Upphöjningsplattor

• Trådstartare anders.mark@frontec.se (Anders Mark)
  • Start datum

anders.mark@frontec.se (Anders Mark)

Gäst
Varför bör man välja 30mm upph.platta istället för 12mm och vice versa? Jag ska köpa nya skidor men är inte riktigt säker om jag törs köpa 30mm. Man vill ju inte att det ska bli vingligt på något sätt. På mina nuvarande har jag 12mm men ibland har jag skrapat bindningen i backen och därför kommer frågan upp.

rude_boy_rune@yesbox.net (Rödskägg)

Gäst
Finns mer...

Det finns ju även plattor som har 20 mm höjd. Själv kör jag med såna och har inte upplevt de varken ostabila eller att pjäxorna skrapar i. Har testat även 30 mm men tyckte själv att man kom upp lite för mycket. Jag åker väldigt allround. Lössnö om det finns, manchester, big-jump, halfpipe, m.m.

Högt

Jag köpte mina första skidor i höstas och skaffade 30 mm plattor, och jag kan garantera att det inte blir vingligt på något sätt, fast det är ett måste att man har höga plast pjäxor. Det kanske blir lite svårare i början men nu är det garanterat roligare efter ett tag i pisterna och när man hoppar. Jag har kanske 35-40 skiddagar och nu i allafall är det ända jag ångrar med mitt skidköp att jag inte köpte ett par skidor med mer carving och i lössnö gick det också bra så köp ett par höga plattor det är värt det.

Telecarvers

Jag köpte mina första skidor i höstas och skaffade 30 mm plattor, och jag kan garantera att det inte blir vingligt på något sätt, fast det är ett måste att man har höga plast pjäxor. Det kanske blir lite svårare i början men nu är det garanterat roligare efter ett tag i pisterna och när man hoppar. Jag har kanske 35-40 skiddagar och nu i allafall är det ända jag ångrar med mitt skidköp att jag inte köpte ett par skidor med mer carving och i lössnö gick det också bra så köp ett par höga plattor det är värt det.

Mysticman

Gäst
Mammas skärbräda blir bra plattor.

Nylonskärbrädor är bra (och ganska vanligt) att göra plattor av. På Clas Ohlson har dom svarta skärbrädor om man vill vara riktigt snygg. Dubbla lager blir ca 22 mm. Längre skruvar behövs också.

Cronskar@hotmail.com (Cronskär)

Gäst
Varning

Jag satte på ett par skärbrädsbitar under mina bindningar i vintras. Gör inte det! i alla fall inte högre än 15mm. Själv byggde jag upp mina 25mm med den påföljden att bindningen lossnade från skidan. Det blir för stort moment på skruvarna så dom vrids ur skidan. Det är dyrt med plattor men billigt i längden. (åker nu på 30mm och det funkar utmärkt)

jaxbacker@hotmail.com (Jörgen A)

Gäst
mer skruvar

Du får skruva fast plattan i skidan och sedan bindningen igenom plattan med en till uppsättning skruvar.

mvh
/JAx

pape@mot.chalmers.se (Patric)

Gäst
Jag har samma erfarenheter som Cronskär.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg