Uselt SMHI

Jag går ofta in på SMHI´s vädersida om jag skall på tur eller bara för att kolla. Döm om min förvåning då jag senast gick in och ser att dom gjort om hela sidan. Den är gräslig att se på och använda. Intressant att läsa de över hundra kommentarerna från användarna. Får se om SMHI tar åt sig av denna folkstorm, eller är det en prestigesak?
Nä, nu blir det YR.no hädanefter.

Tänkte att jag hade tjall på datorn,men tydligen icke.
Det går ju inte längre att använda SMHI-sidan.Skriva in ort och få kort/långsiktig prognos som tidigare.
Även jag har återgått till YR.

Här i Skåne använder vi DMI. STFs fjällstationer använder YR.

Det är möjligt att SMHIs prognoser är tillförlitliga i Stockholm. I övriga landet för de undvikas.

Här i Skåne använder vi DMI. STFs fjällstationer använder YR.

Det är möjligt att SMHIs prognoser är tillförlitliga i Stockholm. I övriga landet för de undvikas.

Snarare i Norrköping, det är där SMHI bor, redan i Linköping 4 mil bort får man ta det SMHI säger med en ganska stor nypa salt.

Jag saknar också 5 och 10 dyngs alternativen! :(

Problemen är värre än så!

Yr Kanske har en bättre sida men spå väder kan dom inte. Deras prognoser ändras fram och tillbaka hela tiden.

Ibland händer det att de olika vädersiterna faktiskt är överens om prognosen men ändå blir vädret inte så.

Tom vid de tillfällen de både är överens och prognoserna stämmer med resultatet, blir det inte det väder man tänkt sig! ;)

mvh thomas

Väder är lokalt och dynamiskt, flera förefaller tro att det går som på räls. Så kommer aldrig att bli fallet.
Natoväder, DK och NO, är baserat på betydligt fler indikationer är SMHIs, så har det varit länge.

Ibland händer det att de olika vädersiterna faktiskt är överens om prognosen men ändå blir vädret inte så.

Tom vid de tillfällen de både är överens och prognoserna stämmer med resultatet, blir det inte det väder man tänkt sig! ;)

mvh thomas
Naturligtvis får man räkna med att prognoserna misstänker ibland och alla väderpresentatörer misslyckas ibland.

Men det jag reagerar över på yr är att de ändrar fram och tillbaka hela tiden. Om man kollar vädret nån dag framöver kan dom Först visa sol och vindstilla 2 timmar senare så ska det vräka ner regn, nån timme senare så är det nästan inget regn men det blåser jätte mycket. Några timmar senare så visar dom solsken igen sen verkar det snurra runt så.

Och så är det nästan alltid på yr. De byter väder hela tiden. Fast det är klart nån gång har dom ju rätt och lyckas man kolla precis då så blir man ju nöjd.

Ingen annan väderpresentatörer jag har testat ändrar så mycket som yr

Jag fattar inte. Jag har inga problem att se 10 dygns prognosen. Vad man nu ska med den till ? Ingen vädersida har någonsin haft rätt om vilket väder det ska bli längre än två dagar framåt. Dom är som politiker.

Mvh / Johannes

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg