• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

uteliggare - bostadslösa

hur mycket ska samhället engagera sig för hemlösa

  • a det är bra som det är nu

    Röster: 4 13.8%
  • b öka stödet & engagemanget

    Röster: 21 72.4%
  • c minska stödet & engagemanget

    Röster: 4 13.8%

  • Totala väljare
    29
Ofta gör det ju faktiskt ett aktivt val. Det finns på många håll i Sverige övernattningsmöjligheter för människor som inte har ett eget tak över huvudet. Dessvärre ställer dessa härbärgen orimligt höga krav på de stackars hemlösa, tex att man inte får nyttja droger inne på lokalen. Den bistra sanningen är att många väljer att sova "ute" eftersom de inte är beredda att av stå sprit eller narkotika. Jag anser att om det är på något område som det behövs sättas in mera resurser så är det inom det förebyggande arbetet.
 
Ofta gör det ju faktiskt ett aktivt val. Det finns på många håll i Sverige övernattningsmöjligheter för människor som inte har ett eget tak över huvudet. Dessvärre ställer dessa härbärgen orimligt höga krav på de stackars hemlösa, tex att man inte får nyttja droger inne på lokalen. Den bistra sanningen är att många väljer att sova "ute" eftersom de inte är beredda att av stå sprit eller narkotika. Jag anser att om det är på något område som det behövs sättas in mera resurser så är det inom det förebyggande arbetet.

Du kanske kan visa vilka referenser du har på hur aktiva de här valen egentligen är när du verkar ha tagit dig sådan tid att sätta dig in i verkligheten?
 
Enligt mig är det självklart att engagemanget och satsningarna måste öka för att hjälpa de hemlösa!
Det är en skam att påstå att vi har en god välfärd i detta land så länge det finns människor som inte har en ordentlig bostad!
 
Det är väl ingen hemlighet att det finns många bland de hemlösa som väljer droger framför en dusch, varm mat och en nybäddad säng.
 
det känns jävligt kymigt och diskutera utsatta människor på ett friluftsforum och huruvida dom väljer sitt utanförskap eller inte.. jag tänker inte tycka en massa utan jag säger så här:

stöd faktum, deras säljare är hemlösa och drogfria..

http://www.faktum.nu/
 
det känns jävligt kymigt och diskutera utsatta människor på ett friluftsforum och huruvida dom väljer sitt utanförskap eller inte.. jag tänker inte tycka en massa utan jag säger så här:

stöd faktum, deras säljare är hemlösa och drogfria..

http://www.faktum.nu/

varför tycker du det?

det skadar väl inte att detta uppmärksammas, speciellt när en övervägande majoritet gärna ser att gruppen stöttas mer.

vore jag en drabbad skulle inte jag ta illa upp av att läsa tråden, tvärtom tycker jag den är fylld av insikter och empati.


personligen är jag inte heller så övertygad om att kravet på drogfrihet alltid är av godo eller någon form av garanti för att en verksamhet är mer värd att stöttas.

jag tycker att slutmålet bör vara att den man riktar hjälpinsatsen mot ska få ett eget boende, hjälp med någon form av vettig sysselsättnign (och därmed fungerande social spelplan) och drogfrihet. men vägen dit är lång, någonstans måste man starta resan, om dom första stapplande stegen tas med lite amfetamin eller rosita innaför västen är väl inte avgörande för utgången!?
 
det skadar väl inte att detta uppmärksammas, speciellt när en övervägande majoritet gärna ser att gruppen stöttas mer.

Som sagt tidigare.

Problemet är bara att merparten är så korkade så först har de har en åsikt att de behöver stöttas mer men sen när det kommer till kritan och att de hemlösa skall flytta in som grannar så säger samma personer nej.

Att de ökat så drastigt har många orsaker men en stor faktor var psykiatrireformen i början på 90-talet då man stängde ned mentalsjukhusen.

Men jag vet, det var skönare då för man slapp se dem då...?
 
varför tycker du det?

precis om jag skrev tycker jag att detta är fel forum.. anledning till att faktums försäljare förväntas vara drogfria är att folk som köper tidningen inte ska känna att dom stödjer drogmissbruk, ganska logiskt, det finns andra verksamheter där kanske inte drogfrihet är kravet utan målet..
 
sen är väl frågan vad som är "drog missburk", vad som självmedicinering, vart substanserna kommer ifrån och vad skillnaden blir i praktiken.

för mig är det inte helt avgörande om den jag köper situation stockholm har bromsat upp sitt mående med legalt förskriven adhd-medicin eller lite, på egen hand införskaffat, amfetamin, om ångesten hålls i schack med hjälp av zoloft från apoteket eller en knatte grean pearl från systemet, det viktiga är väl att killen (eller tjejen) håller på att styra upp sitt liv.

att färden inledningsvis är lite vinglig, vägen till en början krokig och att det behövs en och annan krycka behöver man väl inte stirra sig blind på. huvudsaken är väl att det långsiktiga målet närmar sig.

om man säger ajö till sin drog eller vinflaska två timmar innan en åtegärd påbörjas eller tre-fyra veckor in i den är väl inte avgörande.

jag tycker ofta man möter attityden; jag hjälper gärna till men då ska folk absolut vara drogfria. jag ska inte sponsra någons knarkande.

men hur lätt är det, när det är minus 18 ute, man ska sova ihop med 40 andra och stå ut med "svenssons" ibland fördömmande blickar.

i usa och tyskland har man med framgång provat en modell man kallar "housing first" som namnet antyder börjar man med att ordna boende, sen när det är klart har det visat sig att många mer eller mindre på eget initiatvi tagit tag i sin kriminella livsstil, sitt drogmissbruk osv.
 
i usa och tyskland har man med framgång provat en modell man kallar "housing first" som namnet antyder börjar man med att ordna boende, sen när det är klart har det visat sig att många mer eller mindre på eget initiatvi tagit tag i sin kriminella livsstil, sitt drogmissbruk osv.

Det kan mycket väl hjälpa drogmissbrukare att komma ifrån sina droger om de har en egen bodstad. Men problem uppstår direkt när man ska hitta en lämplig bostad till dem. Det är väldigt få som vill hyra ut en bostad till en drogmissbrukare och det är inte många som vill ha dem till grannar. Hade jag haft en lägenhet att hyra ut skulle jag helt klart undviket att hyra ut den till en drogmissbrukar utan försökt hitta en person med fungerande ekonomi, drogfri och inte arbetslös. Jag väljer en sådan person för jag tror det kommer att bli mindre klagomål från grannar, att hyran kommer in mer regelbundet och att det är mindre risk att lägenheten förstörs. I storstäder där det finns många uteliggare är det även ont om tomma bostäder.

/Stellan
 
Det är därför det alltid är lättast att vara normen, dvs en medelålders vit man har lättast att få lght, eller jobb mm. I Sverige är det sämre förutsättningar ju mer man avviker från normen - desto svårare blir det.