_andreas_; sa:
Vad anser ni om uppgraderingar? Om man har en cykel med ett nypris på ca 13000 med komponenter i LX/Deore nivå är det värt att uppgradera. Vad är egentligen värt att uppgradera, mao vad kommer man märka mest skillnad på.
Generellt sett så är det billigast att köpa cykeldelar i form av en komplett cykel. Man måste vara väldigt duktig/ihärdig/tursam för att lyckas plocka ihop en cykel bit för bit till samma eller bättre pris än det man fått ge för en ny cykel.
Men å andra sidan kanske man inte vill vänta den tid det tar att spara upp till hela köpesumman, i så fall kan ju stegvis uppgradering ses som en variant av att köpa på avbetalning... Och gav du 13 000 för den nuvarande så måste du antagligen upp mot 18 000 för att höja ribban riktigt.
Vad du märker mest skillnad på beror mycket vilken cykel du har nu, hur du använder den och hur kinkig du är. Ramgeometrin och vilken position man får på cykeln är antagligen det som
märks mest till en början, även om det inte är säkert att detta är det som du kommer ha mest nytta av.
En annan cykel kommer att kännas annorlunda, men inte nödvändigtvis vara bättre.
Överskatta inte viktens betydelse. Lätt är trevligt, men funktion och passform är viktigare.
Skivbromsar är en stor skillnad, och att gå från en snikgaffel till en bra framgaffel är också en stor skillnad.
LX/Deore är helt OK, så under förutsättning att dina nuvarande grejer är i bra skick så kommer inte vevparti, växelväljare, växelförare eller nav kunna innebära någon större skillnad.
För hjulen är det mer avgörande hur väl de är byggda snarare än vad de är byggda av. Fortsätter man med fälgbromsar (knappast troligt!) så är keramfälgar ett klart lyft.
Om man har en ram som är OK både i vikt och i passform så skulle jag uppgradera i följande ordning: Gaffel, bromsar och sen växlarna när de slits. Ett relativt enkelt tips att pigga upp sin cykel är att använda lätta däck och slangar på välspända hjul. Detta ger mycket för hur cykeln känns vid aktiv cykling.