utbildning

Hej,

Jag har ganska nyligen upptakt hur mycket jag alskar att vara ute i naturen. Mitt stora problem ar att jag ar uppvuxen i stan, och helt enkelt inte har nagon erfarenhet av friliftsliv. De senaste aren har jag vandrat, cyklat och sprungit i naturen, men ar alltid begransad till omraden dar det finns stugor/husrum och mat. Jag skulle garna vilja vara mer fri i naturen; kunda talta, fixa min egen mat och gora langresor till fots, cykel och kajak.

Finns det nagon kurs eller utbildning man kan ga? Jag vill inte ga en 3 arig vildmarksguide utbildning (aven om jag kanske onskar att jag gjort det nar jag var yngre), utan en kurs som pa nagra veckor kan ge allt det essentiella man maste lara sig for att sakert ta sig fram ensam i naturen. I sommar (juni-aug) har jag 3 manadars ledigt, och vill ut pa nagra riktiga aventyr! Har ni nagra tips pa hur jag kan forberda mig?

Tack!
Fidel

Learning by doing

Den bästa utbildningen är väl helt enkelt att prova på att göra de saker som du vill göra (som att bo i tält/vindskydd, laga mat över eld/på trangia, etc). Om du inte har utrustning och inte vill vara själv så gå med i en friluftsförening (t.ex. Friluftsfrämjandet) eller fråga efter en friluftskompis här på Utsidans mötesplats. Du kan säkert lära dig mycket av att vara ute med någon/några som har lite mer friluftsvana.

Men det viktigaste tipset är egentligen att prova helt enkelt. Börja med en kortare tur med en övernattning och i närheten av hem/stuga om det skulle bli för kallt eller för blött.

Learning by doing

Jag håller med Tobbe C. Jag har svårt att ta in att någon formell utbildning skulle behövas.

När du köper ett kök, fråga i affären hur det fungerar och prova sen att laga mat på det hemma under kontrollerade former. När du kan laga en måltid som du gillar, är du examinerad i detta ämne.

När du köper ett tält, fråga i affären hur man sätter upp det och prova sen hemma (eller på grannens gräsmatta) att sätta upp tältet. När du kan det har du tagit examen i detta ämne.

Osv, osv...

Sen kan det bli lite knepigare i verkligheten men så är det ju med all utbildning, det är bara en dörr in.

Friluftsfrämjandet är en annan dörr.

lycka till, det är inte så märkvärdigt, det ger sig

mvh thomas

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg