Uppblåsbart liggunderlag?

Udda märken...(i sverige)

Företaget heter Quechua (http://www.quechua.com/) och är franskt. Jag har ej provat deras liggunderlag utan enbart några fleeceplagg. Efter ungefär ett års användning så håller formen och funktionen bra. Känns inte som ett b-märke.

/pimmen

Gubbar å kärringar, på sommarn behövs inget s.k. självuppblåsande liggunderlag (de är inte självuppblåsande för övrigt, så namnet bör omgående ändras till något mer adekvat) utan det bästa för lilla kroppen att få sin nattliga vila på är en luftmadrass i modern lättviktsvariant. Mjukt och skönt, lätt och tillräckligt varmt. Finns från exempelvis Wildo mm.

Puss å kram alla sommarmysare.

/ Gullan

Halva priset

På CanoeAdventure i Luleå säljer dom Gumotex självuppblåsbara liggunderlag. Halva priset jämtemot ThermaRest. Kanonkvalitè! Gumotex är f,ö tillverkare av bla gummibåtar, så dom har koll.
http://www.canoeadventure.nu
(Liggunderlagen finns ej med på hemsidan men maila Oskar för info.)

E-post: sale@canoeadventure.nu

Hej!

Nej jag är inte heller direkt rak i kroppen... Och sover man på sidan så tycker jag att även Thermarest är lite för platta...Får ont i ryggen av dem hur man än gör. Och som du säger, god sömn är a och o på en tur oavsett om man går, cyklar eller paddlar.

Det finns lättvikts uppblåsbara luftmadrasser t ex på Stadium med 6 kanaler som är väldigt bekväma. Jag kör enbart sådant på sommaren, och höst och vår kombinerat med något med bättre värmeisolering, thermarest eller vanligt frigolit-typ. De tar liten plats i packningen, är billiga (ca 150 kr) och förvånansvärt hållbara. Gör dock inte misstaget att blåsa upp för mycket, då formar det sig ju inte efter kroppen! Halvfullt är lagom!

Lycka till!

Boel

tigertamjaren; sa:
... luftmadrass i modern lättviktsvariant.

Jag såg att Everests variant tillverkas av Insul Mat - som ju gör en hel del braiga prylar (till exempe WX-tex, vattentäta packsäckar).

Hur bra funkar de därna kanalmadrasserna? X:et hade en sån, men den var man tvungen att blåsa upp (och tömma) kanal för kanal, vilket inte var så kul.
Är det snabb uppblåsning?

Det är ju faktiskt ett alternativ till en lättvikts-thermarest...

Uppblåsbart? Nej tack

Har haft tre olika uppblåsbara liggunderlag av varierande märke. Personligen kommer jag aldrig mer att lägga pengarna på något sådant åtminstone för sommarbruk. Helt värdelösa, vill man sitte ute och njuta av omgivningarna, laga mat eller sova en stund ska ta mig fasen omgivningarna klippas, plattas till och asfalteras innan fanskapet används för att de inte ska punkteras. Tre stycken har gått sönder för mig, ett för min vandringskompis (utan att det använts utanför tältet!). Med det första var jag försiktig och med de resterande två extremt försiktig med var jag satt liggunderlaget (dock utan att asfaltera osv). Efter 12 dagar med ett trasigt liggunderlag som inte höll tätt trots ett flertal lagningsförsök förbannar jag nu den dag som uppblåsbara liggunderlag uppfanns och håller mig till Thermarest Z-rest eller vad det nu heter. - Det kan nog upplevas lite tunnt men för mig så kvittar det, jag kan sova på de flesta underlag (förutom ett trasigt uppblåsbart...)

/Markus

Nordesjö; sa:
Hur bra funkar de därna kanalmadrasserna? X:et hade en sån, men den var man tvungen att blåsa upp (och tömma) kanal för kanal, vilket inte var så kul.
Är det snabb uppblåsning?

Det är ju faktiskt ett alternativ till en lättvikts-thermarest...

Har ett från Everest och ett från Wildo och båda funkar klockrent, man blåser upp alla kanaler samtidigt. Mjukt och cosy att ligga på. Betydligt skönare än Thermarest standard (som jag har haft tidigare i många år, men nu vänt ryggen).

Vid en längre vandring skulle jag dock komplettera med ett tunt cellplastunderlag som reserv om det uppblåsbara knasar ur. (Till både Wildo- och Everetsunderlaget medföljer lagningslappar.)

Kör!

(Ps: en trasig lättviktsmadrass kan man ju dra över huvet och spöka för nån på natten!)

Re: Jag säger bara exped...

Tranan; sa:
Köpte mig en exped downmat 7. Gåsdunsfylld luftmadrass som känns helt underbart! Bra liggkomfort, isolerar neråt, tar otroligt liten plats (25x13 cm)...man blåser upp den med hjälp av packsäcken, så det inte ska bli fukt i dunet. Väger inkl packsäck ca 900 g. Jag lovar, du känner inga grankottar under ändan!
chris

Jag håller med! Denna madrass är helt "outstanding" i komfort. Tag ett bar knytnävsstora stenar lägg dom på golvet och lägg på din exped downmat 7. Garanterat inga problem, man känner inte av knotorna. Provade detta undelag på en mässa och det stämmer. Nu väntar jag på mitt exemplar som levereras på fredag..... Och priset är i klass med andra liggunderlag i samma tjocklek.

Re: Uppblåsbart? Nej tack

Markus_h; sa:
förbannar jag nu den dag som uppblåsbara liggunderlag uppfanns och håller mig till Thermarest Z-rest eller vad det nu heter.

Ja, jag har varit samma situation och ersatte mitt Thermarest med ett Z-rest (heter Z-lite nu) och var galet nöjd med det. Det bästa, smidigaste och mest praktiska liggunderlaget på marknaden!

Men nu har jag börjat märka att jag sover dåligt på det, och väldigt gott på mitt gamla Thermarest. Nackdelen med Thermarest är att det är så tungt - 1100 gram. Och ett lättviktigt Prolite är lite för dyrt att skaffa när man redan äger ett par liggunderlag.

Men ett kanalunderlag är billigt, väger som ett Prolite 4 och tar ingen plats!
Och 150 spänn kan man ju slänga ut för att testa lite :)

Sen kan man ta med sig en sån där fjantig stjärtlapp i liggunderlagsmaterial när man vill sitta lite snabbt, om man känner för det.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 9
Still Alive Uppblåsbart liggunderlag i kyla Bo och sova 9
Vandrare Uppblåsbart liggunderlag som tål att förvaras hoprullat? Bo och sova 8
statemachine Bra (uppblåsbart) liggunderlag för tunn plånbok Bo och sova 13
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
graesen laga uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 4
Åhlen Uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 4
avslutat080903 Uppblåsbart liggunderlag - vilken ät tjockast Bo och sova 1
avslutat080903 Uppblåsbart liggunderlag - tjockast ? Bo och sova 6
KillerKaninen Uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 28
ehn Skillnad på uppblåsbart liggunderlag och Z-rest? Bo och sova 10
dahlgren Uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 3
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
Tord Hoppe Erfarenhet av uppblåsbart tält? Bo och sova 0
Trialsin Uppblåsbart underlägg tappar luft Bo och sova 10
Jackiie Cellplast/uppblåsbart? Vikt viktigast Bo och sova 25
MonicaKa "Uppblåsbart" tält, ny typ? Bo och sova 10
j_felix Tält med uppblåsbart golv Bo och sova 11
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
simon_a85 Svartmögel på liggunderlag Bo och sova 12
kennet_arvidsson Exped liggunderlag delamineras Bo och sova 35
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 19
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg