Upprop mot Clas Ohlson!

Själv föredrar jag torx vid alla mina byggen...

Men tex däcket på en fin träbåt eller liknande är det snyggare med spårskruv om alla spår är åt samma håll...

Fast torx är snyggt det med. :)

Men hallå...Clas i sjön är väl inte sveriges enda skruvförsäljare...? De är dessutom dyrare än t ex K-Rauta...
Mångfalden ger oss rätten att välja andra än Clas när vi ska köpa våra spårskruvar....

Är det bara Clas O som ska sluta med spårskruv? Då får man väl handla på något annat ställe? Och då går de miste om försäljningen av alla andra "bra och ha"-saker som kommer med när man är i affären.

Protest!?!?!

Haha, jag som trodde tråden skulle handla om en protest mot CO's dåliga koll på arbetsförhållandena i sina kinesiska fabriker. Tji fick jag!

Av ursprungsinlägget framgick att man skulle sluta med spårskruv (rostfri) på CO. Det har rent allmänt blivit allt svårare att få tag i spårskruv de senaste åren, och för hemmapulare tror jag nog att CO ofta erbjuder bra priser på den har typen av varor.

När man (inte CO) säljer skruv till industrin så är ofta rabatterna i förhållande till prislistan långt över 50%, att gå till en "riktig järnhandel" innebär ju inte att man blir ruinerad, men nog är priset högt. Rostfri skruv i konsumentförpackning har i båtsportaffärer varit snuskigt hög, och det är tacksamt att det numera finns lite lågprisalternativ. Jag har en känsla av att detta även sänkt priserna generellt.

Jag ställer mig dock bakom uppropet utifrån att spårskruven allmänt framstår som hotad (jag skulle vilja säga rödlistad) artikel.

Spårskruv kontra torx/philips/insex

Spårskruv är bra. Man kan använda nästan vad som helst till att dra i dom. Jag har det till skidbindningar o massa annat. Min Leatherman har ingen Torx o kryssmejseln är väldigt liten. Dessutom är spårskruv bäst när man ska peta smuts ur spåret.

Gissar att en del av anledningen till att spårskruv försvinner från marknaden är att man inte kan dra dom med skruvdragare?

Personligen tycker jag att han som uppfann spårskruven borde få stryk. Maken till värdelösa skruvar får man ju leta efter!
Var är bojkottarlistan?

Fredrik

nermander; sa:
EmSt; sa:
Men tex däcket på en fin träbåt eller liknande är det snyggare med spårskruv om alla spår är åt samma håll...

Ja men där kör man väl inte med ROSTFRI skruv? Där ska det ju vara gammal hederlig mässingskruv?

Spårskruv är på väg att försvinna mer eller mindre oavsett material.

Pozidrive och ännu hellre supadrive är toppen - på rätt ställe. Personligen mår jag illa av att se synliga grabberskallar i inredningar vare sig det gäller båstäder eller båtar.

Den som drar sönder en spårskruv drar antagligen sönder krysspår också eftersom dessa är lika känsliga för fel val av mejsel.

Som sagt; var sak på sin plats...

Maua; sa:
Personligen tycker jag att han som uppfann spårskruven borde få stryk. Maken till värdelösa skruvar får man ju leta efter!
Var är bojkottarlistan?

Fredrik
Tvärtom, betänk att det var 1600-tal (eller när kom egentligen spårskuven?) och långt före Henry Phillips' tid när spårskruven uppkom. Det var väl inte förrän under senare halvan av 1800-talet som man behövde dra skruvar med större moment i industrin och därmed behövde nya skruvtyper. F.ö. finns det en ytterst välsorterad och kompetent skruvbutik i Stockholm - Sifverts skruv (http://www.sifvert-skruv.se). Kan rekommenderas!

Få skruvar har framkallat så många svordomar som just spårskruv.;)
Torks eller insex är bättre sen får dom se ut hur dom vill.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg