utför med kälke

Hej allesammans jag undrar om det går att åka utför med en kälke bakom sig eller man har ett länge rep och låter kälken åka först.

avslutad210712

Gäst
Pulka i skakel bakom sig går bra. Pulka med snöre går inte så bra utan då är det enklare att låta pulkan gå framför. Detta i backe utan besvärande vegetation. Hur det fungerar med pulkan framför sig ifall det är en massa buskar, träd och annat vete attan.

Beror på

Vad är det för kälke och för snöförhållanden? Finns det barn eller annan värdefull last på kälken?

Hög eller låg tyngdpunkt på kälken?

Thure

båda

Då får man förbereda för båda alternativen om jag nu skaffar pulka, värdefullt? bara sånt som kan köpas för pengar om man säljer sin själ till företaget, dvs ingen levande.

Skaklar både bak och fram?

Riktigt bra styrsel och bromsning i knepterräng kan åstadkommas med ett samkört par som tar ned en räddningspulka försedd med skaklar både fram och bak.

Thure

Har åkt en hel del utför med pulka till fjälls. Den jag använt har varit rimforspulkan och man kan åka utör ganska branta backar utan större problem, det är först när man måste åka på skrå det blir problem så att pulkan välter och då är det bara att koppla loss sig och välta puökan rätt igen. Telemarkstekniken funkar bra med pulka men man får ta till ganska långa svängar och hålla god marginal till hinder som man svänger runt (pulkan genar). Så länge inte terrängen är väldigt stenig eller trädrik så föredrar jag pulka framför tung ryggsäck vid utförsåkning.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
adventure_transport Utför med turskidor? Telemark 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg