Utbildning i lättpackning?

Att ha vandrat en hel dag, känna sig nöjd med dagens vandring och sevärdheter, mot kvällningen se sig om efter (den perfekta) lägerplatsen, slå läger, samla ihop ved och tända en eld, slå upp tarpen, göra i ordning sova-sakerna, slå sig ned vid lägerelden och fixa kvällens goda middag, medan man äter den så njuter man av utsikten, stillheten och känslan av naturen, kanske fixar lite med packningen, vårdar fötter, ser igenom dagens fotografier i kameran, gör sig klar för natten, för att sen somna stirrandes på stjärnorna, man vaknar upp till fågelkvitter rör på sig sakta och sträcker på sig, ser kanske ett rådjur eller en hare hoppa förbi utanför lägret, för att kliva upp, fixa morgon te och frukosten, njuta av den, bryta läger för att sen vandra en ny dag mot nya mål och upptäckter - det är livet det...

Jag vill ut nu!

/Andreas

kan bara håla med

Att ha vandrat en hel dag, känna sig nöjd med dagens vandring och sevärdheter, mot kvällningen se sig om efter (den perfekta) lägerplatsen, slå läger, samla ihop ved och tända en eld, slå upp tarpen, göra i ordning sova-sakerna, slå sig ned vid lägerelden och fixa kvällens goda middag, medan man äter den så njuter man av utsikten, stillheten och känslan av naturen, kanske fixar lite med packningen, vårdar fötter, ser igenom dagens fotografier i kameran, gör sig klar för natten, för att sen somna stirrandes på stjärnorna, man vaknar upp till fågelkvitter rör på sig sakta och sträcker på sig, ser kanske ett rådjur eller en hare hoppa förbi utanför lägret, för att kliva upp, fixa morgon te och frukosten, njuta av den, bryta läger för att sen vandra en ny dag mot nya mål och upptäckter - det är livet det...

Jag vill ut nu!

/Andreas

för att sen somna stirrandes på stjärnorna, man vaknar upp till en myggsvärm.

för att sen somna stirrandes på stjärnorna, man vaknar upp till en insekt som kryper över ansiktet.

för att sen somna stirrandes på stjärnorna, man vaknar upp till en orm som krypit ned i sovsäcken.

för att sen somna stirrandes på stjärnorna, man vaknar upp till en råtta som krypit ned i sovsäcken, alternativ länsat maten.

för att sen somna stirrandes på stjärnorna, man vaknar upp till en dyblöt sovsäck eftersom det regnat.

för att sen somna stirrandes på stjärnorna, man vaknar upp med tanken att ett tält vore kanske inte så dumt ändå.

för att sen somna stirrandes på stjärnorna, man vaknar upp till en myggsvärm.

för att sen somna stirrandes på stjärnorna, man vaknar upp till en insekt som kryper över ansiktet.

för att sen somna stirrandes på stjärnorna, man vaknar upp till en orm som krypit ned i sovsäcken.

för att sen somna stirrandes på stjärnorna, man vaknar upp till en råtta som krypit ned i sovsäcken, alternativ länsat maten.

för att sen somna stirrandes på stjärnorna, man vaknar upp till en dyblöt sovsäck eftersom det regnat.

för att sen somna stirrandes på stjärnorna, man vaknar upp med tanken att ett tält vore kanske inte så dumt ändå.

för att sen somna stirrandes på stjärnorna, man vaknar upp till en myggsvärm = myggtält under tarpen

för att sen somna stirrandes på stjärnorna, man vaknar upp till en insekt som kryper över ansiktet - se ovan, annars är det ju inte så dumt, hellre en insekt som kryper över ansiktet ute i skogen en om det sker hemma i sovrummet

för att sen somna stirrandes på stjärnorna, man vaknar upp till en orm som krypet ned i sovsäcken - den vill ju bara ha värme

för att sen somna stirrandes på stjärnorna, man vaknar upp till en råtta som krypet ned i sovsäcken, alternativ länsat maten - om jag är snabb kanske jag hinner fånga den och grilla råttan till frukost

för att sen somna stirrandes på stjärnorna, man vaknar upp till en dyblöt sovsäck eftersom det regnat - tarpen har ju inga väggar så jag ser stjärnorna utanför

för att sen somna stirrandes på stjärnorna, man vaknar upp med tanken att ett tält vore kanske inte så dumt ändå - men hallå ett tält har ju fyra väggar, tak och golv, var inte hela idéen med att komma ut i naturen att uppleva naturen - hur kan du göra det om du gömmer dig inne i ett tält utan utsikt (tält = falsk trygghet)

/Andreas

Lättare packning anno 1917

Det konstiga med all denna tunga packning tycker jag framförallt var att de skulle sova "bushcraft"-mässigt med öppen eld. Några vanliga tunga tält hade de inte så vitt jag förstod. Vi får väl se om de lär sig minimera lite tids nog. Horace Kepharts packning för en dylik tur anno 1917 skulle nog inte vägt mycket mer än 15-18kg, inklusive mat, yxa, canvas-tarp och tung ullfilt.

För höstturer med mycket myr tycker jag annars inte att det finns så mycket orsak att klanka ner på gummistövlar. Speciellt om man ska stå still en hel del.

För höstturer med mycket myr tycker jag annars inte att det finns så mycket orsak att klanka ner på gummistövlar. Speciellt om man ska stå still en hel del.

Sant - jag tror att man ska skilja mellan vandring och "skogsliv". Om man inte tänker tillbringa en stor del av tiden med att bära på sina prylar så finns det ju viktigare funktioner att titta på än låg vikt.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg