Upphittade klättergrejer, Finder´s Fee?

Egentligen får jag backa på mitt uttalande "den är min om jag får ut den" då jag gav tillbaka en kamsäkring när jag fick höra om tillfället då ägaren förlorade den. Och jag har frågat runt i lägret i Nissedal när det rörde sig om en hexa. Jag kanske inte gör allt jag kan för att hitta ägaren, men om ägaren kommer fram på ett eller ett annat sätt så får denne tillbaka den. Skulle det röra sig om en icke manglad säkring som ingen ännu har hackat på i försök att få ut den har jag inte behövt fundera på då jag inte råkat ut för det.
Men det som jag tycker är lite konstigt är att jag har aldrig sett en tråd på något forum där någon säger att de satt en säkring som de inte fått ut, och skriver t ex "om nån får ut den åt mig jag glad". Trådar om saker som nån har glömt kvar eller tappat i backen och ej hittat ser man ofta, men inga om säkringar man inte fått ut. Inte heller har jag nånsin fått frågan i t ex lägret i Nissedal om jag gjort en led och fått ur en säkring som fastnat. Varför är det upp till den som tagit ut den att posta eller fråga runt när det gäller just fastnade säkringar? Visst, det är inte så svårt för mig som fått ur den att posta här, så varför skulle det vara så svårt för den som blivit av med den? Har man övergett en säkring men hoppas ändå på att få tillbaka den så får man väll posta själv... Men det har jag aldrig sett...

Egentligen får jag backa på mitt uttalande "den är min om jag får ut den" då jag gav tillbaka en kamsäkring när jag fick höra om tillfället då ägaren förlorade den. Och jag har frågat runt i lägret i Nissedal när det rörde sig om en hexa. Jag kanske inte gör allt jag kan för att hitta ägaren, men om ägaren kommer fram på ett eller ett annat sätt så får denne tillbaka den. Skulle det röra sig om en icke manglad säkring som ingen ännu har hackat på i försök att få ut den har jag inte behövt fundera på då jag inte råkat ut för det.
Men det som jag tycker är lite konstigt är att jag har aldrig sett en tråd på något forum där någon säger att de satt en säkring som de inte fått ut, och skriver t ex "om nån får ut den åt mig jag glad". Trådar om saker som nån har glömt kvar eller tappat i backen och ej hittat ser man ofta, men inga om säkringar man inte fått ut.

Poäng där!

Varför är det upp till den som tagit ut den att posta eller fråga runt när det gäller just fastnade säkringar?

För när du frågat runt lite och inte hittar någon så är det din så att säga, innan har du bara hittat någon annans säkring.

Jag tror mig veta att detta kanske har lite med kultur att göra. Har rätt många engelska vänner som tycker (ofta med all rätt) att vi svenskar är lite mesiga. Men eftersom de valt att bo i Sverige så får det finnas sig i det blir mitt svar då.

Men åter igen Mike jag vet att du har skapat tråd/trådar där du söker efter ägaren. Så vi kan ju släppa det nu.

Här förekommer ju i alla fall flera intressanta formuleringar. Intelligenta? Smarta? Det kan väl var och en fundera över, intressanta skulle i alla fall jag säga.

Den här är nog favoriten:
"Du är säkert jätte intelligent. Kanske mer IQ än jag. Fast jag kan vara smartare..."

Ofta är ju ordet kanske ett uttryck för ödmjukhet, men inte direkt i det här fallet, IMHO.
Nåja, det är väl helt enkelt sovdags nu.

Kanske kan vi lämna det här sidospåret när det blir ny dag hoppas jag.

Kanske , kanske inte.

Men det vore ju korkat och osmart att erkänna att jag är kort i roten eller hur...

Jaha, du kanske borde läst mitt inlägg lite bättre innan? Jag skrev om ett tillfälle då jag fick höra om en som sumpat sin kamsäkring, jobbat massor på att få ut den, misslyckades och övergav den. Då jag hörde det genom en gemensam bekant och detaljerna stämde så fick han tillbaka den. Om du läste detta så förstår jag inte varför du frågar. Vad är problemet? Skulle någon posta om en säkring jag hittat så skulle jag ge tillbaka den också. Får jag reda på vem som äger den på ett eller ett annat sätt så får ägaren tillbaka den.

Jag frågade helt enkelt för att jag inte förstod hur du resonerade. Det exempel du hänvisar till talar ju lite grand emot annat du skriver om att säkringen är din om du lyckas plocka ut den när någon annan misslyckas. Jag tolkar dig som att ägaren ändå har rätt stor chans att få igen sin kamsäkring om det skulle bli så, och att du inte är så strikt med "finders keepers" ändå, och det är ju bara bra tycker jag.

För när du frågat runt lite och inte hittar någon så är det din så att säga, innan har du bara hittat någon annans säkring.

Jag har inte brytt mig om tråden ännu. Men jag håller inte med om det här. En säkring som sitter kvar pga att den inte gick att få ut har någon lämnat med flit, till skillnad mot t.ex. en tappad plånbok. Vad var och en sedan gör med exempelvis en kamkil ser jag som upp till dem att bestämma över. Jag menar, om man nu tar sig tid att ta ut säkringen får man väl bestämma om man vill leta efter ägaren. Det är dock inte så många tradklättrare i landet, så chansen är väl rätt stor att det går att få tag på ägaren om man vill.

Det är dock klart att jag skulle bli glad om jag lämnat en friend och den som fick ut den frågade om jag ville ha tillbaka den, men det är absolut inget jag skulle räkna med. Å andra sidan har jag nu sålt mitt tradrack, så jag är kommer nog inte hamna i den situtationen på ett tag ;)

När det gäller tradsäkringar tycker jag inte det är något problem.
Som Mike skriver är det ju rätt uppenbart om en säkring är "färsk" eller inte. Utifrån det handlar det bara om att inte bete sig som en skitstövel.

Men jag (som inte klättrar mycket sport) blir lite fundersam över inställningen till lämnade expresser.

Personligen skulle jag resonera så här:

Har någon lämnat utrustning på en led jag tänker klättra och gått därifrån så är det upp till mig om jag använder deras prylar eller rensar bort dom och sätter upp mina egna.
Har du lämnat expresser på leden och jag föredrar mina egna så lämnar jag förmodligen dina vid insteget.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Raketglass Upphittade skor örnberget Klättring allmänt 0
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
Bolg Klätterskor upphittade vid Häggsta Klättring allmänt 1
bellasoda Prylar upphittade vid Bistaberget Klättring allmänt 0
DouglasE Upphittade quickdraws vid ryssgraven 24/9 Klättring allmänt 0
Raketglass Klätterskor upphittade vid Örnberget Klättring allmänt 0
Pialin Glasögon upphittade vid Häggstaklippan Klättring allmänt 0
pmk Upphittade skor i Kungsängen Klättring allmänt 0
gahne Skor upphittade vid Ävja Klättring allmänt 0
Fredrics Upphittade solglasögon vid Gylterud Klättring allmänt 1
Visenten Skor upphittade i Källberga Klättring allmänt 0
Rasmus B Quickdraws upphittade på Bistaberget 24/4 Klättring allmänt 0
Maurits Klätterskor upphittade på Tjörn Klättring allmänt 0
Nedar Upphittade solglasögon Klättring allmänt 0
desmo79 Upphittade saker vid Ågelsjön 27/7 Klättring allmänt 0
omoplata Dojjor upphittade i Utby efter Climb in Klättring allmänt 0
i-am Kocka upphittade i Stugun Klättring allmänt 3
mattiase Upphittade prylar i Häggsta Klättring allmänt 0
Klätterskor upphittade Klättring allmänt 0
jennylu Black Diamond Kid´s A-bod eller DMM´s barnsele? Klättring allmänt 4
Jones Trango Big Bro´s Klättring allmänt 15
Klättring trosa/nyköping´s området Klättring allmänt 0
Resultat från S-cupen i Lund Klättring allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg