Eftersom det är "arbetslinjen" som gäller så är det kanon att denna grupp finns, många springer och självförverkligar sig och har utkomst av sitt engagemang, terapeuter, psykvården, drogvården,polisen, affärsinnehavare, vakter, parkstädare, burkinsamlare, (pant ska höjas till EN krona snart), socialen med alla sociologer, tänk om denna grupp inte fanns, vad arbetslöshet vi skulle få med ännu fler utslagna...hjälparbetare, ideellt arbete, "vänner" på håll som ser dem och tänker : ja där sitter min skolkamrat med en starköl i näven, sliten o skitig o trakasserar turisterna utanför systembolaget, vad skönt att jag inte är en sån"...
Samhället behöver denna grupp som exempel på hur det går när man inte har rätta kontakterna och den mentala styrkan att hjälpa sig själv...
Så är det ju så att många som är uteliggare vill INTE ha hjälp, men det fattar inte en del människor, de vill inte ha med myndigheterna att göra helt enkelt, de har bara dåliga erfarenheter av deras "hjälp" från sitt tidigare liv där ofta fylla och andra droger florerat i deras uppväxtmiljö, att då sitta och koncentrera sig på mattelektionerna samtidigt som man funderar på om morsan ska få stryk ikväll igen av sin fulla farsa är ingen höjdare...
Nu är det ju inte så att alla hemlösa o uteliggare har denna problematik i sin "ryggsäck" (?), utan de kan ha haft alla resurser i livet men ändå så går allt åt helvete o man skiter totalt i det mesta, men jag tror det är mera undantag än regel.
Ett hem och mat på bordet ett jobb är inte alltid det första de eftersträvar, utan respekt och värdighet. att vi "vanliga duktiga knegare" ska sluta se ner på dem, spotta efter dem, jag vet flera som det gått snett för som haft eget företag fru villa barn, men av rutiga skäl och randiga orsaker så har de hamnat bland stans fyllon på bänkarna vid strömmen...livet är hårt o tufft nuförtiden, att visa svaghet gör bara de som lyckats i livet, de har "råd" med det...
Alla ungdomar vill bli stjärna över en natt...pengarna ska strömma in, det de vill ha bekymmer med är vilken färg de ska ha på den helkaklade spa-anläggningen i 10 rumsvillan...
Vi ser upp till dem som lyckats i livet, avundsjukan är illa dold många gånger, många ler för att få några smulor från de rikas bord, sammanhållningen bland vanligt folk finns inte längre, mellanklassen är borta, antingen är man på väg att bli något stort o duktigt i samhället med mycket stora banklån och övertid kombinerat med passande svartjobb, eller så är man där redan, de som inte strävar stenhårt mot ett berömvärt liv, ses som konstiga, udda typer som inget vill göra, som sitter o tuggar på ett grässtrå o studerar molnformationer, såna idioter behöver väl inte samhället, sådana som tänker ?....
Hursomhelst, mera stöd o hjälp till de utslagna, inte vattenkanonbilar som varje morgon spolar bort uteliggarna med deras sov-kartonger från affärsgatorna med vattenkanoner varje morgon innan turisterna kommer som i huvudstäderna i sydamerika o andra ställen, det har vi råd med.