Uselt SMHI

Jag tror att missnöje med väderlekstjänster ofra beror på brist på förståelse hur vädret funkar.
Många i min närhet tittar på prognosen för t.ex. "imorgon kl 12", och sen bestämmer de sig för att typ inte ta regnjackan. Blir extra festligt när det rör sig om att det dagen innan visats en sol över hela mälardalen. Som om man kunde förvänta sig samma väder i Eskilstuna som i waxholm. Samtidigt!

I själva verket är ju vädret en serie system med hög och lågtryck osv som rör sig över landet. Tänker man så och håller koll på hur vädret förändras blir man sällan besviken tycker jag. Man kan dra slutsatser som:
Regnfronten som skulle dra förbi i förmiddags har inte kommit ännu, så bäst att ta med regnkläderna på eftermiddagsturen.

Jag brukar använda smhi-appen där man kan få prognosen för de närmsta dagarna i timmes upplösning och för vald ort. Blir sällan besviken. Och om det rör sig om stora molnfronter kan man följa dem på den animerade radarbilden.

Jag använder SMHI's tjänster ofta, särskilt kustväder, fjällväder & VIVA-appen med livedatan.
Men nästan alltid i kombination med Yr.no, Klart.se mfl, i förhoppning att sammantaget får man ett snitt som är något pålitligare generellt och över tid än varje vädertjänst för sig.

Ja det verkliga vädret är bra mycket mer lokalt än folk i gemen förstår. Det har jag särskilt uppmärksammat de senaste åren då jag sysslat mer med segling och långfärdsskridsko som förstås är mycket väderberoende. Många gånger har folk tackat nej till att följa med på morgonen för att det regnar/snöar utanför deras fönster och sedan har vi seglat/skrinnat under strålande sol / på blanka isar någon halvtimme-timme med bil bort.

En väderprognos är ju en kvalificerad gissning som får större träffsäkerhet ju närmare framtid det gäller.
Jag brukar använda ett antal olika källor samt livedata där det finns att tillgå, t.ex. kuststationer eller t.om webbkameror. T.ex , om vinden kommer från norr, kan det vara bra att kolla närmaste vindmätare norröver för att se om det blåser lika, mer eller mindre där.

Så för det mesta kring friluftsliv är det ju bra när man kan bestämma område att vistas i för aktiviteten (eller byta aktivitet) så sent som möjligt. Jag brukar ha några olika möjliga startpunkter och ruttalternativ t.ex för kajakpaddling och sen spikar man kvällen före/samma morgon.

Webbkameror förresten, det vore väl sweet om det fanns en bra modern tjänst, med billiga smartphones med GPS och dataöverföring borde det väl vara möjligt att styra upp ett modern nätverk. Kanske som http://folketsvader.se/ men med bättre täckning.. Jag skulle gärna betala en tjuga t.ex för att få ett morgonfärskt foto av ett dussintal fjärdar under skridskosäsong..

Intressant. Kan man som enskild skattebetalare få tillgång till dessa förbättrade uppgifter? Eller skulle det i så fall handla om yr.no ?

Väder är lokalt och dynamiskt, flera förefaller tro att det går som på räls. Så kommer aldrig att bli fallet.
Natoväder, DK och NO, är baserat på betydligt fler indikationer är SMHIs, så har det varit länge.

Ja det verkliga vädret är bra mycket mer lokalt än folk i gemen förstår.

Jag har nu under hösten och sensommaren flera gånger varit med om att det regnat när jag gått från jobbet till pendeln, men när jag kliver av pendeln 1,5 mil längre bort (d.v.s. hemma) en kvart senare så är det strålande sol och snustorrt (har inte regnat alls).

Att YR ändrar prognoserna visar ju bara att de får in nya data och uppdaterar utifrån det. Ska de låta bli att ändra prognosen bara för att det inte ska ändras så ofta?

Det jag skulle önska är att fler prognoser angav tillförlitlighet. Det är ju skillnad på "solklart med 55% tillförlitlighet" och "solklart med 90% tillförlitlighet". I det första fallet så lämnar jag nog inte regnjackan hemma.

Intressant. Kan man som enskild skattebetalare få tillgång till dessa förbättrade uppgifter? Eller skulle det i så fall handla om yr.no ?

Här finns massa simuleringar som man gör prognoser av.
Dom är ju inte förbättrade och är inte särskilt pålitliga efter några dagar om meterologerna inte haft lite tur och bra fantasi.Ibland hoppar dom hej vilt här också inom 24 timmar och då lyckas ju varken den lokala spåkärringen som springer omkring med hartassar och flugsvamp runt halsen eller nån på SMHI eller Yr

http://www.meteociel.fr/modeles/gefs_cartes.php?code=16&ech=0&mode=4&carte=0

En GEFS modell

Överst Olika modeller GEFS,Ecmwf b.la

Vänsterspalten Denna sträcker sig ända till 374H (timmar)

Sen olika utdata , Temp2m , temp på 850hpa nivå,jetström,nederbörd,fiskmåsförekomst på FL350,div tryckcentrum.

Seså spika ihop en prognos nu och presentera den här.

Det där var också intressant, tackar!

Men jag tänkte speciellt på NATO-modellen och dess förmodade eller påstådda kvalitet och om den är direkt eller indirekt (via välkända sajter som kanske använder den utan att nämna att det är Nato-modellen) tillgänglig för oss vanliga dödliga.

Men tolkningen görs väl också av maskinerna? Modellerna är ju så extremt komplexa och datamängden är så gigantisk att jag knappast kan tänka mig att en människa förmår tolka det.
Men även om det alltså i ett relativt sent skede finns utrymme för mänsklig tolkning -- förblir frågan om NATO-kvaliteten är tillgänglig resp. ingår i vissa offentligt tillgängliga sajter.

Du har ju rådatat ovan och massa körningar - inget hyss hyss alls - det är tolkningen sedan som är hyss hyss

Jag tycker väderprognoser är allmänt bra... dock gäller det att tolka dem rätt, vilket tyvärr har blivit svårare nuförtiden än vad det var förr.

Bara för att de har dessa lokala-väder prognoser istället för en karta där man ser hela ovädret.

Det går såklart att kolla på procenten, risk för regn med... vilket jag tror få gör. Folk ser en sol kl.12, regn 15.00... och litar på det.

Hade de istället sett helheten så kankse de misstänkt att regnet riskerar redan att komma vid 12. Måste säga att Smhi verkar ha gjort lite ändrar så att man själv har chans att tolka nu igen... gillar dock inte deras väder per timme.
För 10 dagars prognos kan man ungefär lika bra kolla på en klimattabell :)

För egna prognoser kort fram i tiden är radar helt oslagbart!

Jag kör betalversionen av Weather Pro i mobil och surfplatta.
Den ger en riktigt bra prognos och massor med extra info, radar, satellitbilder mm mm.

Men tolkningen görs väl också av maskinerna? Modellerna är ju så extremt komplexa och datamängden är så gigantisk att jag knappast kan tänka mig att en människa förmår tolka det.
Men även om det alltså i ett relativt sent skede finns utrymme för mänsklig tolkning -- förblir frågan om NATO-kvaliteten är tillgänglig resp. ingår i vissa offentligt tillgängliga sajter.

Jag förstår inte det du menar men Wheather pro kanske verkar vara din app eller den som jag länkade till innan.
Finns ingen special Nato ap likväl som nån Russkiapp - det är lokala MetOps som tolkar data från källor

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg