Uppgradera telisutrustning, hur?

Hej!
Efter att telisåkningen legat nere några år pga familjebildande, gårdsköp och liknande trivialiteter tänkte jag nu ta upp åkandet igen. Detta pga att dottern nu ska börja åka utför.
Jag åkte då i/på läderpjäxor med ett spänne och ett par Black Widow.
Nu tillåter inte budgeten att köpa ett komplett kit med plastpjucks och carvingskidor så min fråga är:
Vad ger den största Aha-upplevelsen??
Att byta från läder till plast eller "raka" till Carving??

/BAX

Läder och Carving kräver stålfotled

Hej!

Den största Aha upplevelsen får man då man byter till skidor med skärning och lite bredare (70-85 mm) midja. Problemet är att man måste steloperera fotleden om man skall kunna åka med läderpjäxa. Såbörja med ett par bra plast pjäxor ock försök att få tag på begade skidor då du har råd. på detta sätt kommer du undan lite billigare.

/Kjelken

Skaffa pjäxor först.
Du kan alltid sätta på ett par bindningar på ett par gamla slalomskidor. Dock får man ju nästan bindningen gratis när man köper komplett sätt.
Jag gjorde så först och testade med mina mycket mjuka skinnpjäxor. Efter en timme gick jag och hyrde plastpjäxor. Det var omöjligt att åka. Plastpjäxorna är ett måste om det skall bli kul att åka.
mvh
ht

Håller med om att du ska börja med pjäxor. Ett par begagnade kan vara ett bra alternativ. Plastpjäxor har mycket längre livslängd än läder och många byter bort sina fina halvnya pjäxor pga akut prylgalenskap eller fel storlek. kolla på utsidan och http://www.freeride.nu

Vill du ha tag på skidor billigt behöver inte det vara så svårt. Vilka timglasskidor som helst blir bättre än dina gamla, ett par budgetskidor på rea på intersport för några hundralappar är värsta uppbytet.

Som sagt, köp pjäxorna först.
Skidor kan du kasnke hyra, beroende på hur mycket du åker.
Tyvärr brukar väl utbudet på hyrskidor med telisbindningar inte vara så stort, men du kanske får en uppfattning om vad du vill ha, innan du köper oxå

Tack för tipsen!
På Blocket fann jag ett par Crispi CXA med tillhörande K2...Super Stinx...tror jag dom hette.
Det blev lite dyrare än jag tänkt mig men det var helt klart värt det. Synd att man inte tänkte på sån här utrustning för 10 år sedan ;)

/BAX

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg