utanpåliggande växel vs. navväxel

Ursäkta mig!

Hej User! Det är dåligt av mig att inte tillräkligt noga läsa frågeställarens innlägg! Det är nog jag som är den som bör sakta ner...!

Tycker dock att det är sorgligt hur folks intresse för cykeln och allt det underbara som cykling ger, ofta förstörs av ett felaktigt val av växelsystem.
Hur många billiga racer och MTB hojar har inte sålts den senaste 20åren och som nu står och rostar? Enbart för att vanligt folk inte är införstådda med utanpåliggande växlars högre behov av service samt hur de skall utföra detta själva, jämfört med fasta eller navväxlar, samt bristen på reservdelar.

Ofta fanns det nog en entusiastisk cykelförsäljare med i bilden som inte alls var intresserad av kundens egentliga behov! Har hänt mig själv ett flertal gånger innan jag visste vad det handlar om...

MVH!
Peter
 
svar till giraffen

Navbroms blir ju ett problem, hmm...möjligtvis kan man ta bort bromsen i navet och få ett "frinav" och sedan ha skiva eller v-broms (vet ej om detta går att fixa, men det vore nog det bästa). Det är en stor fördel att kunna trampa bakåt i stökig terräng när man vill undvika att dra tramporna i nån sten ,vid kurvtagning och dessutom är det bra om man vill växla ner samtidigt som man bromsar.
 
Nexus 7 vxl för och nackdelar

Har sedan 3 eller 4 år vintertid använt en mountainbike med Nexus 7 växlade baknav för till och från jobbet mm. Det blir ca 15-20 mil per vecka.
I stort sätt är jag mycket nöjd med funktionen och att jag inte behöver serva och mecka så ofta.
Nexus är bekvämt med 7 jämna utväxlingssteg som täcker in en stor del av det behovet som en vardagscyklist har även när man cyklar i uppförbacke med cykelkärra med flera bar i.
Jag har inget bromsok och bromsar alltså med fälgbromsar vilket är utmärkt.

Jag har ett antal cyklar med kedjeväxlar och dessa går lättare men kräver mycket mera pysssel.

Det finns som jag ser det 4 nackdelar med Nexus 7 växlade nav jmfrt med kedjeväxlar.
1 vikten
2 krångligt att ta av hjulet vid punktering eller däcksbyte (första gången så drog jag vajern fel vid återmonteringen vilket gav dåliga växellägen en hel säsong innnan jag förstod att det var fel)
3 Lite mer friktion
4 Smörjning görs inte i en handvändning av navet, tydligen rekomenderar Shimano att det görs bara av speciellt utbildad personal varför t o m många yrkescyckelreparatörer avböjer. Mitt nav behövde smörjas efter ett drygt år men sedan har det fungerat bra ett par säsonger.

Men det finns alltså fördelar också och jag skulle tro att Nexus eller likanande nav kommer att ta över en hel del av marknaden under de kommande åren även för långfärdscyklister. Bakhjulet är t ex symmetriskt ekrat vilket gör det starkare än ett paraplyekrat hjul.

Hälsningar Thure
 
Rengöring?

På 80-talet cyklade jag mycket till skolan med min gamla cykel med 3-växlat Torpedonav. Det blev ca 12 mil i veckan, mest på grusväg. Det fungerade bra, men efter hand uppstod ju ett visst rengöringsbehov av navet. Jag testade att plocka sönder det själv en gång, men det var ingen rolig upplevelse. Fick lämna det till cykelhandlaren eftersom jag inte fick ihop det på rätt sätt. Har man kedjeväxel kan man i alla fall plocka sönder och rengöra allt själv.

Jag hoppas att nyare växelnav har bättre tätningar, men lite smuts kommer ju alltid in. Om inte annat så så blir det ju smutsigt av slitaget inne i navet. Hur hanterar man det?

Peter
 
Kombinationsväxel!

Man kan välja ett nav med 6-delad kedjekrans plus inbyggd planetväxel med två lägen. Då får man 2x6=12 växlar. Om man dessutom skaffar en framväxel och dubbla framdrev har man 24 växlar. Väljer man istället ett tredelad framdrev är man uppe i hela 36 växlar. Det bräcker de flesta. Tyvärr dubblerar många växlar varandra i praktiken.
 
Kul

att kunna besvara en tretton år gammal fråga. Slitagesmutset i navet kan man bli av med ide nav som är oljefyllda typ växellådor. Shimanos 11-växlade och Rohloffs 14-växlade.

Thure
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg