• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

utemagasinet

Re: Bäst i Sverige!

haskell; sa:
...Bland övriga tidningar så tycker jag att STF-blaskan Turist gjort en rejäl uppryckning de senaste 1-2 åren...
Tycker jag med. Tidigare bläddrade jag bara igenom STF´s tidning och tyckte den var mossig. Nu är den mindre mossig och jag mer mossig, så den börjar bli givande.

Tills för 1-2 år sedan fanns en tidning som hette "Magasinet Vildmark, jakt-fiske-uteliv". Den började jag köpa allt mer frekvent, men den bara försvann. Kanske för liten marknad i Sverige med fler "ute-tidningar"?

Friflyt

Norska tidningen Friflyt kan också vara rätt kul att kika i ibland. Kanske riktad till en lite yngre publik men innehåller en del kul läsning och bra tips btrf grannlandet. Finns även på nätet: http://www.friflyt.no.

Mvh,
A-K

När utemaggan är som bäst...

...så hittar du i samma nummer Äventyret du bara kan drömma om, tips om lightversionen av föregående (som faktiskt vore genomförbart), ideer till nästa semester, nästa helg plus turen du kan ta med dig mamma på. Dessutom tips och recensioner av prylar du faktiskt har nytta av.

När utemaggan är som sämst hittar du den hundratjugofjärde artikeln om paddling i stockholms skärgård, en produkttest gjord med alltför stor fosterlandskärlek och tips på prylar som mest känns som ball ballast...

Har precis betsällt en prenumeration. Vi får väl se hur nöjd jag blir. Verkar ändå vara den tidning som passar mig bäst.

Får höra av mig efter några nummer....

mvh/P

Utemagasinet

Hej,

Jag tycker det märks på alla svenska friluftstidningar att intresset har ökat i Sverige. Därmed högre konkurrens om läsare och mer genomarbetade tidningar.
Håller med om att det kan vara lite "prylhysteri", men det är bara att inse att prylguider säljer som smör i solsken.

Jag tycker som sagt var att de flesta svenska friluftstidningar har gjort en lyftning och Utemagasinet är fortfarande den bästa allroundtidningen men Brant är bästa nykomling och enligt mig oftast bättre än Utemagasinet vad det gäller artiklar och mycket bättre när det just handlar om den branta världen: klättring och utförsåkning.

Utemagasinet har i alla fall bäst teckning i Sverige och en härlig läsning. Deras hemsida kan ju dock diskuteras, den var dålig förut. Nu är den lite bättre men fortfarande inte bra.

Mvh, Per Nyberg.

Jag tycker inte att den s.k prylhysterin i Utemagasinet är något större problem. Det är väldigt kort tid per år som jag har möjlighet att ge mig ut på vandring/paddling med övernattning. Då är det rätt trivsamt att gotta sig med reseberättelser och prylfrosseri i alla former. Det är därför jag läser här också.

Men visst börjar det bli halvtröttsamt med de återkommande vinterartiklarna om längdskidåkning i Sarek osv.

Jag tycker att Brant också är bra även om jag bara är intresserad av klättringen där. Skall jag vara negativ så tycker jag det verkar lite som att ett par skribenter åker på semester en vecka och fyller hela tidningen med artiklar från bara den resan. Men annars är den bra. Skitsnygga bilder!

Oberoende?

Måste bara kommentera något angående Utemagasinet som gjorde mig skeptisk nu i kväll:

Det har väl inte gått någon Utsidan-besökare förbi att Alpendesign i Åre har designat och börjat sälja ett nytt packsystem för att hålla ordning i ryggsäcken. I de senaste två numren av Utemagasinet nämns sytemet, i senaste numret genom ett utförligt test, tillsammans med liknande system.
Eftersom jag anmälde mitt intresse för packsystemet i samband med promo under hösten -02 (?), får jag och många andra nyhetsbrev angående utvecklingen, helt ok.

Men nu reagerade jag när samma företag, Alpendeign i Åre, gör reklam för utemagasinet.se i sitt utskick - Kan någon förklara förhållandet mellan Utemagasinet och Alpendesign för mig??

Utemagasinet (med redaktion i Åre), liksom många andra nischade tidsskrifter, säljer mycket på sina "oberoende produkttester". För konsumenter som står i begrepp att spendera tusentals kronor på utrustning kan såklart sådan tester avgöra en hel del! Givetvis kan ingen testa nånting HELT oberoende och objektivt, men det här känns rätt grovt? Kan jag oxå göra lite reklam för utemagasinet, och få några fina vitsord om mina hemasnidade yxskaft...?

Hur mycket "I'll scratch your back, if you'll scratch mine" ligger det egentligen dolt bakom produkttesterna?

/Per
[Ändrat av fson 2003-06-11 kl 21:56]

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg