Uppsättninga av militärtält

Fråga mig inte varför det är så (anser själv att det är korkat) men så är det egentligen. Dock så anser jag att det är enklast att kalla det 12-manna/20-manna tält.

//Peter

det förklarar varför jag blev förrvirrad av namngivningen, vi kallade aldrig tältet 8-mannatält utan patrulltält 8 och där får man inte ens med gud's vilja och vaselin in 8 personer samtidigt, klart det går man får väl iofs in 15 pers men inte så det fungerar, vi var aldrig mer än 5-6personer i tältet åt gången.

8, 12, 20, 32, 34 etc står för kubikmeters rymd. Ett 20 tält beräknas förlägga 16 man eller ca en 1/2 pluton. Kvartermästarn är mycket glad för tältlistan så att han kan fixa rätt mängd halm och ved. Mezzner och Anna är närmast problemets praktiska lösning. Uppenbart har de rest tält och förstått vad de gjort, heder åt det!
På två man löser man det enklast genom att börja med dörren, korsade armar, sido D-ringarna, tältspik, sen tallriken (snurra åt rätt håll mot trollen) och därefter bygger man kaminröret, reser tältet, ev eftersträcker, sist innerpinnarna, gummiklubba eller 1.5 kg slägga är bra gejor. Flat sten under kaminröret rekommenderas, men stor metallbricka i 3-6 mm tjocklek går oxså bra.
Keron 4 betydligt enklare att resa men saknar ännu kaminen... Att resa tält 8 solo är en pärs men när man sen väl eldar i tältspisen glömmer man all möda...
Jo mätkedjan har inte jag sett till sedan början på åttiotalet, har någon måtten?
//J

Förväxla inte kedjornas funktioner!!!

Jag är ung och har bara hört talas om dessa mätkedjor så hur de ser ut eller om det är samma vet jag inte säkert.

Till både tält 20 och 12 finns det en torkställning som delvis består av kedjor, den hänger i tälttalriken och är en SÄKERHETSANORNING!
Det kan hända (speciellt i 20) att duken lossnar från tälttalriken och rasar ner, oftast händer detta under resningen/spänningen och då är det bara jobbigt men händer det i en vindstöt medans man äldar i tältet är det mindre bra och rent livsfarligt om man inte har torkställningen monterad för då faller den ner längs röret och lägger sig i en kranns kring kaminen...resten fattar ni säkert.
När torkställningen är monterad hindrar den att tältduken faller längre än 1-2 dm, fortfarande måste man ju ta ner skiten för att rätta till men man slipper ev brinna inne.

I debatten om huruvida mätkedjan behövs eller inte säger jag nej, och skulle du behöva måtten så kan du ju i värsta fall slå upp tältet, ta bort det och mäta ut var pinnarna sitter. För sommarbruk är det trevligare med tättalriken högt upp på röret och på vintern vill man ha den lägre. (otimerat för värme eller för drag/ventilation).

Min erfarenhet är att det ibland blir lite problem med krokarna i 12ans tälttalrik när man snurrar den så var noga med att kontrollera att alla krokar fortfarande sitter i när du skjuter in kaminröret.
20 har ibland problem med motsvarigheten som där är en fästkedja med fjärder och spännarm, ta med en extra om du har och gärna några meter med kraftig najtråd ifall det bråkar rejält!

Sov gott!!

antal sovande <> antal förlagda

8, 12, 20, 32, 34 etc står för kubikmeters rymd. Ett 20 tält beräknas förlägga 16 man eller ca en 1/2 pluton. Kvartermästarn är mycket glad för tältlistan så att han kan fixa rätt mängd halm och ved. Mezzner och Anna är närmast problemets praktiska lösning. Uppenbart har de rest tält och förstått vad de gjort, heder åt det!

klipp

//J

16 man sover tämligen bekvämt i ett tält 20 men man kan trots allt förlägga 20pers utan större problem i ett tält 20 i militära sammanhang då det ju normalt är en eldpost och några poster utanför tältet dvs av 20 man sover aldrig 20 man samtidigt pga diverse postuppdrag.

Dock är det helt korrekt att tält 20 inte heter så pga att 20 pers kan förläggas....

/Patrik, reservkapten i pansartrupperna och således ett gäng nätter i framför allt tält 12 som glatt kan förlägga en pansarskyttegrupp på 8 pers plus vagnsbesättning på 3 plus några till

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg