Utländska webshoppar?

Alpkit.com är en liten brittisk tillverkare som bara säljer på nätet, inte till butiker. Nog mest kända för bra dunkläder och -sovsäckar. Har bara goda erfarenheter av att ha med dom att göra. :)

Handlar också till absolut största delen från europeiska webshopar. Man får betala moms där också, men bara antingen svensk eller utländsk moms. Frakten är som regel väsentligt billigare än från USA. Barrabes är nog vanligaste stället, men det är ju mest klättergrejor.

Wow! Tack för alla schyssta tips.

Beställde faktiskt från USA...
Från campsaver.com
Dom hade en mountain hardwear sovsäck där som jag dregglat lite över här, till en bråkdel av priset, så det blev långt billigare ink. både frakt och tull och moms.
Passade på att bestälal lite andra prylar med, nalgene-flaskor för 50-lappen.
Tyvärr gick det inte att beställa varken exped eller thermarest därifrån, om man inte skapade sig en amerikansk adress. Någon som provat att göra det förresten? Verkar ju väldigt smidigt och prisvärt men har inte riktigt vågat...

Får ta och beställa liggunderlaget från Facewest istället, gratis frakt...

Wow! Tack för alla schyssta tips.

Beställde faktiskt från USA...
Från campsaver.com
Dom hade en mountain hardwear sovsäck där som jag dregglat lite över här, till en bråkdel av priset, så det blev långt billigare ink. både frakt och tull och moms.
Passade på att bestälal lite andra prylar med, nalgene-flaskor för 50-lappen.
Tyvärr gick det inte att beställa varken exped eller thermarest därifrån, om man inte skapade sig en amerikansk adress. Någon som provat att göra det förresten? Verkar ju väldigt smidigt och prisvärt men har inte riktigt vågat...

Får ta och beställa liggunderlaget från Facewest istället, gratis frakt...

Hej

Ja, jag har använt mig av ett forwardföretag flera gånger, så man får en adress i USA. Använder mig av shipito.com. Det var faktiskt moontrail.com som tipsade mig om det när de inte fick skicka Exped till min Sverigeadress.

Använder nästan alltid dem, även vid bara ett paket för de har fler och billigare fraktaltalternativ. De kan även packa ihop flera paket till ett stort om man vill. Du deklarerar värdet själv på paketet så....

Jag har riktigt goda erfarenheter av

alpkit.com
Väldigt förtjust i allt jag köpt från alpkit (tarp, packpåsar, tältpinnar och annat småplock). Inte provat deras sovsäckar eller tält, men känner flera nöjda ägare (jag är lite väl mycket prylfantast och går på saker med flashigare produktblad och lägre vikt). Kundkontakten från deras sida var helt suverän, fick snabba svar via e-post, trevligt bemötande hela vägen och en handskriven lapp som sa något i stil med "hoppas du gillar grejerna och trevlig sommar" i packetet. Fick mina saker inom 2 arbetsdagar efter beställning, vilket nog var ovanligt snabbt.

rucksack.de
Fick oerhört bra pris på tält här. Kör man deras "vorkasse" betalning är det 3% rabatt på redan låga priser (förskottbetalning via banköverföring). Allt kom fram väl inom angiven leveranstid och när jag mailade och bad om statusuppdatering fick jag ett trevligt svar inom 24h.

amazon.co.uk
Lätt att glömma, men finns ofta saker till bra priser här. Är ju olika försäljare så varierar hur snabbt och smidigt det funkar. Men än så länge har jag alltid fått det jag ville ha utan strul. England är överhuvudtaget delvis väldigt billigt efter pundets fall senaste 6-7 åren.

globetrotter.de
Bara beställt en gång, men det gick bra. Prismässigt inte alltid så bra, men de har en del prylar riktigt billigt och ganska stort utbud. Så det kan bli billigare att köra allt därifrån i en beställning än att betala frakt för 3-4 separata paket från olika leverantörer.

http://www.trekkinn.com/
Stor spansk webbutik. Har mest använt dem för dykprylar, det har funkat väldigt bra. Delvis sanslöst bra priser. Pålitligheten generellt hög, men har hört att en del folk råkat ut för försenade leveranser och haft svårt att få någon vettig information i det läget. Bra utbud på en del märken som man inte hittar i Sverige (Salewa tex som jag tycker rätt bra om).

Mitt senaste inköp blev från Backcountry.com innehöll

1. Suunto Core klocka
4. Naglene 1 liter flaskor
1 par Komderdell Exp Vario 4 vandringsstavar
1 Sovsäckslakan, Thermolite Reactor Extreme
1 Jacka. Marmot Super Mica
1 byxor. Marmot Essence
1 byxor Marmot PreCip

Totalt 4356kr
Frakt och avgifter 538kr

Skulle bli väldigt förvånad om man kom undan med det dubbla i Sverige. Närmare tredubbelt skulle jag gissa på.

facewest.co.uk

www.facewest.co.uk
Snabba leveranser och superbra kundservice!:)
Kan slå ett slag för dom också. Väljer alltid gratisfrakten men dom har 7 av 8 gånger skickat med det snabbare DHL istället (Antar att det blir billigare för dom vid stora paket). Har även haft kontakt med deras kundtjänst och allt löste sig väldigt fort & smidigt.

Beställer även en hel del från www.bergfreunde.de, min tyska är milt sagt begränsad med med google translate har det gått bra varje gång :)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg