USA GPS

Klistrad tråd

Jo, det där är ju ett dilemma. Har själv försökt söka mig till grejer och scrollat sid upp o sida ner utan att hitta nåt vettigt. Det är oftast enklast att fråga igen. På många diskussionfora har man "klistrade" trådar där vanliga grejer avhandlas. Dessutom kan det ju vara så att man vill ha ett svar som avser dagsläget, inte läsa gamla svar som kanske är irrelevanta idag.

/G

Inget att ha då

Ok, med andra ord så kommer jag inte att sakna baskartan
om jag inte tänker använda min GPS i bilen eller liknande..

Hur är det med svenska tecken dvs. är beskrivningar osv lagrade som "bilder" i kartorna eller ersätts dessa, typ ä=a osv. ?? Om jag själv knappar in text är det säkert så men hur går det text med de beskrivningar som finns i friluftskartan +?

Enligt den norska sidan http://www.gps.no/
har man på vissa Garmin modeller (dom med x i namnet) som säljs i USA spärrat för åtminstone för Norska som språk http://www.gps.no/anm/templates/?a=1012&z=0

Även om någon gjort ett program för att kringgå spärren.

Hur det är med åäö i waypointnamn har jag ingen koll på. Eftersom jag vill kunna använda mina waypoints i alla program jag har, så låter jag bli att använda åäö så länge inte alla program jag använder stöder åäö.

Per Brune

I filen basemap till Friluftskartan Pro saknas pickar resp. ringar för åäö.

För undvikande av missförstånd: Denna basemap har inget med den basemap som finns i GPSen att göra.

Per Brune

avslutad210712; sa:
Tänkte mest att det är lättare om den som kände till den tråden lade in en länk här så hade jag sluppit läsa genom de 89 trådar som man får som svar om man söker på "gps basemap garmin".
Ja det hade varit lättare men eftersom jag aldrig behövt länken har jag aldrig sparat den. Däremot trodde jag att det skulle vara välkommet att få veta att länken faktiskt finns i forumet, för den händelse ni ville hitta den innan Jonas svarade.

Resten av mitt inlägg hjälpte tydligen åtminstone Roberth så då gjorde det ändå någon nytta.

När du sedan kommer med din magsura kommentar efter att Jonas svarat att inte han heller har länken säger det nog mer om dig än hjälpsamheten i forumet.

PR; sa:
avslutad210712; sa:
Tänkte mest att det är lättare om den som kände till den tråden lade in en länk här så hade jag sluppit läsa genom de 89 trådar som man får som svar om man söker på "gps basemap garmin".
Ja det hade varit lättare men eftersom jag aldrig behövt länken har jag aldrig sparat den. Däremot trodde jag att det skulle vara välkommet att få veta att länken faktiskt finns i forumet, för den händelse ni ville hitta den innan Jonas svarade.

Resten av mitt inlägg hjälpte tydligen åtminstone Roberth så då gjorde det ändå någon nytta.

När du sedan kommer med din magsura kommentar efter att Jonas svarat att inte han heller har länken säger det nog mer om dig än hjälpsamheten i forumet.

Jag går också bet på att hitta länken bland mina 300-400 GPS länkar, men jag har en katalog som jag döpt till ”atlantic basemap”

Readme filen ser ut så här

Installation routingfähige Atlantic (European) Basemap
======================================================

1. Erstellen Sie das Unterverzeichnis "basemap" unterhalb Ihrer MapSource-Installation (i. d. R. c:\Garmin), also: c:\garmin\basemap.
2. Die entpackten Dateien in dieses neue Unterverzeichnis kopieren.
3. "atlantic.reg" in Ihre Windows-Registry eintragen, im Normalfall reicht ein Doppelcklick darauf.
4. Jetzt haben Sie in MapSource eine neue Kartenfamilie "basemap". Diese können Sie ganz normal auswählen und zusammen mit anderen ausgewählten Karten auf Ihr GPS übertragen.

Achtung:
Falls Sie Ihre MapSource-Installation woanders als in c:\garmin haben, müssen Sie vor dem Eintragen der "atlantic.reg" in dieser Datei mit einem Texteditor (z.B. Notepad) die Pfade entsprechend Ihrer MapSource-Installation anpassen!
Sonst gibts den berühmt / berüchtigten MapSource Registrierungsfehler.

Per Brune

Korrigering av tidigare påstående från mig här i tråden: enligt vad som står i instruktionerna för att lägga in grundkartan så verkar den stödja autorutt.

Jag vill minnas att det tidigare också var betydligt krångligare att läsa in grundkartan så den som gjort sidan har nog lärt sig nya saker.

avslutad210712

Gäst
PR; sa:
avslutad210712; sa:

Min magsura kommentar kanske hänger samman med min nyborttagna blindtarm eller i alla fall det lilla appendixet som brukar bli inflammerat.

Vad jag tänkte på är att om man känner till en tråd där något har varit diskuterat så kanske det är lättare för den personen att hitta än att sitta och läsa genom massor av trådar.

Och när det gäller mitt lilla tillägg om att allt redan är diskuterat så kanske en del hade kunnat tolka det som ironi.

Nåväl finns ingen anledning att sitta och kasta paj angående vem som är magsurast utan önskar dig (och alla andra) en

God Jul och Gott Nytt År

/Björn

I och med att baskartan läggs in som en självständig mapsourceprodukt så kan den också väljas för nedladdning tillsammans med kartfiler ur en annan produkt.

Inga problem

Har inte läst alla svaren här, men jag har använt min Etrex Vista Cx i 1 år som kom från USA.
Baskartan suger som sagt, men jag har utan problem lagt in MetroGuide 8 och Friluftskartan.
Lade även in funtionalitet för route-to-route via http://www.geodude.nl programmet.
Visst saknar man kanske åäö, men det har man som EU-medborgare redan sluta anvanda :)

Bara att tuta och köra.

Köp. Jag tycker definitivt att det är värt att offra några prickar och ringar för att tjäna 2000:- på affären (det var vad jag sparade på att köpa min garmin Legend Cx i USA istället för i Sverige.) Om man ändå lägger in en egen karta så spelar basemappen ingen roll. Man vänjer sig snabbt vi engelskan...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zardoz GPS för USA (tips?) Navigering 5
hagge75 gps från USA Navigering 6
erik.p Köpråd : GPS som funkar i Sverige & USA Navigering 2
apfaktor GPS från USA Navigering 6
Ollebolle Köpa GPS i USA... Navigering 5
fswede Köpa Gps i USA med "rätt" baskarta Navigering 6
rija Köpa GPS i USA Navigering 9
brkn Handhållen GPS från USA?? Navigering 7
Mackan73 Har du haft problem vid köp av GPS från USA? Navigering 17
micke.lu GPS från USA? Navigering 7
jmlove GPS-hjälp USA Garmin SportTrak? Navigering 0
Store Erfarenhet av köpa GPS från USA? Navigering 0
roger_madsen GPS i USA. Navigering 2
JohanPerLinder Köpa Garmin GPS i USA? Billigt! Navigering 5
slangbellan Köpa GPS Plotter i USA? Navigering 6
Östanhol Köpa GPS i USA Navigering 5
brandmansmicke Svårigheter med GPS från USA? Navigering 16
leonsson Köpa GPS i USA Navigering 13
johsa Köp av GPS i USA? Navigering 9
storspov GPS från USA Navigering 11
summit etrex gps från USA Navigering 3
Solomannen KÖPA GPS I USA?! Navigering 6
fms504 Köpa GPS i USA? Navigering 5
wisslan Svenska i USA astron!! Navigering 0
Antoze Garmin 60 CSX Svensk eller USA modell?? Navigering 6
PecaMTB Köpa Gramin i USA Navigering 13
Roffan -65 Garmin 60CS från USA. Navigering 3
gortuv USA import Explorist 600 Navigering 31
Tommy E Kartdatum Foretrex 101 köpt i USA Navigering 4
rucka Frågor ang Köp av 60CS fr USA. Navigering 11
el_lobo Gpsmap 60cs från USA Navigering 29
JosOnsala Tips om köp av GPS:er i USA (t.ex. 60CS) Navigering 0
Mackan3972 Vad missar jag när jag köpt min 60CS i USA? Navigering 12
melv USA vs. Sverige Navigering 1
XPAT Skillnad på USA och Sverige Navigering 14
skogjohan Köpa E-trex Legend i USA? Navigering 8
Segment eTrex Vista inköpt från USA ! Navigering 5
janjansons2000 City Select USA till svensk iQue, pris? Navigering 16
jonasolof Köpa Ique i USA OK Navigering 5
Torbjörn Klockare Internetköp från USA Navigering 3
Sabbelina USA köpt Magellan 315, lönt i Sverige? Navigering 17
ekis Garmin Worldmap i USA Navigering 2
Hutt Etrex Euro/USA??????????? Navigering 3
lod Frågor om Garmin 176C + import från USA Navigering 5
rickard33 Beställa från USA? Navigering 5
sehlis Skillnad mellan USA och Europa vid näthandel Navigering 13
rascar Garmin eTrex dålig i skog + www-beställning USA!? Navigering 8
Waypoints i USA på www? Navigering 1
eTRAX från USA Navigering 1
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg