uppklättring innomhus grönt kort

Jag skulle säga att jag underkänner någonstans 40-50% av dom som gör uppklättring för mig.

Det som jag tycker är viktigt att komma ihåg är att en uppklättring är en uppvisning av att man har all den kunskapen som man ska lära sig på en grundkurs. Oavsett om man klättrat med sina kompisar i fem år eller gick kursen för två månader sedan men tappat bort kortet så ska man kunna det man ska.

Det jag kuggar allra flesta på är säkringstekniken. Det visar sig oftast när klätterdockan klättrar så fort hen kan och det blir risk för slack i systemet. Kamratkontrollen brukar dom flesta kunna och materialkunskapen samt kommandon brukar det vara lite si och så med.

Generellt skulle jag säga att många (i min erfarenhet) tror att man bara ska visa att man kan kamratkontrollen och ungefär hur man säkrar.

Materialkunskap för grönt kort? :S

I min värld är det möjligen ett irritationsmoment men inte en säkerhetsrisk om säkraren inte kan ta hem på ett säkert sätt så fort som någon kan tänkas klättra.

Som klättrare märker jag ju vad jag har för slack, och även om det ska vara "minimerat" så kan det ju finnas godtagbara skäl till att säkraren inte hinner ta hem. Då måste jag ju som klättrare lugna mig så att slacket inte blir för stort.

Jag har faktiskt inte koll på om jag själv hinner ta hem snyggt om min repkamrat verkligen speedklättrar. Det har aldrig blivit ett problem.

uppklättring

upp klättringen gick skit bra.
sen alla därute som missförstår alla för att värka duktiga FUCK OFF
skriv inte massa skit för att dra igång en disskution.
vi är väll inte efterblivna.

det man ser när det blir mycket slack i systemet är om säkringsmannen fortsätter med rätt teknik eller börjar slarva. Det är ju inte mängden slack i systemet som är farligt då utan ifall man inte håller i repet ordentligt om klättraren faller.

Materialkunskapen är ju inte sjukt djupgående men lite om livslängd på olika sorters utrustning och "aldrig nylon mot nylon" och andra basic kunskaper som man ska kunna om man har grönt kort.

upp klättringen gick skit bra.
sen alla därute som missförstår alla för att värka duktiga FUCK OFF
skriv inte massa skit för att dra igång en disskution.
vi är väll inte efterblivna.

Kul att det gick bra!

Ta inte illa upp om någon formulerat sig knäppt. Många här är gamla forumkompisar och kör sin egen stil, men är också mycket erfarna klättrare och instruktörer. In med klorna!

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg