Utländska webshoppar?

Hej!

Undrar var ni brukar köpa er friluftsutrustning?

Det känns som att det borde kunna löna sig att köpa vissa prylar på utländska sajter nu när kronan är stark och andra valutor som dollarn och pundet är rätt svajiga.

+ att utbudet (framförallt vad det gäller damsortiment) kan vara ganska tråkigt på svenska sidor

Nyfiken på tips!

Shopping!

FaceWest är bra, har använt dem ett par gånger.

Field&Trek hyfsat stort utbud.

Likeys har inte jättestort utbud men har ganska bra priser, många tillfälliga reor på olika märken.

StartFitness för löparskor och träningskläder, portot är 10£ bättre att köpa flera saker samtidigt.

Lite mer vardags betonade ulltröjor från woolover, bra priser och god kvalité.

Amazon UK har ibland rea på friluftskläder, köpte en sjukt fluffig fleecejacka därifrån senast.

SportConrad i Tyskland har riktigt bra reor i mellan åt, mest vintersport, skidor o dyl.

Usa

köper jag inte från p g a tull och moms. Inom EU fungerar det bra. Handlar från div firmor i Tyskland och Storbrittanien samt telemarkpyrenees i första hand.

Thure

Thure hann före. Om du köper från usa får du betala tull och moms. Momsen betalas på (orderpriset+tull). Skatteverket kan det där. Men inte inom EU.

Har upptäckt att få butiker är kompletta: t ex www.springfield-camping.co.uk har grymma priser på ultralätta tält, men de har samma utbud på sovsäckarna som team sportia.
www.ultralightoutdoorgear.co.uk har mycket ultralätt men är inte billigast plus att de tar ganska mycket i fraktavgifter: typ 350 kr (18 pund bara för att det är utomlands + faktiskt fraktkostnad)
www.draussen.de
www.sackundpack.de har sovsäckar från western mountaineering till bra priser, samt ultralätta liggunderlag som trangoworld light-plus (hellångt räfflat på 150 g)
www.mightcontainuts.com (brittisk)
www.webtogs.co.uk
www.backpackinglight.co.uk
www.cheaptents.co.uk eller .com
www.outdoorgb.com (billiga exped ul liggunderlag, iaf när jag köpte)
ebay.co.uk, ebay.de, amazon.co.uk, amazon.de

Thure hann före. Om du köper från usa får du betala tull och moms. Momsen betalas på (orderpriset+tull). Skatteverket kan det där. Men inte inom EU.

Hade tur när jag köpte min Katadyn Hiker. Säljaren skrev att värdet på varan var lägre än vad som gäller för tullavgift. "Flashlight $20". Bad inte om det, utan gick och väntade på "tullsmällen".

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg