uretanskum

Hej!

Tänkte fylla ut sittbrunnen på kajaken.
Har hört talas om något som heter uretanskum, är det någon som vet var man kan köpa det, eller om det finns något annat material som fungerar att limma fast i brunnen?

Hälsningar/ Kristoffer

Jag skulle föreslå att du köper ett liggunderlag som du klipper bitar ur och limmar fast på lämpliga ställen.

Uretanskum finns på spray i bygghandeln lite här och var.

Fördelen är väl att man kan fylla yt oregelbundna utrymmen bättre än med t ex liggunderlag.

Det fastnar dock rejält och det expanderar kraftigt när det "torkar".
En möjlighet kan nog vara att lägga plast mot kajakens yta först så att man kan ångra sig och ta ur det man fyllt i.

Rosa skum!

Jag har begränsad kajakfixarerfarenhet, men inom produktutvecklingsvärlden används PU-skum istället för trä när man bygger modeller. Men det brukar vara rätt dyrt (även om det finns i olika kvaliteter såklart)
Ett kanske mer lättillgängligt alternativ är att istället använda isoleringsskivor, till exempel Ecoprim av polystyrenskum.

Ecopr.jpg

Borde finnas på närmaste byggvaruhus.

Hur det funkar i en kajak är en senare fråga, men det är lättarbetat med såg (eller kanske till och med brödkniv) :)

En nackdel är att det är känsligt för starka lim och svårt att ge en snygg yta.

[Ändrat av Nordesjö 2006-02-09 kl 15:54]

Ska kolla på ekoprimskivor.
Tänkte fylla upp från främre skottväggen och fram till fotstöden och där spelar ju inte utseendet något större roll.

Badboll?

Kanske enklare och lika funkis med en badboll som du knölar på plats?

Vad är syftet?

Suverän minskning av den mängd vatten som kan ta plats i en sittbrunn får du med en sittbrunnssäck.

Thure

eos; sa:
Tänkte fylla upp från främre skottväggen och fram till fotstöden och där spelar ju inte utseendet något större roll.
(Detta gäller bara skeddakajaker)
Flytta skottväggen akterut? Och därmed slipper du fotstöden. Ha fötterna direkt mot skottväggen. På många olika sköna ställen. Har flera kompisar som gjort så. Skönare paddling, samt mer och centralare utrymme i främre utrymmet. (Nackdelen/fördelen är att folk med längre ben har svårt att låna kajaken.;-) )

Själv utnyttjar jag luften mellan skottvägg och fotstöd till mitt tält.

Om vi snackar säkerhet: sätt in en fotpump i det outnyttjade utrymmet.

Ja en badboll kanske vore något, då kan man ju ha kul om man hittar någon härlig sandstrand :)

Syftet var just att minska volymen i sittbrunnen.
En sittbrunnssäck är jag intresserad av. Den kanske jag även skulle kunna använda i min Lisa.
Vet du var man kan få tag i en sådan?

//Kristoffer

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg