.