Upplösning på GPS?

Någon som vet vilken upplösning en vanlig handhållen GPS klarar av? På positionen alltså. Dvs vad är den minsta rörelsen som registreras?

Frågan kommer sig av vilken precision man skulle kunna uppnå med två vanliga GPS'er där man låter den ena stå still vid en fast punkt och skicka felet till den andra, ett eget lokalt DGPS-system med andra ord.

Leif...

Jag flyttade min Vista från en staketstolpe till en annan, vid ett tillfälle. Måttbandet visade 217 cm, Vistan 218 cm.

Även om jag inte har ett svar på frågan, ger det kanske en fingervisning?

Anders

Det är skillnad på minsta rörelse och positionsförändring och de förmedlas med skilda NMEA meddelanden.

Magellan har enligt min erfarenhet med Sportrak större filtrering för rörelse än Garmin. Magellan har också mer averaging av positionen vilket gör att den verkar slå mindre.

Garmins tröskel för rörelse i en riktning ligger någonstans vid "sakta smygande", det kan man konstatera med programmet Qbuddy i iQue (jag roade mig med det i köer framför betalkurerna på franska motorvägar för ett år sedan).

Positionen är aldrig stilla. Det kan man se med GPS Acreage, också i iQue. Författaren Terreblanche tog fram en version med inte barta automatskala utan också bestämd högupplöst skala, en dm per pixel så det är 32 meter tvärs över iQue skärmen.

Ju bättre mottagningsförhållanden och antenn, desto mindre vandrar positionen omkring. Med bra antenn under öppen himmel ett par meter. Med DGPS kan du kanske flytta det område där positionen vandrar omkring men knappast minska vandrandet i sig. Vandrandet sker snabbt, differentialkorrektionen av den jonisfäriska abberationen är långsam (minutnivå tror jag).

Den av Anders uppmäta positionsförändringen skedde förmodligen under ett kort tidsintervall under vilket övriga faktorer som verkar på positionsangivelsen inte hann förändras. Det vore intressant att se resultatet av tio försök samt försök med olika tidsintervall.

Anders, i vilket koordinatsystem kan du se submeterpositioner? Både Rikets koordinatsystem och UTM visar väl endast ned till meternivå på en konsumentGPS? Inte ens med EGNOS/WAAS är något annat meningsfullt.

Garmin kan användas för post processing med freeware som heter Rinex. Det går att få ut fasinformation från mottagarna genom att ställa om dem. Mer om detta vet jag ej men det finns mycket att googla.

Bra forum för frågeställningen är sci.geo.satellite-nav där det finns många proffs och frågan har varit uppe förr i många varianter.
[Ändrat av jonasolof 2005-05-16 kl 09:52]

Trippmätaren i eTrex Vista visar tre signifikanta siffror. Den börjar med 0.00 m, så så länge förflyttningen efter nollställning inte uppgår till tio meter, visas en upplösning på en centimeter.

Javisst, jag nollställde, och flyttade sedan mottagaren raskt och distinkt till nästa punkt. Inget smygande, som kunde få den att tro att positionen bara "gled" på grund av mätfel. Jag ville inte se hur dåligt det kunde bli, under sämsta förhållanden, utan hur bra det kunde bli, om jag utnyttjade mitt instrument så optimalt som mitt förstånd tillät.
Hur bra nu det kan bli, då...

Anders

Det här med att positionen aldrig är stilla, borde inte samma fel/fladder dyka upp även på referensGPS'n och därmed kunna bortses ifrån?

Som experiment skulle man kunna koppla två GPS'er till en laptop (långa seriekablar), den ena ligger still och den andra går man omkring med. De inkomna positionerna drar man ifrån varandra.
Det borde väl ge ett hyffsat fladderfritt värde, såvida inte det är GPS'erna själva som fladdrar.

hm, månntro uppdaterar alla GPS'er i takt med varandra synkade av satteliterna?

Leif...
(Tack för referensen till gruppen, verkar finnas en del matnttigt där.)

[Ändrat av bogart 2005-05-16 kl 10:47]

Aha, trippmätaren är en finness vars innersta hemligheter jag inte utrönt.

Det är, tror jag, bara den jonisfäriska abberationen som verkar lika på båda gpsmottagarna. Vad jag läst står den för ungefär hälften av positionieringsfelet. Övriga faktorer, en fem sex olika, kan du inte räkna med berör båda lika. Genom maskering kan du möjligen mi´nska inverkan av reflekteredade signaler, genom att använda program som förutsäger bästa satellitgeometri kan du välja bästa möjliga tidpunkt under satellitpositionernas 23 tim 56 min upprepningscykel. Genoma att mäta på natten lärm man minska felet ytterligare.

Sam Wormley har nog allt om detta på en sida någonstans. DLWilson är ett annat bra namn.

Referenssystem och nogrannhet

jonasolof; sa:
Anders, i vilket koordinatsystem kan du se submeterpositioner? Både Rikets koordinatsystem och UTM visar väl endast ned till meternivå på en konsumentGPS? Inte ens med EGNOS/WAAS är något annat meningsfullt.

Garmin kan användas för post processing med freeware som heter Rinex. Det går att få ut fasinformation från mottagarna genom att ställa om dem. Mer om detta vet jag ej men det finns mycket att googla.

[Ändrat av jonasolof 2005-05-16 kl 09:52]

I åtminstone rikets nät (RT 90) finns decimalmöjligheter och därmed möjlighet att ange positionen så noggrannt som möjligt (milimeternoggrannhet). Det samma gäller lat/long format, där man dock får se upp med om det används grader och decimalgrader eller grader, minuter, sekunder och decimalsekunder.

OK, kanske inte så användbart för hobby-GPS, men desto användbarare för proffs-GPS (RTK och nätverks-RTK samt vid efterberäkning med en bättre GPS-mottagare).

RINEX är f.ö. ett dataformat, som används vid just efterberäkning (engelska post processing).

/Niklas

Fast vanliga konsumentGPS brukar inte redovisa positionen i Rikets nät med bättre upplösning än heltal, alltså på en meter när.

Alla GPS är inte synkroniserade mot någon universell klocka, när det gäller beräkningen av positionen.

Om man ställer in en Garmin på batterisparläge får man på köpet också en avmaskning av lågt stående satelliter. I normalläge försöker de ta allt, ända ner till horisonten. I batterisparläge lyfts masken ett antal grader (vet inte exakt, varierar kanske med modellerna), för att undvika att slösa CPU-cykler, som kostar ström, på satelliter som ändå är svåra att ta emot. Å andra sidan sker inte någon positionsbestämning mer än var 3-4 sekund, så det kanske inte fungerar bra av den anledningen.

Anders

Just idag finns ett inlägg omn felkällor på sci.geo.satellite-nav där både Wormley och Wilson svarar.

För övr heter det jonosfärisk och inte jonisfärisk som jag skrev.

Jonos

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 26
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
Blaufish Energizer Ultimate Lithium på sommartur Navigering 5
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
toreskog BD10 på piratebay Navigering 10
fowwe Kraftigt höjdfel på GPS? Navigering 5
greenjuice ViewRanger på smartmobiler Navigering 15
Otto Støver Definitivt slutt med Fjällkartan på Inatur.se Navigering 15
Fjällkartor på tyvek Navigering 2
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
Henning K Ingen Fjällkarta på inatur.se Navigering 5
HMR Hur tydlig är Fri Pro på olika GPS:er? Navigering 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg