Uppläggningsplats Lilla Essingen? Kajakval??

Hej,

Jag är nyinflyttad på Lilla Essingen (i Sthlm) och när jag nu har ett lappkast till vattnet ska jag äntligen slå till och bli med kajak! Ser fram emot många och långa frukostpaddlingar innan jobbet.

Men, har någon tips på vart man kan lägga upp den (mot medlemsskap, ersättning osv förstås)? Allt som är inom rimligt cykelavstånd är av intresse.

Jag funderar också på vilken kajak jag ska välja. Den kommer främst användas till "stadspaddling" till vardags och i skärgården på semestern. Jag har möjlighet att köpa från Estland, har någon erfarenhet av detta? Mina tidigare paddelerfarenheter har varit Point (helt ok), Hasle (ok även den) och favoriten, en gammal Baidarka!

Tacksam för hjälp och svar på alla mina frågor!

Carolina

Lilla Ess.

Hej

det kan faktiskt bli närmare än örnsberg. hör av dig till mig så berättar jag.
jaghetermartin@hotmail.com

Martin,
lilla ess 4-ever.

E Baidarka en favorit så testa

PH Bahiya som är en "släkting" till Baidarkan. Baidarkan utvecklades till Sirius som blev Bahiya. Kanonbra sittkomfort som i Baidarkan, 52cm smal, tydlig v-botten men med slag i aktern för bättre egenskaper i akterlig sjö. En kanonkajak men dyr. Finns på Svima. En annan kajak som jag tror skulle passa går att beställa genom Svima men finns inte i Sverige såvitt jag vet är Valley Anas Acuta som är läcker. Väntar själ på en sådan som just tillverkas i Storbrittanien:)

Om Nordkapp Jubilee är ett alternativ, så kanske en Reval (från Estland) är ett bra alternativ?

De är väl intill förväxling lika (har för all del diskuterats i tidigare trådar)?

Du kan söka i forumet så får du säkert många träffar. Kanske inte på Badiarka och Reval, men på Nordkapp och Reval.

Sen kommer det nog snart att drösa in synpunkter på att detta är helt fel, resp tvärtom...

Det brukar uppmuntra debattsugna kajakmodellsvetare, detta ämne (helst om nån skrivit ESTLAND i tråden:))!

Du kan också läsa mycket om kajakmodeller (och annat matnyttigt) på Erik Arnströms kajaksida.
(Lite varning dock för att han är racingfåne!;-), Själv har jag ännu inte kommit så långt...)

Har själv min kajak liggande vid Gröndal hos Örnsbergsklubben, perfekt läge tycker jag för både en kvällspaddling runt stan men också för att komma ut mot Mälaröarna för en trevlig dagstripp med bad och matsäck.

Håller med föregående talare avseende Baidarkan och Nordkappen. Har ingen erfarenhet av Revalen men har paddlat både Nordkappen, Sirius och Bahiyan. Håller nog Nordkappen som min klara allroundfavorit bland dessa. Då man väl lärt känna den är den förutsägbar, rolig och trygg i de flesta förhållanden. Enda nackdelen är väl att det liksom tar "stopp" då man motionspaddlar och kommer upp till mellan 8-9 km/h. Å andra sidan är den lättdriven som få kajaker i normalt turtempo, även med last. Svårt att få allt i en och samma kajak även om marknadsförare ofta påstår motsatsen.

/Rickard

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg