Utförsåkning på fjällturen

Hej alla turåkare !
Sitter just nu och blickar framåt inför vintersäsongen i fjällen; jag känner mig sugen på en tur i Kebnekaisefjällen. Har tidigare åkt "vanliga" Kungsleden Abisko-Kebnekaise vintertid och även gjort en hel del andra fjällturer under skiftande förhållanden. Under dessa turer har ofta samma problem uppstått: det går hur bra som helst att åka uppför och på platten, men när det brantar på är det tekniken som brister ! Har tagit spridda telemarkslektioner, men tycker att det är svårt att tillämpa denna teknik med tung packning på ryggen. Därför uppmanar jag nu Er samlade utförsåkarelit att ge mig Era bästa tips på hur man tar sig ner för branta fjäll vintertid. Är det bra att behärska telemarkstekniken, eller är det inte nödvändigt ? Jag har bra kondition och fystränar regelbundet; har insett att benen kommer att behöva en rejäl omgång inför vintens strapatser... Väntar ivrigt på svar !!!
/Petra ;-)

Stighudar på

Hej.
Det fiffigaste jag kommit på är att ha stighudarna på. Så bromsar det lite, men det kanske är för fegt ;-)

Anders

Ploga?

Det jag brukar göra när jag har tung packning och inte vill ramla och slå ihjäl mig är helt enkelt att ploga mig ner, brukar funka. Att använda stighudar har jag prövat en gång, men jag tyckte inte om det, men men, smaken är som baken.

Promenera

Jag går alltid om jag känner mig trött av mycket plogande eller om det är för brant.

M v H,

Johan

Exakt!

Jag känner igen problemet. Plogsväng - stighudar - promenader med skidor och stavar i famnen. Finns det inget tjusigare alternativ?

Då det är brett, slätt och måttligt brant brukar jag initiera svängen med plogning för att snarast möjligt föra ihop skidorna till något slag av parallellsväng. Jag upptäckte att man går lättare in i svängen om man håller skidan platt mot backen. Inte som jag tidigare försökt; att kantställa.

Vid kantställning skär främre och bakre brättena fast och spårar som på räls. Men med skidan platt mot backen och den egna tyngden och ryggans tyngd på den yttre skidan (dalskidan) neutraliseras skidans spann och den vrider sig lätt kring ytan under foten (om snöytan är hyfsat fast förstås).

Experimentera och utveckla. Berätta om dina erfarenheter. Att kunna utnyttja härliga utförslöpor förhöjer fjällnjutningen! Speciellt som man får jobba så förtvivlat uppför.

Lappkast

Om målet är att ta sig ner på det lättaste sättet och inte det roligaste så rekommenderar jag sick-sack metoden. Åk diagonalt över sluttningen, gör ett lappkast, åk tillbaka, lappkast osv.

I första hand bör man naturligtvis välja väg så att man får en lagom brant slutting och kan njuta av långa sköna svängar.

Undvik utförsåk med tung säck

Jag är av den uppfattningen att branta utförsåk alltid bör undvikas när man har tung säck. Det är inget nöje på något sätt, och risken att skada sig är stor. Måste man verkligen göra det är lappkast eller att glida på sidan överlägset. Har man utförsåkningen som mål och vill njuta av den bör man lämna den tunga säcken någon annanstans och använda utrustning för utförsåkning; breda moderna skidor och plastpjäxor !

Stav ritt

Om föret är mjukt så funkar det bra att bromsa igenom att sitta på stavarna, men för att kunna använda den tekniken i alla fören så måste man ha ett par special stavar som ej går av,
Dom är vaderade med rör isolering eller neopren, och har trugor av metall som ser ut som kast stjärnor, för att greppa i hård snö,
I alperna kallas denna teknik för Raspa vilket jag tror är Italienska för stavritt,
Jag såg ett Skid alpinist lag träna i pisten i Verbie, å det blev skapliga spår när det var brant, o dom såg ut att ha god kontroll trots smala tur skidor,

///Gunnar

Dagspackning!!!

Går själv på tur, och ska ut på en lite längre i vinter då jag ska bestiga alla 2000 meters toppar och möjligen några fler. En stor del för mig är dock utförsåkningen. Därför går jag med breda friåkningskidor och går enbart med dagspackning. Den stora packningen lämnar jag i pulkan på lämpliga platser.

Telemark med ryggsäck

Visst går det att åka telis utför med ryggsäck på. Men ju tyngre ryggan, desto svårare är det.

Om ryggsäcken rör sig mot kroppen mitt i en sväng, är man förlorad direkt: det lönar sig alltså att spänna fast allt som går att spänna innan man börjar åka utför. Ryggsäcken ska inte gå att flytta.

Det blir också mycket lättare om tunga grejer ligger långt ner och nära ryggen, för då far dem mindre vridningsmoment i svängen. Det är väl investerad tid att ägna fem minuter till att packa om ryggsäcken på fjälltoppen, då t.ex. termosen ligger förmodligen ganska högt uppe efter stigningen. Den tiden vinner man lätt igen genom att ramla mindre ofta!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nicce Dagsturer på fjället över Kristi himmelsfärd Turskidåkning 0
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
VidarN Sikker ferdsel på is Turskidåkning 2
Tundraman Fiskfjäll på fjällskidor Turskidåkning 10
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Evajar Vakkotavare - Nikkaluokta på vintern Turskidåkning 4
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
utesälen Vindjacka på långtur Turskidåkning 10
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
Jackiie Fotpåsar/Overboots/Något att ha på på kvällen? Turskidåkning 3
stormfrog Hur ta sig upp på Kalfjället i Sälen utan lift? Turskidåkning 5
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
Entertainer Åtta dagar på norra Kungsleden Turskidåkning 4
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Glännman Längd på Åsnes Amundsen Turskidåkning 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg