Uselt SMHI

Hemma med paddan och positionering hade jag då upp den långprognos över området jag vistades i utan besvär.
värre att via ej positionerad dator skriva in och få info om önskad ort.

Hemma med paddan och positionering hade jag då upp den långprognos över området jag vistades i utan besvär.
värre att via ej positionerad dator skriva in och få info om önskad ort.

Visst är det svårare att skriva t ex Åre än att automatiskt får väderprognos för Åre (om det nu är där man befinner sig), men så mycket svårare är det väl inte att skriva in namnet på en ort?

Vilken prognos är senast uppdaterad?

Onlineprognoserna som anger utvecklingen timme för timme verkar i min erfarenhet uppdateras mera sällan än t ex SMHIs radioprognoseri P1. Lurigt att prognosens uppdateringstid inte framgår i timme för timmeprognoserna.

Möjligen skiljer uppdateringsfrevensen mellan siterna?

Väderradar är värdefull för att kolla rimligheten av prognoserna.

Oftast är det små skillnader mellan SMHI Klart och YR.

Jag brukar kolla på flera när jag skall ut mer än nån timme.

Thure

tycker nya smhi sidan är gôrbra

gillar fra radarbilden som jag själv oftast kollar på i min mobil (SMHI app:n). Då jag bedöma rimligheten i h/h prognosen som då inte uppdateras så ofta. Däremot uppdateras radarbilden var 15 min i app:n. Utgår från att det är sammalunda på webben. Ytterligare en nyhet som är bra på webben är att man kan spela upp radarbilden framåt i tiden och även frysa den. Önskar samma möjlighet på SMHI app:n.
Tyvärr har man inte gjort samma utveckling på kustvädret-pronosen som jag oftast använder då jag skall ut på Vänern/havet med kajak eller skridskor, men det kanske kommer. Med vänlig helg-hälsning Omar.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg