Jag är nöjd ägare av en 17 fots aluminiumkanadensare av märket Grumman. Den bär lätt en hel familj med packning. Helt underhållsfri är den. Ägt min i 26 år utan att behöva göra något åt den. Har paddlat i såväl sjöar som åar och forsar, slagit emot stenar, släpat den genom skogen förbi vattenfall m.m. Är ändå helt tät! Förfaller vara outslitlig!
När jag köpte min Grumman så lämnades det livstids punktionsgaranti på kanoten till den förste ägaren! Det är jag numera helt övertygad om att den lever upp till! Jag köpte den från Kanotcentrum i Göteborg. Tyvärr tror jag att de inte är svensk återförsäljare av Grumman idag.
God tur!
Lars
Jag är uppvuxen med en Grumman och kan bara instämma i att det är en helt anna klass på den jämfört med andra alu-kanadensare. Grumman kanoterna kom till i slutet av WW2 då man plötslig inte behövde alla flygplansfabriker så man fick slå om till att göra andra saker. Med de krav man ställer på flygplanskonstruktion vad gäller hållbarhet (både strukturell integritet eller vad det nu heter och uthållighet i fogar och material) och vikt så förstår du snart att det inte är så konstigt att de håller så hög klass, de har nitade fogar ganska jag ska tillägga.
Alluminium är ju som bekant helt underhållsfritt och tappar mycket mindre styrka än plastmaterial med åldern.
Grumman kanoter finns med olika typer av kölar och olika materialtjocklek för olika behov (lättare eller robustare), jag är uppvuxen med den tunna varianten och har härjat runt med den under en hel uppväxt och det har väl fått ett par till bucklor men inget som påvärkar funktionen, sådanna bucklor går att åtgärda.
Det finns även med akterspegel vilket gör det lätt att fästa små utombordare på (eller större för de som vill experimentera) om man är bekväm av sig.
Det finns en del fiffiga tillbehör så som Rigg/segel/centerbord för att segla med dem och sidopontoner för ökad stabilitet.
Att köpa kanot är en investering och jag är av den meningen att om du inte vill betala de extra tusenlapparna för att få det bästa så kan du lika gärna hyra för då kommer du använda den så sällan att du inte tjänar ekonomiskt på att äga egen, att det sedan inte finns så sköna kanoter att paddla på de flesta uthyrställen får man vål isf leva med.
Jag har paddlat både plast och glasfiber, alukanoter av märkena Trapper, Linder och Grumman och kan utan vidare säga att det är stor skillnad på kanot och kanot.
Jag skulle inte köpa annat än grumman (eller bättre om det finns?) om jag inte fick ett sanslöst bra pris.
Se till när du köper en kanot att få den med så lite inredning i som möjligt, ha lösa "pallar" som ni sitter på om ni inte vill sitta på packningar ed. Att slippa fast bänkar i kanoten är en välsignelse, det blir lättare och du kan sitta precis där du vill och så högt du vill, inte det som passar designern, desutom kan du lasta mer omdu inte har andra med dig osv osv...
Grumman finns att hitta under marathon boats om du inte httar det vid en googling!