Lite tillspetsat: "Det verkar så".
Det jag egentligen är ute efter är om man informerar om att det finns möjlighet att genomföra allt från enklaste vandring till mer avancerade expeditioner (typ bestigning av Denali/MtMcKinley) med betydligt lättare utrustning än de flesta har som genomför sådana aktiviteteter.
Jag har t ex på Vildmarksmässan haft diskussioner med gamla, garvade färdledare och liknande som hävdar att den typ av prylar jag förordar "aldrig skulle funka med de människor vi går med". En gissning är då att sådana personer inte nämner lättpackning som ett alternativ överhuvudtaget, och om någon annan gör det så dömer de ut det hela.
Jag pratade just med en person som deltagit i Kebnekaise Classic och fick höra just om fokus på lätta skidor och lätta bindningar osv. Risken där är kanske att en del silar mygg och sväljer kameler. Det vill säga glömmer de tre stora, sparar 10 gram på småprylar och missar 1 kilo på sovsäck, tält eller ryggsäck.
Och naturligtvis drar packningen iväg om man har en massa rep och annat. Liksom att man i en utbildningssituation naturligtvis måste prova olika saker och därmed kanske dubblerar olika typer av utrustning.
För att bli konkret; när man vintertältar i utbildningssammanhang har man då inte enbart med Hillebergtält utan äver t ex Stephenson Warmlite? Testar en del elever att använda ryggsäckar utan ram för lätta packningar? Jämför man om en ryggsäck på över 1,8 kilo egenvikt är bättre för att bära 25 kilo än en som väger 3,5 kg osv.
Frågan är alltså om lättpackning över huvud taget är med på banan som ett alternativ, eller om alternativen mest är olika alternativ av "traditionell" packning.
Jörgen