Urberg

Hej
Tittar på detta tält , hur fungerar detta under hösten alt under påsken och under trädgränsen?

Kvalite vem tillverkar dessa ?

Mats
 
Senast ändrad:
Hittar ingen information om vad för material det är i tältet. Färgning av bomull kräver mycket vatten, men vilka gör tält i det idag? Samt till den vikten. Men om det är syntettyg så är det en annan 5:a, men det använder väl inte massor med vatten?
 
Hittar ingen information om vad för material det är i tältet. Färgning av bomull kräver mycket vatten, men vilka gör tält i det idag? Samt till den vikten. Men om det är syntettyg så är det en annan 5:a, men det använder väl inte massor med vatten?

Det står ju klart att det är Polyester.
Det står även att själva infärgningen kommer köparen ansvara för. 😊
 
Det lilla jag sovit i urbergtält har varit helt ok. PU-belagd väv, beprövad design utan det där lilla extra dyrare tält har. De har ju ofta regäla kampanjer så inget jag skulle köpa på ordinariepris om jag inte är i tidsnöd. PU-väv innebär att det har sämre livslängd än silikon men å andra sidan töjer sig tältväven mindre och priset är lägre.

Jag tror polyester ska vara gråblå när det är ofärgat, ni vet som de där fula polyesterplaggen man tvättat förmycket eller med blekmedel. Detta ser kritvitt ut?

/Gustav
 
(...) Jag tror polyester ska vara gråblå när det är ofärgat, ni vet som de där fula polyesterplaggen man tvättat förmycket eller med blekmedel. Detta ser kritvitt ut?
/Gustav
Jag har ställt frågan till Outnorth, för det första som slog mig var just detta. Blekning brukar inte vara särskilt miljövänligt. Lite missvisande att inte informera korrekt om att tygen behandlats för att få sin vithet - även om man inte kallar det "färgning".
Återkommer när jag fått svar från deras kundtjänst.

Bortsett från det är ju vitt/ljust tälttyg ett stort plus i sig.
 
Men om det är syntettyg så är det en annan 5:a, men det använder väl inte massor med vatten?
Syntet kräver även det MASSOR av vatten just vid färgningen. Speciellt mörka färger där det faktiskt är så att tyget blir tyngre pga den tillsatta färgen. Vet inte hur det skiljer sig i infärgningen jämfört med bomull. Kan tänka mig att syntet faktiskt kräver mer än bomull just i den delen av processen. Däremot kräver ju bomull massa vatten för att växa. Har hört att 30 000 kg vatten krävs för att få ut 1 kg bomull.
Hur som, det finns nya tekniker för att färga syntet utan speciellt mycket vatten. Dessutom blir fibern genomfärgad och solbleks inte vilket ju skulle vara en fördel i tält. Men textilindustrin är konservativ och få fabriksägare vill investera i den nya tekniken.
Men kolla in det här svenska företaget tex. Vet att fjällräven har gjort nån enstaka produkt med dom och säkert nån mer tillverkare med höga miljöambitioner.
wearespindye-bergans-2048x2048.jpg
 
Senast ändrad:
Jag har ställt frågan till Outnorth, för det första som slog mig var just detta. Blekning brukar inte vara särskilt miljövänligt. Lite missvisande att inte informera korrekt om att tygen behandlats för att få sin vithet - även om man inte kallar det "färgning".
Återkommer när jag fått svar från deras kundtjänst.

Bortsett från det är ju vitt/ljust tälttyg ett stort plus i sig.

Kanon, det är väl en petig sak men när man slår sig för bröstet om färgningen så vill man ju veta hur de gjort. Håller med om att vitt ofta är en bra färg här i norr. Sen ser man smuts och kan torka av den, istället för att den "sprider" sig till sovsäck och annat som är mer svårtvättat. Det lär dock bli gråbrunt med tiden, speciellt i botten om man inte har en markduk. En kompis hade ett liknande urberg med sig på Burning man, det är fortfarande pigmenterat av fin, fin ökensand trots att det är mörgrönt och både tvättat och vädrat.

/G
 
Köp Vaude,Robens,Ferrino som lågpris tält finns alltid bra priser på Web
Vem vill ha ett vit tält?
Svårt att hitta om det är dåligt väder om du ej har gps position om du är ute på en topp tur på vintern tex.
Jag har ett bättre nytt Vaude 2p arco tunnel för 2000kr till salu och även miljö klassat som vanligt från Vaude
 
Jag har inte sovit i just det här tältet av Urberg, men har använt deras tunnel3-tält med förlängd absid ett par år, och det har varit asbra, för de pengarna! Det har fungerat felfritt som "fjälltält" i jämtlandsfjällen (kring Vålådalen, Helags, Sylarna) och i alla väder, utan några problem. Mycket tält för pengarna.
 
(...)Vem vill ha ett vit tält? Svårt att hitta om det är dåligt väder om du ej har gps position om du är ute på en topp tur på vintern tex. (...)
Nu ville ju TS ha ett tält som funkar
(...) under hösten alt under påsken och under trädgränsen (...)
...så jag tror inte det är påtänkt med toppturer i snötäckt terräng (TS får rätta mig om jag har fel, men tältet är ju inte heller vinteranpassat i sina detaljer).
Under alla andra omständigheter vill i alla fall jag helst ha ett vitt tält - och i brist på det i alla fall så ljust om möjligt :).
 
Jag har inte sovit i just det här tältet av Urberg, men har använt deras tunnel3-tält med förlängd absid ett par år, och det har varit asbra, för de pengarna! Det har fungerat felfritt som "fjälltält" i jämtlandsfjällen (kring Vålådalen, Helags, Sylarna) och i alla väder, utan några problem. Mycket tält för pengarna.
Plus ett på den! Har både 3- och 2-mannavarianten som fungerat mycket bra för pengarna!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Askel Erfarenhet av Urberg (outnorths märke) Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg