Uppgradering av Giant ATX 840

Japp, då var det dags att uppgradera MTB:n lite.

Just nu sitter ett 8-delat Deor växelsystem på, med Avid växelreglage.

Tanken är att uppgradera till ett 9-delat växelsystem.

Jag har tänkt att byta till XT och LX komponenter.
Detta är mitt föslag:

*Vevparti - LX
*Vevlager - LX
*Framväxel - XT
*Bakväxel - XT
*Reglage - LX
*Kassett - XT

Då till frågan. Borde jag välja annorlunda? Vilken komponent är det värt att satsa mest pengar på?

/Martin
 
Varför uppgradera?

Utan att vara insatt i Giants program så kan du fundera på varför du ska uppgradera och om ramen är värd de nya komponenterna (inget ont om Giant).

Det är är ingen ide att kosta på fina komponenter till en halvdan ram. Då är det bättre att köpa en ny ram eller en ny cykel.

Deore är helt ok komponenter så vitt jag vet och funktionen i sig är knappast bättre i LX/XT komponenter. Sedan är det en annan sak att uppgradera en enskild komponent om någon den är helt slut (vilket har varit min strategi).

/Niklas
 
Marte; sa:
Just nu sitter ett 8-delat Deor växelsystem på, med Avid växelreglage.Tanken är att uppgradera till ett 9-delat växelsystem.
Jag har tänkt att byta till XT och LX komponenter.
Detta är mitt föslag:

*Vevparti - LX
*Vevlager - LX
*Framväxel - XT
*Bakväxel - XT
*Reglage - LX
*Kassett - XT

Då till frågan. Borde jag välja annorlunda? Vilken komponent är det värt att satsa mest pengar på?

/Martin

Framväxeln är ju inget som "måste" vara "top of the line", en XT växelförare fram kommer inte att ge dig någon märkbar skillnad, dock kan ett XT växelreglage fram vara fint då behåller funktionen med minimal vård och har väldigt exakta lägen, har själv haft mina sen
-94 och dom är fortfarande felfria.

Om du nu tänker satsa pengarna på XT delar så är det helt klart värt att satsa på ett komplett XT vevparti, dvs både vevar och vevlager då XT vevarna är både lätta och hårda.

Det som du kommer att "känna" mest skillnad på är dock XT växelreglage vs Avid, speciellt om du köper dom komplett med bromshantag.
 
LX hela vägen

Marte; sa:
Japp, då var det dags att uppgradera MTB:n lite.

Just nu sitter ett 8-delat Deor växelsystem på, med Avid växelreglage.

Tanken är att uppgradera till ett 9-delat växelsystem.

Jag har tänkt att byta till XT och LX komponenter.
Detta är mitt föslag:

*Vevparti - LX
*Vevlager - LX
*Framväxel - XT
*Bakväxel - XT
*Reglage - LX
*Kassett - XT

Då till frågan. Borde jag välja annorlunda? Vilken komponent är det värt att satsa mest pengar på?

/Martin

Jag skulle köra LX hela vägen, möjligen med en XT bakväxel.

MBUK hävdar bestämt att Deore fungerar precis lika bra som LX, och det är då för engelska förhållanden som är lerigare än vad vi har det. Kan vara värt att tänka på. Visst att det är "coolt" med XT prylar men är det värt det?

Vad har du för hjul till exempel? Det kan ge betydligt störra prestandavinster att uppgradera hjulen än att lägga pengarna på XT prylar.

Men det är dina pengar, så det är upp till dig om det är prisvärt. Att byta vajrar samt smörja upp bakväxeln kan ge en oväntad prestanda förhöjing, fast det är klart, det är inte lika roligt som att köpa nytt.

/Mattias
 
Lx

Tror också på lx, lx komponenterna tål en hel del.
Det som skiljer mest på lx och xt är vikten och materialet (där det inte alltid är någon större skillnad).

Sen är ju oftast xt något tåligare, om inte annat så borde de vara det med den prisskillnaden som är.

Jämför man xtr med lx ger det ju e större skillnad, men jag tycker att lx fungerar bra. Det är ju något annat om man tävlar på lite högre nivå...

Men lx är prisvärda, inte så jättestor skillnad mellan lx och xt.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg